Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling fra ApS eller Enkeltmandsvirksomhed? Og hvordan?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få lidt feedback på :)

Jeg har et ApS som jeg ejer 100% og en enkeltmandsvirksomhed (som jeg sjovt nok også ejer 100% og som kører efter virksomhedsbeskatning), ved siden af mit alm. arbejde.
Nu vil jeg så gerne stoppe mit almindelige arbejde og gå 100% all in på mine egne projekter og det betyder at jeg skal til at udbetale løn til mig selv i en eller anden form, så jeg kan leve, betale regninger osv. 

Hvor vil det være smartest at drive virksomhed fra - ApS eller Enkeltmandsvirksomhed? Der er penge i begge virksomheder og mit spørgsmål går egentlig mest på om hvilken "kasse" det er smartest at udbetale løn/penge fra? Og ikke mindst hvor der er mindst administration :)

Det er principielt ligegyldigt for mig om det er mit ApS eller min enkeltmandsvirksomhed som løser opgaver og dermed udbetaler løn.
(Jeg står overfor at kunne tegne en servicekontrakt, der sikrer en fin indtægt) .

Håber der er nogen der har nogle indspark, for/imod osv.

På forhånd mange tak,
Morten 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:13

Løn kan være bøvlet, især hvis du ikke har styr på reglerne for udbetaling, hvis det er tilfældet så hop ind og læs wikien hvad er udbetaling af løn. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:09

Det her tror jeg, Cookie vil være den helt rigtige til at svare på.

Grundreglen med et enkeltmandsfirma er jo, at man ikke som sådan betaler løn til sig selv, men at man "bare" hæver de penge du til privat brug som man nu kan og vil. Når året er omme, beskattes man af firmaets overskud, hvad enten man har hævet pengene ud eller ej.

Virksomhedsopsparingsordningen går så ud på, at betale mindre skal nu og her af de penge, man lader stå i firmaet.

Men som sagt, så tror jeg at Cookie er manden her

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 12:25

Hvis du har et overskud i ApS'et vil jeg sørge for at brænde dem af først så de ikke beskattes som overskud og du derfor ender med at betale både virksomhedsskat + personlig skat efterfølgende.

Når du kører VSO på dit enkeltmandsvirksomhed så er det jo blot en foreløbig skat der modregnes senere.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:43

MartinF-:
Hvis du har et overskud i ApS'et vil jeg sørge for at brænde dem af først så de ikke beskattes som overskud og du derfor ender med at betale både virksomhedsskat + personlig skat efterfølgende.

Dette er ikke korrekt!

Enten betaler man selskabsskat med 25% eller man hæver løn i selskabet, som beskattes personligt samtidig med, at selskabet får et fradrag på lønnen.

Der betales ikke både selskabsskat og personlig skat.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:47

mræv:

Hvor vil det være smartest at drive virksomhed fra - ApS eller Enkeltmandsvirksomhed? Der er penge i begge virksomheder og mit spørgsmål går egentlig mest på om hvilken "kasse" det er smartest at udbetale løn/penge fra? Og ikke mindst hvor der er mindst administration :)

Det er principielt ligegyldigt for mig om det er mit ApS eller min enkeltmandsvirksomhed som løser opgaver og dermed udbetaler løn.
(Jeg står overfor at kunne tegne en servicekontrakt, der sikrer en fin indtægt) .

Det undrer mig lidt, at du har denne konstruktion - Du kan få problemer på sigt med begrebet "Rette indkomstmodtager".

F.s.v. angår enkeltmandsvirksomheden går jeg ud fra, at denne har andre kunder end dit eget ApS. I modsat fald kan du få problemer med SKAT.

Jeg vil helt klart anbefale, at du samler din aktiviteter i dit ApS og lukker enkeltmandsvirksomheden. Dette vil give væsentlig bedre overblik ligesom dine hævninger i selskabet vil ske som løn og udbytte med løbende beskatning.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24

jeg synes det afgørende er om du har behov for den sikring mod personligt ansvar for hele sagen som et ApS kan give eller ikke. 

Du taler om fin service kontrakt og det er jo sådan, at du skal drive virksomhed i egentlig forstand - intenstivt og med den risiko osv der ligger i at drive virksomhed. Med andre ord, den service kontrakt må ikke i virkeligheden være en løn stilling du bare kontraktligt aftaler at fakturere for i stedet

Den med selskabsskat og personlig skat, tror jeg at jeg forstår som, at du ikke skal undlade løn i ApS mange år i træk og hvert år betale selskabsskat med 25% - for så 3 år efter at skulle hæve hele rest overskuddet som løn, for hvis dit overskud år 1 er 100.000 kr og du betaler selskabsskat med 25% så har du jo jo kun 75.000 at udbetale som løn næste år med - for at gøre det simpelt 44% og dermed står du tilbage med 56% af 75.000 kr at hæve, hvor du år 1 kunne ha stået med 56% af 100.000 kr.

På den måde må MartinF vel ha et punkt, at i ApS vil man altid betale selskabsskatten uanset man intet hæver og ikke få den modregnet hvis man 3 år efter vælger at hæve løn hvor de 25% aconto skat i VSO jo modregnes i den personlige hævning - men ikke i ApS lønnen.

Man kan kompensere ved senere år at hæve udbytte på til grænsen for 27% (48.xxx per ægtefælle) er det derved hæve små 100.000 kr med samlet skat ca 44% men skal man hæve mere og har man betalt 25% selskabsskat, vil det koste skattemæssigt at udsætte lønnen

Er det forkert tænkt/forklaret Tonny?

I alle fald ser jeg ingen grundt til at bevare begge og skattemæssigt og adminsitrationsmæssigt er de også ret ens - Du kan måske få 80.000 fri ved at lukke dit ApS hvis du ikke behøver risiko-sikkerheden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:35

Som Cookie også skriver, så er det jeg mener at hvis han i år står og har tjent nogle penge og det ender med et overskud der skal beskattes med 25%, så giver det bedre mening som jeg ser det at han bruger af det overskud til at udbetale løn for at nedbringe hans overskud i år og dermed slippe for beskatningen af de penge der bliver udbetalt i løn i år. Ellers vil han have 25% mindre af overskudet næste år som der kan udbetales som løn.

Derudover kan det også være væsentligt det sidste Cookie nævner, både omkring hvad dit behov er for risiko-sikkerhed, og at du hvis det ikke har nogen betydning kan lukke ApS'et og trække de 80.000 kr ud du i sin tid skød ind da det blev registreret. Om 1 måned kan et nyt ApS oprettes for 50.000 kr og et IVS kan klares til 1 kr, hvis du engang i fremtiden skulle få brug for det.

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:01

Hej alle,

Tusind tak for Jeres gode svar!

Lidt mere baggrundsinfo:

I ApS'et ligger der et par hundrede tusind som jeg over de sidste par år har tjent på diverse konsulentopgaver, vejledning omkring systemintegration og overvågning af kritiske løsninger - altsammen udenfor arbejdstid. Der er betalt 25% virksomhedsskat løbende af årets overskud og der er udbetalt udbytte (op til den gunstige grænse). Derudover er der ikke udbetalt en krone i løn eller andet, hvilket betyder at der bare står en "pengetank" som jeg nu skal til at beslutte hvordan den bedst muligt bliver omsat til løn til mig selv.

Dertil har jeg en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg har løftet nogle lignende opgaver, dog for helt andre kunder. Herfra er der heller ikke udbetalt noget løn, og heller ikke udbytte. Virksomheden er oprettet med virksomhedsbeskatningsordningen, da det var det jeg kendte, og derfor regnede med at det var fornuftigt at beskatte med 25% og ellers holde det udover min personlige indkomstbeskatning. I enkeltmandsvirksomheden er der også lidt penge.

Ingen af selskaberne har nogen kreditorer og der er ikke behov for at minimere risici, da jeg ikke hverken skal optage lån, købe varelager eller andet.

Men er det forstået rigtigt, at jeg så har tabt penge på at lade de sidste års overskud beskatte med 25% og så bare ladet pengene stå på kontoen?

Jeg var under indtryk af, at jeg så bare blev beskattet mindre, når jeg valgte at udbetale løn til mig selv, da de penge jo allerede er beskattet med 25% og jeg så derfor kun skulle betale differencen når jeg engang udbetalte til mig selv?

Endnu engang, på forhånd tak,

Mvh
Morten 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50

de penge du har i dit ApS som du ser på som "optjent og opsparet løn" og som du har betalt selskabsskat af, vil ikke blive modregnet de betalte 25% selskabsskat hvis du tager dem som løn i senere år

Du har taget udbytte op til den gunstige grænse, men kunne jo nøjagtigt lige så godt ha taget løn for med selskabsskat først med 25% og så udbytte skat 27% på de resterende 75% svarer det fint til personlig skat på 44% - Det var ikke en fordel i forhold til løn at tage udbytte.

I den personlige virksomhed under VSO vil den betalte selskabsskat på 25% blive modregnet når du hæver løn

Der kan ske det, at du opsparer så meget, at når du en gang hæver, så sker det på et tidspunkt hvor du i forvejen har gode indtægter og du har fået sparet så meget op, at du let kommer op i topskat når du vil ha penge ud (eller det ender som pensionsopsparring Smile) - og så bliver det jo topskat af en god del af det du har sparet op

Hvis det bare er for skat, så er det bedste altid at udbetale løn hvert år helt op til topskattegrænsen og vil ma ha mere, derefter at udbetale udbytte op til den lave udbytteskattegrænse

derved får man mest muligt ud til den "lave" marginalskat ca 44%

Jeg vil bestemt foreslå du sætter dig med en revisor i god tid inden udløbet af i år og får den bedst mulige skatteløsning samlet. anbefaler gerne Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ 

få også stærkt overvejet, om du både skal ha din personlige VSO og dit ApS

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)