Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat pc salg til egen virksomhed - kan jeg fradrage hele beløbet?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Albertslund
Tilmeldt 6. Jul 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle

Jeg arbejder nu på 1 måned hjemmefra i min egen lille enmandsvirksomhed og bruger min pc konstant. Dette gælder desuden min telefon.

1. Mit teleabb. koster 179 kr. pr. måned inkl. data. (er oprettet privat) jeg benytter denne 20/80 til fordel for virksomheden

2. Min pc og internet benytter jeg derfor hele tiden. Men bruger det også privat til emaillæsning m.m. både via min Ipad, men også via Pc selvfølgelig.

Mine spørgsmål er så:

A1: Kan jeg trække de 179 kr. fra i skat( minus moms selvfølgelig) pr. måned?

A2. Kan jeg sælge min pc og iapd  til min virksomhed (jeg købte dem begge for 1-1½ år siden privat for f.eks. 3000 kr. inkl. moms) for 3000 kr. inkl. moms og så trække 2400 kr. fra i mit overskud for næste kvartals indbetaling til skat? (moms beregningen bliver således: 600 kr. 20/80% af de 600 kr. selvfølgelig.

B: Jeg har pr. 1 okt. selvangivet overskud til 60.000 kr. for 4. kvartal med betaling af skat d. 24 Nov. Men jeg har jo i mellemtiden haft udgifter til drift, så som bilkkørsel, telefoni, internet, køb af materiale til virksomheden, printerpapir m.m. Alle disse beløb skal jeg vel trække ud af de 60.000 kr. inden jeg selvangiver det til 60.000 kr.?? Hvis jeg så har haft omkostninger og kørsel for ialt 5000 kr. så skal jeg angive 55.000 kr. Korrekt?

C. Hvis jeg nu efter d. 24 Nov. tjener mere end 60.000 kr. og har flere udgifter...hvordan retter jeg så det ind inden nytår? Jeg skal vel betale mere i skat pr. 4 kvartal?

på forhånd mange tak for et fantastisk site.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:38

Freelance KAM:
A1: Kan jeg trække de 179 kr. fra i skat( minus moms selvfølgelig) pr. måned?
du kan trække den fra - momsen kan du trække fra 20/80 som beskrevet i dit forbrug - men du skal lægge 2500 kr på din indtægt for fri telefon. Da disse jo skal betales af dig selv/din virksomhed betyder det, at du skal ha et abonnement omkring 2250 kr om året for at få fordel af selve abonnementet flyttes til virksomhed

Freelance KAM:
A2. Kan jeg sælge min pc og iapd  til min virksomhed (jeg købte dem begge for 1-1½ år siden privat for f.eks. 3000 kr. inkl. moms) for 3000 kr. inkl. moms og så trække 2400 kr. fra i mit overskud for næste kvartals indbetaling til skat? (moms beregningen bliver således: 600 kr. 20/80% af de 600 kr. selvfølgelig.

tror jeg du har spurgt om i egen tråd. Nej en 1-1,5 gammel computer købt til privat kan du kun sælge ind uden moms og kun til den pris som den har på markedet. Den pris vil så være en udgift i virksomheden, men ingen moms for private ting du sælger til virksomheden. Det kunne du hvis det var noget KUN købt med opstart for øje (simpelt - visitkort som ex) og kort inden opstart. Du kan aldrig sælge private ting med moms til din virksomhed, men hvis du siden skal købe dem ud, skal du betale moms af købet fra virksomheden (ved lukning eller andet)

Freelance KAM:
B: Jeg har pr. 1 okt. selvangivet overskud til 60.000 kr. for 4. kvartal med betaling af skat d. 24 Nov. Men jeg har jo i mellemtiden haft udgifter til drift, så som bilkkørsel, telefoni, internet, køb af materiale til virksomheden, printerpapir m.m. Alle disse beløb skal jeg vel trække ud af de 60.000 kr. inden jeg selvangiver det til 60.000 kr.?? Hvis jeg så har haft omkostninger og kørsel for ialt 5000 kr. så skal jeg angive 55.000 kr. Korrekt?

Korrekt - og du skal ind og ændre forskud også hvis du kun vil betale skat af de 55.000 kr - Pas lige på med omkostninger for kørsel. Det har du som personlig virksomhed når du kører i privatbil, ikke direkte i virksomheden men som fradrag i den personlige indkomst enten med statens takst 3,82 når du føre nøje kørebog eller med faktiske andel af udgifter (privat/firma del helår) Læs KØRSELSGODTGØRELSE og gå ned til selvstændige og personlig virksomhed. Det har ikke praktisk betydning - det svarer til udgift i firma men tages altså som fradrag (trækkes fra dit overskud til slut). Kroner bliver til det samme så det afgørende er bare du bruger ret metode - kørebog føres nøje og enten statens takst eller faktisk % del af omk.

Freelance KAM:
C. Hvis jeg nu efter d. 24 Nov. tjener mere end 60.000 kr. og har flere udgifter...hvordan retter jeg så det ind inden nytår? Jeg skal vel betale mere i skat pr. 4 kvartal?

Du får udvidet selvangivelse og skal der angive dit faktiske resultat fra regnskabet. Er det mere end 60.000 ja så får du en ekstra skat med et % tillæg - Betaler du den for sent får du strafrente også. Selve procent tillægget er ikke slemt så du kan frivilligt indbetale inden 1/7 - men du kan også frivilligt indbetale tæt inden nytår, hvis du ved hvad du skal af med (uden topskat så ca 44% af det du tjener over det du har opgivet)

Rigtigt god vind med virksomheden, det er da pæne tal for en start-up

venligst John H

Fra Albertslund
Tilmeldt 6. Jul 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:46

Hej John.

Jeg trækker ikke udgifter fra til bilen. Kun kørsel efter 3,82 satsen og fører nøje kørebog. Smile.

mht. alle de udgifter jeg har til indkøb af printerpapir, magasiner til emnegenerering (er annoncesælger) m.m. så skal jeg vel trække udgiften fra mit overskud/personlig indkomst og købsmomsen skal så trækkes fra min salgsmoms?

Dvs.

1. salgsmoms af serviceydelser: 3000 kr. minus købsmoms på papir m.m. 500 kr. = betal 2500 kr. til skat i moms?

Du kommer med nogle rigtigt brugbare svar rundt omkring. Fedt. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:52

Freelance KAM:

mht. alle de udgifter jeg har til indkøb af printerpapir, magasiner til emnegenerering (er annoncesælger) m.m. så skal jeg vel trække udgiften fra mit overskud/personlig indkomst og købsmomsen skal så trækkes fra min salgsmoms?

Dvs.

1. salgsmoms af serviceydelser: 3000 kr. minus købsmoms på papir m.m. 500 kr. = betal 2500 kr. til skat i moms?

bilen lyder fint . som nævnt bør det være som fradrag i personlig indkomst og ikke bogføres i virksomheden men resultat er ens

Du skal se at få et regnskabsprogram. www.dinere.dk er aminos og gratis op til 1 mio omsætning. Det er nyt men under udbygning. Købeprogrammet BILLYSBILLING til 99 kr/md er mange glade for og ONLINE WEBREGNSKAB til 49 kr om måneden dækker også de fleste behov - derudover C5 og mange andre

Så bliver det let med moms osv men JA - dine udgifter går fra dine indtægter og du opgiver både din salgsmoms og din købsmoms til skat og betaler forskellen kun

vh

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)