Men får at opsummere. Når jeg køber fra min leverandør i U.S.A oplyser jeg mit CVR-nr og Firmanavn så er det uden deres U.S moms. Når så den kommer til DK betaler jeg toldafgiften (tarifkoden) og tillægger 25% DK moms i varens værdi + fragtomkostninger dette beløb bogføres varekøb fra udlandet mm under salgsmoms fra udlandet og samme beløb under købsmoms. Nu er jeg så klar til at sælgemit U.S produkt i min butik. Når jeg så køber en vare fra U.K oplyser jeg CVR-nr og firmanavn så der ikke betales U.K moms. Når så den kommer til DK betaler jeg INTET i told for det er indenfor EU. Men ligger 25% DK moms oveni varens værdi + fragtomkostninger. Dette beløb bogføres som EU erhvervelsesmoms henholdsvis vare og ydelser under salgsmoms og samme beløb under købsmoms, Nu er jeg så klar til at sælge mit U.K produkt i min butik Håber satme jeg nu har forstået det. Men et par ting jeg er i tvivl om. Angående toldafgiften, skal jeg selv henvende mig til tolden at jeg venter en pakke indholdende de og de ting og så de bare kontrollere det er rigtigt når den ankommer. Eller er det sådan at jeg bare bestiller, de åbner pakken, laver deres told afregning og sender mig en regning som jeg så skal kontrollere har de rigtige satser? Angående momsen, er det kun 1 dokument jeg udfylder hvor jeg bare bliver ved med at lægge de forskellige moms takster oveni eller skal jeg lave et helt nyt moms dokument for hver enkelt forsendelse. |
jeps - og du skal være importregistreret indenEsco:Men får at opsummere. Når jeg køber fra min leverandør i U.S.A oplyser jeg mit CVR-nr og Firmanavn så er det uden deres U.S moms. Når så den kommer til DK betaler jeg toldafgiften (tarifkoden) og tillægger 25% DK moms i varens værdi + fragtomkostninger dette beløb bogføres varekøb fra udlandet mm under salgsmoms fra udlandet og samme beløb under købsmoms.
Nu er jeg så klar til at sælgemit U.S produkt i min butik.
helt korrektEsco:Når jeg så køber en vare fra U.K oplyser jeg CVR-nr og firmanavn så der ikke betales U.K moms. Når så den kommer til DK betaler jeg INTET i told for det er indenfor EU. Men ligger 25% DK moms oveni varens værdi + fragtomkostninger. Dette beløb bogføres som EU erhvervelsesmoms henholdsvis vare og ydelser under salgsmoms og samme beløb under købsmoms,
Nu er jeg så klar til at sælge mit U.K produkt i min butik
Esco:Angående toldafgiften, skal jeg selv henvende mig til tolden at jeg venter en pakke indholdende de og de ting og så de bare kontrollere det er rigtigt når den ankommer. Eller er det sådan at jeg bare bestiller, de åbner pakken, laver deres told afregning og sender mig en regning som jeg så skal kontrollere har de rigtige satser?
du kan enten betale per gang - eller han en aftale med kredit - hvor de sender varen og samler told til dig mod en eller anden afgift- Du kan også læse lidt BASALT OM IMPORT her
Esco:Angående momsen, er det kun 1 dokument jeg udfylder hvor jeg bare bliver ved med at lægge de forskellige moms takster oveni eller skal jeg lave et helt nyt moms dokument for hver enkelt forsendelse.
Moms er noget du har med i din bogføring - hver gang du køber og hver gang du sælger bogføres henholdsvis købs og salgsmoms samtidigt med selv udgifter og indtægten. Udgift og indtægt går i drift og er med til at bestemme dit resultat som du betale skat af.
Momsen går på momskonti i status (balancen) og påvirker slet ikke resultatet men hvert kvartal (normalt) skal du angive moms ved at logge på skat.dk - opgive din salgsmoms og din købsmoms + liste angive A B og C ved køb/salg i EU og uden for som vist i skemaet - men moms har også fine videoer der kan forklare det helt, hvis du logger ind og ser under moms
Nede under offentlige myndigheder finder du også links til hvordan man gør i forhold til indberetning af moms, og i det hele taget har du her i LINKGUIDE TIL SUPERLINKS en masse gode steder du kan blive klogere på - du finder selv moms lidt nede
god vind John H