Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke browsere bør jeg optimere mit website til?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 06
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer :-)

Jeg mangler en liste af browserer, som folk benytter sig mest af. Jeg har hørt, at man bør optimere sit site til alle browserer, for det giver også bonus ved søgemaskiner, da de læser det som tekst.

Kender selv internet explorer, Opera, Mozilla (firefox??) - kender I nogle flere?  

Jeg kan huske jeg engang fandt en side, hvor man kunne teste sin side, så kom der et screenshot op af hvordan siden så ud i de forskellige browserer - er denne 'hjemmeside' god af bruge, hvis man skal kigge på den slags - eller kan den også tage fejl?

På forhånd tak - håber jeg har ramt den rigtige kategori at smide dette indlæg i.

fuckyeah.dk
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:31

IE6, IE7, Mozilla firefox 1.5 og opefter, Safari 2 (mac browser, men version 3 beta kan hentes til windows også på www.apple.dk/safari/). Opera er fin som en "ekstra ting", men medmindre dit site målretter sig specifikt til opera brugere, så er Opera mest interessant i forhold til de mange mobile enheder (telefoner, internettablets m.v.) som benytter opera som browser.

Som udgangspunkt bør du holde dig til de ting w3c-standarderne beskriver (www.w3c.org og www.webstandards.org), men da mange browsere ikke understøtter dem fuldt ud er det selvfølgelig vigtigt at huske at teste på tværs af de forskellige browsere. 

Det er den generelle gængse løsning, der rammer rimelig bredt uden at skabe for meget ekstra, men den vigtigste huskeregel er at ingen liste du nogensinde kan finde beskriver 100% dine besøgende da hvert site har deres målgruppe som bruger de værktøjer de er bedst bekendt med. Så tager du en stor generel statistik og implementere din løsning baseret på den, kan du stadigvæk ramme forkert, hvis netop din målgruppe kun sidder på en computer med netscape 4, eller lignende (overdrivelse fremmer forståelsen :-). 

Det site til test du leder efter kunne være  http://litmusapp.com/ eller http://www.browsercam.com/

Fra Viborg
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 17:34
Hvis du har et eksisterende site, har du måske en statistik over hvilken type browser netop dine besøgende bruger.

Vores besøgende fordeler sig således (men aner ikke om det er en typisk fordeling):

Browser Besøg i procent

1. Internet Explorer 76.75%
2. Firefox 19.90%
3. Safari 2.17%
4. Opera 0.82%
5. Mozilla 0.26%
6. Konqueror 0.05%
7. Netscape 0.01%
8. Camino 0.01%
9. Mozilla Compatible Agent 0.01%
10. Playstation 3 > 0.00%

Du kan evt. hente diverse browsere ned, så du kan teste hvordan siden ser ud i dem.

soelver.dk - freelance illustrator 

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 17:50

Soelver: Jeg kan bekræfte, at det dansk-sprogede website, jeg kender statistikken for, som har mest trafik, ligger meget, meget tæt op ad dine tal.

Men om det så er den reelle fordeling at designe til, er så et godt spørgsmål, for det kunne jo være, at ens kunder har en anden fordeling. F.eks. kender jeg et andet site for et firma, hvor Internet Explorer 6.0 har ca. 70%, og Internet Explorer 7.0 stort set er ikke-eksisterende. Kunderne tilhører nemlig en gruppe, der ikke opgraderer så hurtigt... og så kender jeg et site for Windows programmører, hvor besøgende kommer fra hovedsageligt USA og EU, hvor Firefox har over 50% andel.

Jeg plejer at sige, at man bør designe sin side efter, om "Hvad koster det os, at x% af brugerne ikke kan bruges vores hjemmesider, og hvad koster det os, at gøre det muligt for dem at bruge siderne?"

Overholdelse af HTML standarder plejer at være den billigste måde at sikre, at hjemmesiden virker for flest mulige kunder.

Fra Viborg
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 18:08
Det er selvfølgelig bedst at optimere mod "alle", men allerbedst at kende sine egne besøgende :-)
Det kan jo så være vanskeligt med et nyt site, men Lasse, du har helt sikkert fat i noget meget vigtigt, omkring hvem målgruppen er - for det kan være altafgørende for, hvilken browser de sidder med.

Vedrørende IE 6 og 7, så fordeler vores sig pt. med 54% der bruger IE6, og 45% der bruger IE7 (og en lillebitte slant, der bruger ældre versioner). Det ændrer sig dog ret hurtigt lige i tiden.

Generelt er vi enige om, at det gælder om at sikre at de fleste browsere kan vise siden korrekt :-)

soelver.dk - freelance illustrator 

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 19:11

JesperMadsen:

Jeg mangler en liste af browserer, som folk benytter sig mest af. Jeg har hørt, at man bør optimere sit site til alle browserer, for det giver også bonus ved søgemaskiner, da de læser det som tekst.

Du bør som udgangspunkt optimerer dit site til en browser. Det du bør checke er, om dit site validerer, altså om koden er i orden. Er den ikke det, så kan du risikere, at robotten bliver forvirret og ikke kan gennemskue din kode. Hvis koden validerer, så er der den sidegevinst, at det oftest virker i alle browsere Big Smile

Fra Roskilde
Tilmeldt 6. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:50

Hej.

Angående siden med screenshots af ens hjemmeside i forskellige browsere og skærmopløsninger. Kig forbi:

http://browsershots.org/  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)