Fakelikes kan være smart hvis man forstå at bruge de i den rette kontekst.
Frank,
Dét udsagn må så til gengæld også stå for helt egen regning! :-)
Jeg kan ikke komme i tanke om ét eneste tilfælde hvor et firma på sigt skulle få noget godt ud af af snyde-likes - eller likes af ringe kvalitet. De eneste, som får noget ud af det er firmaer som mit eget. Forstået på den måde, at vi får noget ud af at virksomheder, som har haft den forkerte tilgang til Facebook og har troet, at det hele drejede sig om likes, efter nogen tid finder ud af, at de reelt ikke får noget som helst salg ud af alt det arbejde - og alle de penge - de har smidt efter projektet.
Pludselig står de i en situation, hvor de lette annonceringsløsninger som f.eks. boost opslag eller promover side koster dem en mindre formue. Det samme gælder forsøg på mere målrettet annoncering gennem Facebooks selfservice ad tool. De har kort og godt fået forurenet deres Facebookside med hobevis af fans af meget ringe eller ingen kvalitet.
Det er så her firmaer som mit rykker ind med posen fuld af ninjatricks og opbygger relevante målgrupper - relevante for virksomheden, men også for brugerne som ser indhold der tilfører dem værdi.
Men den strategi skulle virksomheden jo havde fulgt fra starten, for de målgrupper vi opbygger er jo i annoncesystemet. Havde vi være med fra starten havde vi kunne få dem ind på Facebooksiden som fans. Det er på sigt langt, langt billigere at fokusere på at få 10 folk ind i butikken der handler i gennemsnit 10 gange hver - frem for 100, der handler i gennemsnit én gang hver.
Jeg kan fakturere kunder mange, mange flere timer hvis de har en fan-base af lav kvalitet end hvis jeg bliver hevet ind fra starten og hjælper med at opbygge en relevant fanbase. Men uanset indtjening, så råder jeg stadig folk til at holde fokus på deres fankvalitet.
Mvh
David Lorentzen,
Socialization