|
Hej kloge aminoer ;-) Jeg er grafiker og har almindeligt fuldtidsarbejde som lønmodtager. Ved siden af det (i min fritid) er jeg blevet tilbudt at lave noget andet grafisk arbejde og kan ikke blive klog på regler/muligheder og hvad der er bedst/nemmest. Jeg er ikke momsregistreret og vil ikke være det og kommer ikke til at ramme 50.000,- grænsen (for så stopper jeg) Skal jeg sende en faktura (uden moms) eller bede om honorar - og hvad er egentlig forskellen? Hvem skal oplyse min B-indkomst? - jeg har læst på skat.dk at jeg ikke selv kan rette i felt 12 (B-indkomst) på min årsopgørelse, da feltet er låst og det derfor er modtageren af ydelsen, altså min kunde, der skal indberette. Men hvad hvis kunden ikke gør, så kan jeg jo ikke registrere det og betale min skat? Skal jeg "bare" oplyse det på forskudsregistreringen og rette løbende, og hvad så hvis forskud og årsopgørelse så ikke passer i sidste ende? Hvilke oplysninger skal indgå på hhv. faktura eller honorarafregning? Har læst at man ikke behøver oplyse cpr-nr. da dette er personligt, men kan kunden indberette indkomst uden cpr-nr. (blot med fulde navn og adresse)? Håber nogen kan gøre mig klogere ;-) Pft. Susanne |
først og fremmest - hvis det egentlig bare er et nyt lønmodtager arbejde, så skal der trækkes helt alm a skat og det er helt almindelig løn
du kan læse lidt her om honorar/freelance
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html
du kan få udbetaling efter en kontrakt eller efter en faktura uden moms med dit CPR nummer på da den type arbejde så af arbejdsgiveren skal indberettes som bidragspligtig B-indkomst gruppe 05 - når du er privatperson der udfører arbejde for dem
Venlig hilsen John H
Bliv gratis medlem