Hej folkens, nu er mit online dagligvarer handels firma gået i luften, har tegnet kontrakt med 320 faste personer med udbringning 3 gange i ugen. Kan jeg trække kørsels benzin fra i mit regnskab, samt hvordan kan det gøres? Håber at høre mere fra jer, Venlig Hilsen, Niclas Nyhave Bruun |
Hej Niclas,
Tillykke med firmaet!
Det kunne godt lyde som om, at du har brug for lidt mere hjælp, end bare nogle svar via et forum. Du bør nok overveje at tilknytte en revisor eller bogholder, som kan hjælpe dig med regnskabet.
Umiddelbart burde du jo have taget stilling til alle de spørgsmål du stiller nu, INDEN du startede din virksomhed, og lagde et budget for dine priser.
Her er (nogle) svar på dine spørgsmål:
Niclas.Bruun:Kan jeg trække kørsels benzin fra i mit regnskab, samt hvordan kan det gøres?
Hvis du ejer bilen privat:
- Du kan fradrage kørsel jf. statens takster på 3,82 kr. pr. kilometer i de første 20.000 km., og kørsel derudover med 2,13 kr. pr. kilometer.
Hvis du ejer bilen i firmaet:
- Du kan fradrage alle udgifter til bilen i firmaet.
Ovenstående er de to mest brugte metoder. Der er rigtig mange forskellige løsningsmodeller omkring biler og kørsel. Du kan eksempelvis også fradrage delvist privat/erhverv.
Hvis du bruger bilen både privat og erhvervsmæssigt, så skal du huske at lave kørebog.
Niclas.Bruun:Hvad med mobil telefoni, telefon, samt internet og computer, det er altsammen noget der høre arbejdet til, kan det lade sig gøre?
Telefon kan du fradrage, men bliver beskattet af fri telefon, hvilket er skatteværdien af 2.500 kr. årligt.
Internet og computer kan du fradrage skattemæssigt 100%.
Momsmæssigt skal du både for telefon, internet og computer fordele imellem privat og erhverv. Du kan ikke få den private moms udbetalt, men du kan i stedet fradrage den i skatten.
Der kan derudover være en række andre fradrag, som du kan få, men det kan nok først vurderes, når man går lidt dybere ind i din virksomhed.
Hvis du mener, at du har behov for professionel hjælp, så er du velkommen til at kontakte mig. Se evt. link til min hjemmeside nederst.