Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

going public? bare nysgerrig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spørger af ren nysgerrighed, og drømmer stort, og tænker ud i fremtiden, hvor jeg måske har en virksomhed der er blevet så stor, at nu skal den på børsen/going public. Som i nok kan høre, er min viden på området begrænset :)

Hvad betyder det for en virksomhed at gå på børsen/going public? fordele/ulemper? 

Ændrer det indkomsten hos topchefen/ejeren? Har det f.eks. betydet noget for Mark Zuckerberg økonomi eller andet, at Facebook gik "public"? Blev hans indkomst mindrer? forblev den det samme? Blev den større?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

dels er proceduren meget dyr og ganske kompliceret hvis man vil børsnoteres og man skal gennem hele godkendelsen af virksomheden og sidens dens salgsprospekt for aktierne dels ja - ejeren bliver jo "rigere", fordi folk via børsen køber en del hans virksomhed
Jeg satte rigere i citationstegn, for i princip kunne man sige, at den værdi har han jo haft udsigt til hele tiden, han har bare indkasseret den store del ved børsnoteringen i stedet for at vente.
I virkeligheden er det nok ikke for at indkassere en gevinst, men for at give selskabet øget kapital til vækst og en offentlig handelsplads og isoleret gør det ikke i forhold til chefen nogen forskel - men for ejer - og ja så er det jo sådan, at jo større selskab og børsnoteret osv, jo højere chef løn genereelt for jo større krav og ansvar

Efter notering vil kravene på selskabet også være langt større i forhold til rapporter, regler, insider og meget andet
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan med kontrollen? Nu tænker jeg på at i flere film, så bliver stifteren smidt ud af firmaet af bestyrelsen. Ligesom Steve Jobs. Har bestyrelsen den magt, eller afhænger det af ejerskabet? eller hvordan hænger det sammen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

et selskab består af

Øverste Myndighed: Generalforsamlingen - som bla. vælger bestyrelsen. Er generalforsamlingen utilfreds med bestyrelsen, f.eks. dens valg af direktør, kan generalforsamlingen således skifte bestyrelse. På generalforsamlingen har man stemmeret i henhold til ejerandele. Visse andele kan give flere stemmer end andre-  typisk A og B aktiker

Under generalforsamlingen ligger bestyrelsen som vælger direktøren og trækker de overordnede linjer

Den daglige ledelse er så direktionen, ledet af den administrerende direktør

Stifteren kan således smides ud hvis han har mindre end 50% af af stemmekraften på general forsamlingen.

I noterede selskaber er det normalt forbudt, at den adm direktør sidder med i bestyrelsen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)