Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab for ikke-momsregistreret virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er studerende, og har netop udført et stykke arbejde (grafik) for en kunde. I den forbindelse har jeg "oprettet" min virksomhed.
Det er en enkeltmandsvirksomhed, som IKKE er momsregistreret. Dvs. jeg har intet CPR-nummer.

Er det korrekt forstået, at jeg kan have en virksomhed, som ikke er registreret, så længe at jeg bare har et gyldigt virksomhedsnavn, og har styr på min bogføring? Skal det overhovedet meldes nogen steder?

Jeg har sendt kunden en faktura (uden moms), og nu er kunden i tvivl, om de skal have mit CPR-nummer, og indberette betalingen som B-skat?

Umiddelbart er jeg ikke så interesseret i dette, da jeg har udgifter i forbindelse med mit arbejde (udstyr og licenser), og dermed kun mener, at jeg skal betale skat af virksomhedens overskud.

Så nu er spørgsmålene:
Kan jeg overhovedet dette her? (altså trække udgifter fra, inden jeg betaler skat)
Er det smartere bare at blive momsregistreret?
Kan jeg registrere mig, og sende kunden en ny faktura med moms?
I så fald, hvad gør jeg så med det udstyr/licenser, som jeg allerede har købt? Kan de stadig indgå i regnskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09

goehler:
Det er en enkeltmandsvirksomhed, som IKKE er momsregistreret. Dvs. jeg har intet CPR-nummer
så er det ikke en enkeltmandsvirksomhed som sådan, det vil blive misforstået - det er bare en privat person der har faktureret

I virkeligheden burde kunden måske ha givet dig løn, men i alle fald skal kunden indberette hvis du som privat CPR har udført arbejde for kunden - som bidragspligtig B indkomst gruppe 05 i skat.dk når kunden er indlogget under dennes punkt E indkomst

goehler:
Er det korrekt forstået, at jeg kan have en virksomhed, som ikke er registreret, så længe at jeg bare har et gyldigt virksomhedsnavn, og har styr på min bogføring? Skal det overhovedet meldes nogen steder?
Ja - dog med den kringle, at du ikke må omsætte over 50.000 kr på 12 måneder i træk uden at du SKAL momsregistreres og være CVR læs PLIGT TIL MOMSREGISTRERING den er vigtig lige at forstå her.

goehler:
Jeg har sendt kunden en faktura (uden moms), og nu er kunden i tvivl, om de skal have mit CPR-nummer, og indberette betalingen som B-skat?
jep som nævnt skal de indberette bidragspligtig b-indkomst på dit cpr nummer og du skal sikre det er korrekt med på årsopgørelsen

goehler:
Umiddelbart er jeg ikke så interesseret i dette, da jeg har udgifter i forbindelse med mit arbejde (udstyr og licenser), og dermed kun mener, at jeg skal betale skat af virksomhedens overskud.
de udgifter som rent knytter sig til arbejdets udførelse trækker du fra i dit overskud når du får årsopgørelsen hvis kunden har opgivet som ex honorar eller freelance - som bør havne i din rubrik 12, hvor du så fratrækker de konkrete udgifter ned til max et 0 (ikke minus indtægt)

goehler:
Kan jeg registrere mig, og sende kunden en ny faktura med moms?
I så fald, hvad gør jeg så med det udstyr/licenser, som jeg allerede har købt? Kan de stadig indgå i regnskabet?

det er afgørende at du så er selvstændig og det kan du sagtens være med udstyr og licenser, men det er ikke nok til at afgøre det her. Læs linket her om SELVSTÆNDIG ELLER HONORAR og se ex de underlinks der er i det, til skat  - som har gode eksempler på hvornår man er det ene eller andet.

Du kan som nævnt trække udgifter fra ned til 0 hvis det er honorar uden at være registreret med moms osv - ellers ja - så skal du på en eller anden måde jo ha annulleret den faktura du har sendt - krediteret - det dumme er at selve arbejdet er udført før du stiftede momspligtig virksomhed og jeg tør ikke sige om det gør at trække det ind i en momspligtig efterstiftet virksomhed

Hvis det gør - andre må svare, skal du ha stiftet virksomhed og så kan du tage omkostningerne ind i det regnskab fra start (også selv om de er fra tiden lige før) og fakturere .- men du skal være sikker på du kan være selvstændig eller om det går fint bare at være honorarmodtager og om du kan stifte efter arbejdet ER udført som ikke momsregistreret

Det har ikke med aftaler at gøre men udelukkende baseret på det faktuelle

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:43

Hej John.

Mange tak for svaret. Så blev jeg så meget klogere.
Det ser ud til, at jeg er honorar-modtager. Så betalingen bliver indberettet som B-skat.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)