Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-brugere.

Jeg ejer et I/S sammen med min ægtefælle. Virksomheden har eksisteret i tre år, hvor den har givet henholdsvis underskud, overskud og underskud igen. Af forskellige årsager overvejer vi, om jeg kan sælge min andel til min mand. Hvad vil det have af skattemæssige eller økonomiske konsekvenser for mig, hvis vi gør det? Jeg har haft et lønarbejde ved siden af virksomheden, og har jo fået skattemæssig kompensation for virksomhedens underskud. Skal det så tilbagebetales? Og kan vi selv fastsætte en "fiktiv" pris?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Anne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

annewittrup:
Hvad vil det have af skattemæssige eller økonomiske konsekvenser for mig, hvis vi gør det?

selskabet skal i princip gøres op og lukkes som I/S og din mand skal forsætte som enkeltmandsvirksomhed. Du vil skulle beskattes af resultatet af din del ved lukningen - som ved underskud kan være et fradrag i personlig indkomst

annewittrup:
Jeg har haft et lønarbejde ved siden af virksomheden, og har jo fået skattemæssig kompensation for virksomhedens underskud. Skal det så tilbagebetales?
Nej ikke med mindre skat af helt andre årsager forkaster at I driver intensiv virksomhed, så har din udtræden ingen som helst konsekvens for din tidl. skat

annewittrup:
Og kan vi selv fastsætte en "fiktiv" pris?
Nix selskabets værdi vil mindst være egenkapitalen ved opgørelsen og det er den I bør anvende Det giver så hverken dig eller din mand ekstra skat. Det bør vel heller ikke ha den store betydning da I vel er sambeskattede. Jeg ville tage en revisor ind over lukning/ændring til personlig virksomhed og skatten, men det er ikke et krav. Ofte vil det dog være dumme penge at spare, da der faktisk tværtimod kan være uventede penge at hente på at gøre det korrekt

HVIS du udtræder for at gå på dagpenge af en art (du skriver har haft lønarbejde) så check med A.kassen at det ikke giver problemer at din mand kører en personlig virksomhed videre når du udtræder - der KUNNE LET være a-kasser der krævede hele virksomheden lukket før du kunne få noget, men det kan du bare høre dem om for at være sikker hvis det er en problemstilling

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)