Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ny bil - Hvordan får jeg størst muligt skattefradrag?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg overvejer at købe en ny bil, og vil gerne have mest muligt ud af mit skattefradrag. Jeg synes at kunne huske, at man kan afskrive på sådan én, men er ikke opdateret på reglerne.

Bilen skal være på hvide plader, og jeg kommer til at køre ca. 1/3 privat. Bilen skal IKKE være firmabil. Bilen er mit primære driftsmiddel.

Kan man afskrive med 25% om året samt fratrække alle udgifter minus den procentdel, jeg kører privat?

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:21

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789599

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

Fysiomobil:

Bilen skal være på hvide plader, og jeg kommer til at køre ca. 1/3 privat. Bilen skal IKKE være firmabil. Bilen er mit primære driftsmiddel.

Kan man afskrive med 25% om året

nej ikke på en privat bil. Jeg synes Dommerens link svarer på aktiver i en virksomhed og du skriver jo du vil eje den privat, og så duer det ikke her.

Du skriver ikke hvad du har for selskab/virksomhed men jeg udgår fra personlig virksomhed (har kun betydning i forhold til om det er fradrag for kørepenge eller om du udbetaler dem sammen med løn til dig selv i et selskab - samme fordel/kroner)

Du skal for din private bil føre kørebog - dato, fra adresse - til adresse - kundenavn og gerne formål - km kørt

Du har så to muligheder. Enten kan du få fradrag for den % af bilens DRIFTS omkostninger som svarer til kørsel for virksomheden i forhold til årets total (ikke lån/rente/afdrag - lån giver dog i sig selv skattefradrag som andre lån)

ELLER du kan få fradrag (reducere dit overskud til skat) med antal km x 3,82 kr firmakørsel. Med andre ord - ikke begge dele. Læs om KØREPENGE OG KØRSELSFRADRAG evt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 19:33

Det er en personligt eget virksomhed, jeg ejer. Enkeltmands. Men jeg er momsfritaget pga. mit fag (fysioterapeut).

Jeg fører kørebog nu, men til at starte med i min nuværende gulpladebil lavede jeg bilregnskab efter afskrivningsmodellen.

Må jeg ikke gøre det samme med en bil på hvide plader? Der skal reklamer på og fungerer jo primært som erhvervsmæssigt køretøj........

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:37

Driver du enkeltmandsvirksomhed virksomhed eller i selskabsform?
Overordnetset skal du bemærke, at hvis du vil afskrive skal bilen in og ejes af virksomheden. Derved skal du beskattes af fri bil, som minimum opgøres ud fra et beskatningsgrundlag på 160.000kr.
Alternativt kan du eje bilen privat og modtage kørselsgodtgørelse som pt er på 3,82 kr/km. Der er i smågader krav om udførligt udfyldt kørebog. Det er en forudsætning at du anvender virksomhedsordningen eller kører i selskab med lønkontrakten, alternativ skal du tage kørslen som fradrag på selvangivelsen.
For enkeltmandsvirksomhed efter VSO er der også andre muligheder, hvor bilen ejes af dig privat fx. Godtgørelse for den firmamæssige andel af årets udgifter.
Læs i øvrigt nærmere om biler generelt:
http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/A4_Biler_2013_www.pdf

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

Fysiomobil:

til at starte med i min nuværende gulpladebil lavede jeg bilregnskab efter afskrivningsmodellen.

Må jeg ikke gøre det samme med en bil på hvide plader? Der skal reklamer på og fungerer jo primært som erhvervsmæssigt køretøj.

nej ikke  hvis den ejes privat. Så skal den ind i virksomheden og du skal anvende VSO som er lidt kompliceret + så betale skat af fri bil - som privat bil kan du ikke afskrive uanset reklamer og andet - kun få fradrag efter 3,82 metoden eller % metoden som beskrevet

vh

Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 19:46

Tak for det Cef her var svaret:

Virksomhedsordningen anvendes ikke:

Udgifter til erhvervsmæssig kørsel kan fratrækkes i den personlige

indkomst efter to regelsæt:

Enten som en forholdsmæssig andel af de faktiske biludgifter

Eller ved anvendelse af satserne for skattefrie kørepenge,

Og tak for svar til jer andre også :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47

Fysiomobil:

Virksomhedsordningen anvendes ikke:

Udgifter til erhvervsmæssig kørsel kan fratrækkes i den personlige

indkomst efter to regelsæt:

Enten som en forholdsmæssig andel af de faktiske biludgifter

Eller ved anvendelse af satserne for skattefrie kørepenge,

YES Smile

Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 19:48

Hmmmm, BDO skriver noget andet i deres folder fra i sommer......

Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 19:49

Betyder det ikke, at jeg må fratrække udgifter inkl. afskrivninger forholdsmæssigt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)