Jeg har endnu ikke stiftet en virksomhed (ApS form), men gør dette indenfor nærmeste fremtid. De firma-relaterede udgifter (markedsføring, hotelovernatning m.m.) jeg har haft hidtil, vil jeg kunne trække dem ind i virksomheden, når denne er stiftet? Hvis ja, hvor langt kan man gå til tilbage? |
overordnet set ved at lade det nye ApS bogføre dem som de ellers ville ha bogført omkostningen og dermed får det en gæld til dig over "mellemregningen"
Markedsføring lyder "straight forward" enkelt at vise er virksomhedens - hotel skal du jo så i alle fald tilsvarende dokumentere var rent forbundet med ApS opstarten og du skal ikke ha ha haft personlig virksomhed samtidigt og du skal ikke ha faktureret uden moms heller som udgangspunkt men ER det rent dit nye ApS så helt almindeligt ind i bogføringen
Vær opmærksom på regler for hotel moms hvor momsen ikke kan fuldt fratrækkes i dit selskab men med forskellige satser afhængigt af om det fremgår, at det var ren overnatning uden morgenmad,, eller om det er efter standarden med morgenmad inkluderet (jeg mener ikke de nye satser er trådt i kraft så 50% af momsen for ren overnatning og kun 25% af momsen ved overnatning med morgenmad - resten af omk. er udgift. For udland skal momsen være søgt refunderet for at kunne indgå som omk. med mindre den for hele perioden er under 50€ per land
Vær opmærksom på bespisning - ikke noget fradrag for mad til dig selv - begrænsninger for repræsentation og gaver med mere - og denne har lidt ned en god oversigt over tingene
Jeg vel mene at det er samme frist som personlige selskaber men er ikke sikker - hvis det er så er det max max 6 mdr og klart - jo tættere på, jo større chance for det godkendes, specielt sådan som hotel osv - for at være sikker så vent at andre svare JEP på den frist
vh