|
Hej Crazy Min erfaring er, at du har en god og nem sag, hvis billedernes META data er udfyldt. Heri skal bl.a. stå hvem fotografen er samt om billederne er "Public Domain" eller "Copyrighted". Hvis du har udfyldt META data og mærket dem som "Copyrighted" kan du sende avisen en regning for at bruge dit foto. Der er flere gange jeg har set priser på flere tusinde kroner nævnt, men normen er at udgangspunktet er 500 kroner. Billedet bliver bragt i avisen: 500 På fakturaen skriver du blot: Du skal vedlægge kopi/dokumentation der viser hvor billedet er anvendt og du kan i god tone lave en lille følgeskrivelse hvori du skriver at du har konstateret at avisen har anvendt et af dine billeder uden forudgående aftale - og at du derfor tillader dig at sende en faktura... Vh Brian |
Hej Brian
Har du læst alle indlæg, for det er jo en model som har givet (sendt) sendt billederne til avisen og vi ved jo ikke, om modellen har givet udtryk for at det er hans billeder, jeg kan slet ikke se hvordan avisen kan være en part i dette, andet end de skulle have spurgt til fotografen navn for at sætte det på som god skik er.
Hvis du har andre oplysninger, så skriv dem gerne, husk på at avisen har ikke hentet billedmaterialet nogen steder, men de har fået dem tilsendt, og sikkert i forbindelse med en artikel omkring lokal ung mand går modelvejen osv ...... men byd da gerne ind på hvor regningen skal sendes, hvis der er en som skal stå til ansvar er det jo den person som har sendt billederne til avisen, men da han fået mundlig besked på at han kan bruge dem som "markedsføring af ham selv", så kan jeg ikke se han her gjort noget forkert.
Det hele falder jo på, at der ikke er lavet en ordentligt skriftlig aftale mellem fotograf - designer - model.
Ved ikke hvor seriøst dette indlæg er fra trådstarter, da han jo burde være oppe og råbe hurra, hans design er kommet i medierne, og det da nu han skal holdet jernet varmt og lave en opfølgning A.la. ... Jeg kan se i har modtaget et billede med mit design, men i har sikkert ikke oplysninger om mig og den fotograf som har taget billedserien, så hvis det har interesse i at vide mere om os, så skriv gerne, da vi står til rådighed for en artikel omkring vores arbejde, da vi stræber på at osv ......
Bliv gratis medlem