Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min. løn til chauffører i DK

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om der er nogle regler for min. løn til buschauffører.
Jeg har tidligere læst i forskellige blogs at der i Danmark ikke findes mindste løn til chauffører - fx denne blog:

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Off-Topic/185746-loen_som_taxa_chauffoer

Mest interessant er følgende kommentar:

Christian H, bare for en god ordens skyld, i Danmark er der ingen lovgivning om en fast grundløn, mindsteløn eller lignende. Hvis ikke man er ansat under en overenskomst, er løn noget man selv skal forhandle sig til. Så pas på med, at flytte til de billigere gule såkaldte "fagforeninger", på den lange bane får man savet grenen over for mange i dette land, ved at spar få hundrede kroner om måneden. De kan være dyrt sparet.

Jeg kan dog se fra trafik styrelsens hjemmeside at man som transportfirma skal overholde de kollektive overenskomster:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Saadan-bliver-du-busvognmand.aspx   (under Løn- og arbejdsvilkår for virksomhedens chauffører)

Skal det forstårs at der altså er et minimumsløn da man skal overholde disse overenskomster? - lige meget om chaufføren er medlem af disse overenskomster eller ej?                                                                                                                                                                                                                            

Jeg håber at der er nogle som kender reglerne inden for dette område.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Beway      

Tilmeldt 6. Apr 12
Indlæg ialt: 56
Fra  Top Trade Skrevet kl. 09:54
Hej Beway..
Vi har nogle lastbilchauffører, og principielt er der ingen mindsteløn... Men, men, men.... selv om du har underskrevet arbejdskontrakt med præcise satser og forhold... kan chaufføren finde på at henvende sig til den "stærkeste" fagforeningen, og du kommer i knibe.. Fagforeninger følger sine egne regler. Og de er lige glade, om du kommer til at dreje nøglen.
Jeg kan godt se, at de fleste regler blev udarbejdet med 3f.. Helt personligt synes jeg, at krifa er mere samarbejdsvillig...
Men held og lykke...
Mvh
Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

Der er ingen mindste løn i dk.

Fagforening kan aldrig gøre noget hvis man er ikke selv er medlem og har overenskomst.

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Evitta:
Fagforeninger følger sine egne regler.
Nej, det gør de ikke. De følger de regler der er aftalt med arbejdsgiverne i overenskomsten!!!
Evitta:
Og de er lige glade, om du kommer til at dreje nøglen.
Vrøvl. Hvis virksomhederne lukker, har deres medlemmer jo heller ikke noget arbejde. Min personlige fortolkning af deres holdning er, at hvis ikke en virksomhed kan løbe rundt, hvis de skal følge de rimelige aftaler i en overenskomst, så er det ikke fagforeningens, men arbejdsgiverens problem.
Evitta:
Helt personligt synes jeg, at krifa er mere samarbejdsvillig...
Det du mener er: "Er villige til at acceptere lavere lønninger, mindre eller slet ingen tillæg o.s.v.? Det var jo netop situationen på Vejlegården.

Tilmeldt 6. Apr 12
Fra  Top Trade Skrevet kl. 10:33
...kan... ikke kan... de laver hvad de vil... Kan Du huske denne restaurant i Vejle som blev nød til dreje nøgle? 3f har ruinert ens liv... Jeg ville ikke komme på forside i deres "fagblad"
Tilmeldt 6. Apr 12
Fra  Top Trade Skrevet kl. 10:55
Kort sagt Virksomheds problem = arbejdsløshed... Men det er du da lige glad... Fagforening hjælper Dig, ikke os, selvstændige...
Tilmeldt 14. Dec 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 11:39

Hej Alle,

Mange tak for jeres svar.

Men synes nu stadigvæk at det er lidt underligt at der inde på trafikstyrelsens side står at man som transportfirma skal opfylde de kollektive overenskomster.

(ligesom jeg beskriver i mit indledende indlæg) - hvis man går ind på de kollektive overenskomster og kigger (dem som de har listet op på deres hjemmeside), så er der altså angivet et mindsteløn - 3F, Krifa, osv.

Hvordan hænger dette sammen med at I siger at der ikke er noget mindsteløn? Er dette en fejl fra trafikstyrelsens side, eller er det bare mig som har misforstået noget?  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46

Evitta:
Fagforening hjælper Dig, ikke os, selvstændige...
Øhhh, nej ... kommer det som en overraskelse? Fagforeningerne varetager DERES medlemmers interesser og arbejdsgiverforeningen varetager DERES medlemmers interesser - sædvanligvist i bedste forståelse. Tvister afgøres i Arbejdsretten, hvilket begge parter er udmærket tilfreds med.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

beway:
Men synes nu stadigvæk at det er lidt underligt at der inde på trafikstyrelsens side står at man som transportfirma skal opfylde de kollektive overenskomster.
Det er ikke spor mærkeligt. Det er meget almindeligt, at f.eks. en bygherre forlanger i kontrakten, at entreprisetagerne skal overholde kravene i de relevante overenskomster.
beway:
Hvordan hænger dette sammen med at I siger at der ikke er noget mindsteløn?
Der er ikke noget lovfæstet om mindstelønninger, men her har Trafikstyrelse stillet krav om, at den pågældende OVERENSKOMST skal følges og derved bliver det jo indirekte til et krav.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 11:56

kan... ikke kan... de laver hvad de vil... Kan Du huske denne restaurant i Vejle som blev nød til dreje nøgle? 3f har ruinert ens liv... Jeg ville ikke komme på forside i deres "fagblad"

De drejede også nøglen da 3F sad i bestyrelsen

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)