Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat som hjælper til i konkurrerende virksomhed?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål ang. hvordan man står som virksomhedsejer hvis man har en ansat som hjælper til i en konkurrerende virksomhed?

F.eks. hvis jeg har et firma der laver hjemmesider. Heri har jeg en ansat som i sin fritid hjælper til med at lave hjemmesider i en anden virksomhed, som også laver hjemmesider.
Den ansatte er ikke hyret i den anden virksomhed, og står ingen officielle steder som at have noget med virksomheden at gøre.

Hvad kan man gøre som virksomhedsejer mod den ansatte end at fyrer dem?

Hvad kan man gøre mod den konkurrerende virksomhed? Og evt. hvis man mener at den ansatte har lavet den samme slags hjemmeside i den konkurrerende virksomhed som man har lavet i sin egen?

Hvad kan man gøre hvis man finder ud af at den ansatte er uofficielt medejer i virksomheden, dvs. at det ikke er registeret nogen steder, men er en privat aftale mellem den konkurrerende virksomheds ejer og den ansatte?

Håber i kan hjælpe mig med at få noget information om dette :)

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mark Johansen:
Hvad kan man gøre som virksomhedsejer mod den ansatte end at fyrer dem?

Det er en besværlig situation. Man må ikke udføre konkurrerende arbejde normalt hvis man er ansat helt normalt i en virksomhed. Omvendt hvis du tager chancen og fyrer uden varsel og uden løn fra den dag - har du en vis risiko for at hans fagforening eller en advokat kan kalde det aftalebrud

Det korrekte (og kedelige) er at gi ham en klar advarsel - du accepterer det absolut ikke - og stopper det ikke helt omg. bliver han opsagt når/hvis du nogen sinde igen konstaterer at han driver konkurrence mod dig som har ham ansat

Mark Johansen:
Hvad kan man gøre mod den konkurrerende virksomhed? Og evt. hvis man mener at den ansatte har lavet den samme slags hjemmeside i den konkurrerende virksomhed som man har lavet i sin egen?
 

Jeg tror ikke du skal gøre noget - det vil være svært at bevise de var i und tro og svært at bevise dit eget tab men KAN du bevise, at du har betalt medarbejderen for at udvikle den hjemmeside som din konkurrent også har fået via ham så kan du teoretisk køre en sag på at de har stjålet dit design, men den er besværlig, jeg ville ikke rode med det faktisk

Mark Johansen:
Hvad kan man gøre hvis man finder ud af at den ansatte er uofficielt medejer i virksomheden, dvs. at det ikke er registeret nogen steder, men er en privat aftale mellem den konkurrerende virksomheds ejer og den ansatte?
uden nogen form for bevis - intet. Du KAN har ret - de KAN ha lovet ham en andel mod han arbejder for dem, men hvis ikke du kan bevise noget, så kan du ende med at det er dig der anklages for injurier

Vælg at tage risikoen for en bod hvis du fyrer omg uden løn derfra - så er du af med ham i alle fald - eller gi en skriftlig advarsel og se om det stopper (kræv han lægger alt ærligt frem hvis ikke han skal fyres omg) - eller fyr helt normalt med løn i opsigelse og bid bitterheden i dig  

det er en af de sager hvor EN ting er at HA ret, en anden ting er at FÅ ret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark

Den ansatte kan du bortvise på stedet i.h.t. funktionærloven.

Det er en grov misligholdelse af troskabspligten den ansatte har udvist.

Den konkurrerende  virksomhed må du stævne for overtrædelse af markedsføringsloven.

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene!

Advokat Jacob Berner Rue:

Den konkurrerende  virksomhed må du stævne for overtrædelse af markedsføringsloven.

Er det stadig noget der gælder hvis begge produkter minder om hinanden, men ikke er helt ens?
F.eks. hvis begge hjemmesider er en webshop, men virker og ser anderledes ud. 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Johansen:
Hvad kan man gøre som virksomhedsejer mod den ansatte end at fyrer dem?

Kan du oplyse, under hvilken forhold han er ansat hos dig, er det som funktionær, er det på kontrakt  og er det nogen konkurancesklausuler i denne kontrakt ? 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark

Sæt dig ned og tag en snak med ham og løs problemet i al mindelighed, det er langt det nemmeste at gøre det på den måde, du kan ende i en masse bøvl og vrøvl som du slet ikke har tid til :)

Han din ansatte lidt omløb i den øverste etage kan han sagtens se at det ikke går på den måde.

Ender det med at i må skilles må det være sådan, lad være at lave problemet større end det behøver at være.

Best regards

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Overtrædelsen af markedsføringsloven handler ikke om produkterne men om metoden:

I stilhed at ansætte en medarbejder, ansat hos en konkurrent, som en art hemmelig agent

hos konkurrenten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

jeg synes Jacob må vide mere end os andre her. Vi aner ikke om den anden overhovedet bruger vor mand som agent, og for den sags skyld ikke at han aner han er fast ansat hos trådstarter - og ikke en gang om det er en funktionær

En funktionær der er sælger må i sagtens natur ikke tage jo og sælge helt samme vare for andre. Det samme gælder til en vis grad for folk der laver hjemmesider, men det vil altid spille ind, om det er i konkurrence med eller inden for noget andet eller - hvis det var købmand - var i samme handelsområde

At bare hjemsende en funktionær uden løn fordi man TROR man ved en række ting er et farligt råd - og en fagforening vil let kunne vælge at gå ind og tage den, hvis ikke det er på baggrund af solid viden om direkte konkurrence eller misbrug af viden (her er det jo personen og ikke virksomheden der har den viden måske) - Jeg ville stadigt først sidde med manden og være sikker på at det var ren konkurrence og ikke bare for at tjene noget ekstra - og sikre mig at, jeg havde orden i alt selv, ansættelsespapirer og alt som ellers kan vendes mod en - og jeg ville, hvis ikke jeg følte 100% sikker jord under fødderne, gi en advarsel og få det andet bragt til ophør omgående - og kun fyre hvis jeg var sikker på personen udførte noget der var i direkte konkurrence med mig, eller stjal MINE ideer

Jeg er enig i, at hvis konkurrenten i stilhed har ansat en der arbejder for trådstarter - og tilmed bruger ham som agent, så har man en sag også mod konkurrenten, men igen ved vi alt for lidt til at være sikre på ret meget. 

Det vil ofte være alt for dyrt at ligge og fyre funktionær uden opsigelse og løn hvis man ikke har stensikker grund under fødderne - og en sag mod den anden virksomhed, er heller ikke gratis og heller ikke garanteret at gi ret meget andet end omkostninger til advokater

en god advokat, ville dog aldrig sætte gang i sådan en sag inden han var helt indsat i alt, og derfor var Jacob B R´s svar for mig mere modigt end jeg synes om uden en konkret gennemgang - som jeg også er sikker på Jacob ville gi sin klient inden noget iværksattes Smile

vh

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jeg synes Jacob må vide mere end os andre her. 

Her er der brug for meddelbar viden, ikke træk på postuleret autoritet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Her er der brug for meddelbar viden, ikke træk på postuleret autoritet

undskyld Ulrik

Meddelbar viden er helt uklart for mig?

Postuleret autoritet - lyder også lidt sofistikeret - 

Jeg skrev blot, at det var modigt af en jurist, på baggrund af den lille viden ET partsinlæg gav, at skrive-  FYR HAM UDEN OPSIGELSES LØN 

Jeg tror ikke jeg forstod dit indlæg Ulrik men tror du mener at trådstarter bare kan fyre uden opsigelsesløn og jeg er så ikke rigtigt sikker på ud fra indlæget, at det holder

I jurister og jurarådgivere lever jo ofte i jeres egen verden. En dag skulle det være hyggeligt at byde jer velkommen i den virkelige, for smid funktionær ud - uden varsel og løn, det kan gi problemer der hvor vi andre - selv når vi bruger jeres højheders hjælp - kan få problemer

at du Ulrik og Jacob virker så sikre - ud med ham - ud fra et indlæg her . overraskerStick out tongue

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)