Hej.
Jeg er lidt i tvivl om der er nogle regler for min. løn til buschauffører.
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Off-Topic/185746-loen_som_taxa_chauffoer Mest interessant er følgende kommentar: Christian H, bare for en god ordens skyld, i Danmark er der ingen lovgivning om en fast grundløn, mindsteløn eller lignende. Hvis ikke man er ansat under en overenskomst, er løn noget man selv skal forhandle sig til. Så pas på med, at flytte til de billigere gule såkaldte "fagforeninger", på den lange bane får man savet grenen over for mange i dette land, ved at spar få hundrede kroner om måneden. De kan være dyrt sparet.
Jeg håber at der er nogle som kender reglerne inden for dette område. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Beway |
Min. løn til chauffører i DK
Vi har nogle lastbilchauffører, og principielt er der ingen mindsteløn... Men, men, men.... selv om du har underskrevet arbejdskontrakt med præcise satser og forhold... kan chaufføren finde på at henvende sig til den "stærkeste" fagforeningen, og du kommer i knibe.. Fagforeninger følger sine egne regler. Og de er lige glade, om du kommer til at dreje nøglen. Jeg kan godt se, at de fleste regler blev udarbejdet med 3f.. Helt personligt synes jeg, at krifa er mere samarbejdsvillig... Men held og lykke... Mvh |

Der er ingen mindste løn i dk. Fagforening kan aldrig gøre noget hvis man er ikke selv er medlem og har overenskomst. |
aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk
Nej, det gør de ikke. De følger de regler der er aftalt med arbejdsgiverne i overenskomsten!!! Vrøvl. Hvis virksomhederne lukker, har deres medlemmer jo heller ikke noget arbejde. Min personlige fortolkning af deres holdning er, at hvis ikke en virksomhed kan løbe rundt, hvis de skal følge de rimelige aftaler i en overenskomst, så er det ikke fagforeningens, men arbejdsgiverens problem. Det du mener er: "Er villige til at acceptere lavere lønninger, mindre eller slet ingen tillæg o.s.v.? Det var jo netop situationen på Vejlegården. |
Hej Alle,
Mange tak for jeres svar. Men synes nu stadigvæk at det er lidt underligt at der inde på trafikstyrelsens side står at man som transportfirma skal opfylde de kollektive overenskomster. (ligesom jeg beskriver i mit indledende indlæg) - hvis man går ind på de kollektive overenskomster og kigger (dem som de har listet op på deres hjemmeside), så er der altså angivet et mindsteløn - 3F, Krifa, osv.
Hvordan hænger dette sammen med at I siger at der ikke er noget mindsteløn? Er dette en fejl fra trafikstyrelsens side, eller er det bare mig som har misforstået noget? |
Øhhh, nej ... kommer det som en overraskelse? Fagforeningerne varetager DERES medlemmers interesser og arbejdsgiverforeningen varetager DERES medlemmers interesser - sædvanligvist i bedste forståelse. Tvister afgøres i Arbejdsretten, hvilket begge parter er udmærket tilfreds med. |
Det er ikke spor mærkeligt. Det er meget almindeligt, at f.eks. en bygherre forlanger i kontrakten, at entreprisetagerne skal overholde kravene i de relevante overenskomster. Der er ikke noget lovfæstet om mindstelønninger, men her har Trafikstyrelse stillet krav om, at den pågældende OVERENSKOMST skal følges og derved bliver det jo indirekte til et krav. |
kan... ikke kan... de laver hvad de vil... Kan Du huske denne restaurant i Vejle som blev nød til dreje nøgle? 3f har ruinert ens liv... Jeg ville ikke komme på forside i deres "fagblad" De drejede også nøglen da 3F sad i bestyrelsen |