Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp. Vi har idéen til at spare flere hundrede millioner på madspild men mangler én ting...

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe,

Jeg synes det er et rigtig fint projekt, I har gang i. Yes

I må endelig ikke holde jer tilbage grundet jeres alder. For lige at sætte gang i jeres motivation mht. den del, er her en liste med over 40 forskellige personer, der har tjent gode penge i en ung alder (du kender sikkert nogle af dem allerede). Wink
http://www.retireat21.com/top-young-entrepreneurs

Når det så er sagt, så virker det som om, at I oprigtig er interesseret i at hjælpe med madspild. Troværdighed er vigtig her, så det gør I godt. 

Som jeg ser det, er I oppe mod producenter, der helst ikke vil sælge mindre = tjene mindre.

Men I er også oppe imod det generelle vestlige materialisme/overforbrug. Der er (næsten) ingen der vil tage ansvar. Så imens producenter laver mere end de kan afsætte og efterfølgende brænder det resterende for at holde værdien oppe (ja det er ofte billigere at destruere end at sælge...), så er der folk andre steder der mangler tøj mm.

Imens vi køber mere mad end vi kan spise, laver mere mad end vi kan spise - og efterfølgende smider det resterende i skraldespanden, så er der folk der sulter rundt omkring i verden (inklusiv i DK - fx. folk på gaden).

Jeg ved, at der er steder i DK, hvor de tager imod lettere fordærvet mad, skærer det værste fra og serverer det for hjemløse og andre, der har brug for det. Tænk hvis noget af alt det supermarkederne ikke kan få solgt, kunne hjælpe således, at dem der desværre lever på gaden, kan få bare en smule bedre mad.

Som jeg ser det, kan jeres app kan gå to veje:

- En kommerciel App, hvor I hjælpe butikker med at spare penge, så de kan bruge dem bedre.

- En mere social betonet App, der måske kan koordinere madspil (fra butikker, restauranter, privatpersoner mm.), til dem der har brug for mad, på en smart måde.

Under alle omstændigheder ønsker jeg jer held og lykke samt bliv endelig ved indtil I er i mål! Yes

Og I må endelig ikke give op!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:25

Først og fremmest fedt og mange tak, at der er så mange, som vil komme med deres synspunkt. Det er dejligt, at der er så mange iværksættere, som vil bruge deres tid på at spare med andre iværksættere.

Jesper Larsen:

Jeg synes det er et rigtig fint projekt, I har gang i. Yes

I må endelig ikke holde jer tilbage grundet jeres alder. For lige at sætte gang i jeres motivation mht. den del, er her en liste med over 40 forskellige personer, der har tjent gode penge i en ung alder (du kender sikkert nogle af dem allerede). Wink
http://www.retireat21.com/top-young-entrepreneurs

Når det så er sagt, så virker det som om, at I oprigtig er interesseret i at hjælpe med madspild. Troværdighed er vigtig her, så det gør I godt. 

Som jeg ser det, er I oppe mod producenter, der helst ikke vil sælge mindre = tjene mindre.

Men I er også oppe imod det generelle vestlige materialisme/overforbrug. Der er (næsten) ingen der vil tage ansvar. Så imens producenter laver mere end de kan afsætte og efterfølgende brænder det resterende for at holde værdien oppe (ja det er ofte billigere at destruere end at sælge...), så er der folk andre steder der mangler tøj mm.

Imens vi køber mere mad end vi kan spise, laver mere mad end vi kan spise - og efterfølgende smider det resterende i skraldespanden, så er der folk der sulter rundt omkring i verden (inklusiv i DK - fx. folk på gaden).

Jeg ved, at der er steder i DK, hvor de tager imod lettere fordærvet mad, skærer det værste fra og serverer det for hjemløse og andre, der har brug for det. Tænk hvis noget af alt det supermarkederne ikke kan få solgt, kunne hjælpe således, at dem der desværre lever på gaden, kan få bare en smule bedre mad.

Som jeg ser det, kan jeres app kan gå to veje:

- En kommerciel App, hvor I hjælpe butikker med at spare penge, så de kan bruge dem bedre.

- En mere social betonet App, der måske kan koordinere madspil (fra butikker, restauranter, privatpersoner mm.), til dem der har brug for mad, på en smart måde.

Under alle omstændigheder ønsker jeg jer held og lykke samt bliv endelig ved indtil I er i mål! Yes

Og I må endelig ikke give op!

Mange tak for opmuntringen. Ja jeg ved godt at mange unge har haft stor succes og ja også tjent penge, men ja nogle gange skal man lige mindes om det.

Angående troværdighed har du ret i vi gerne vil gøre noget ved problemet, hvilket er den ene motivationsfaktor, hvor den anden er det at få lov til at være med i en proces helt fra problem til løsning og se at ens løsning kan bruges og derfor kommer ud i livet. Det er de to faktorer der motiverer os.

Angående producenter er det helt klart der vores problem ligger som det er lige nu, for hvis vi ikke får producenterne til at implementere de nye stregkoder, skal vi til at finde en løsning, hvor vi selv sætter dem på, og så er det meget tvivlsomt om det er holdbart. Og ja det er helt vildt sådan det fungerer både ved fabrikkerne og i butikkerne og så meget man smider ud mens andre sulter. Det er helt klart ikke i orden, specielt når man snakker om, at vi faktisk ikke kan producere mad til alle. Der bliver således nødt til at ske en effektivisering og her hjælper vores både i butikkerne og de private, og måske kan det endda også hjælpe fabrikkerne med at smide mindre ud.

Angående fremtiden for appen, og det tilknyttet system arbejder på at mindske madspildet i butikker og i hjemme ved at få maden brugt og solgt og ved at gøre opmærksom på hvilke varer man egentligt har. Vi har dog også noget af det du nævner i punkt to ikke direkte til hjemløse og andre, men det er noget der er tænkt ind.

Mange tak, vi vil gøre, hvad vi kan.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 17:30

Det er dejligt med en masse god feedback. 

Nogle har også spurgt om de kan få en beskrivelse af konceptet og selvfølgelig kan i det, bare skriv til jeppe@madagenterne.dk, så finder vi ud af det.

Vi vil også meget gerne høre, hvad du tænker og jo flere tilbagemeldinger og sparing vi får, jo bedre bliver det.

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:02

Hej Jeppe

Jeg har et mindre forlag til hvordan i kan goere det attraktivt for producenterne. Det er maaske en laengere vej men.
Producenterne vil undgaa og saelge mindre det klart. Men samfundet er modsat, de vil ligesom du gerne mindske madspildet.

Saa jeres stregkode kunne virke som en konkurrence fordel for poducenterne. Ved at forbrugerne ville vide at dem der benyttede den streg kode gjorde sin indsats for mad spildet. Derfor ville dem som havde den saelge mere, og endeligt tvinge de andre producenter til og springe med paa vognen. Det ville kraeve at stregkoden udover og vaere anderledes ogsaa havde et synligt kendetegn, ligesom andre kvalitets maerker.

Noget andet ville vaere at i har brug for stor medie daekning for at goere forbrugerne mere opmaerksomme paa det. Det kunne vaere gennem miljoeministeret og deres kampagner. Eller lignende.

Jeg vil ogssa have lov at sige at det lyder som et yderst interressant projekt !
Haaber at det hele lykkes for jer

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 12:45

Croked:
Saa jeres stregkode kunne virke som en konkurrence fordel for poducenterne. Ved at forbrugerne ville vide at dem der benyttede den streg kode gjorde sin indsats for mad spildet. Derfor ville dem som havde den saelge mere, og endeligt tvinge de andre producenter til og springe med paa vognen. Det ville kraeve at stregkoden udover og vaere anderledes ogsaa havde et synligt kendetegn, ligesom andre kvalitets maerker.

Hej 

Ja det kunne være en mulighed. Her kræver det dog igen, at der er nogle producenter, som tager første skridt. Det kunne være en oplagt mulighed selvom man mister en del af appens funktionalitet, hvis alle varerne ikke får den nye stregkode på. 

Vi har lige været i kontakt med en af de store producenter, som sagde, at hvis en af de helt store kæder i England, Tyskland eller lignende sagde de ville have den nye stregkode på varerne, så måtte de selvfølgelig lytte, men han mente ikke Coop var stor nok til dette. Han sagde dog også, at det vil tage ca 3 år for at dette kunne blive ført ud i livet, og derefter skal det ud til producenterne. 

Den store mediedækning har du ret i ville være godt uanset, hvilken vej. Vi kan både sætte pres på butikker, politikere og producenter ved hjælp af medierne. Vi er også ved at arbejde lidt med mulighederne, men vi skal gerne kunne eftervise, hvor meget vores app kan bespare, hvilket altid er svært, når man ikke reelt kan lave en test.

Mange tak og mange tak for dine overvejelser. Jeg vil bare endnu engang minde om muligheden for at få en beskrivelse af projektet imod underskrivelse af NDA.

Tilmeldt 29. Oct 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:32

Rema 1000 har lige vundet CSR prisen for deres kamp mod madspild. Rema 1000's privatelabelvarer( egne mærkevarer) af mærket Rema 1000 kunne måske være en mulighed da jeg vil tro at Rema 1000 får lavet alt deres emballage på samme fabrik hvorefter emballagen kommer ud til de forskellige producenter af de forskellige produkter. Rema 1000 gør meget aktivt i kampen mod madspild. Mvh Kenneth.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)