Bitcoin er ligesom pengesedler, dog bare i digital form... Same shit just different name!
Morten jeg kender dig efterhånden lidt, også fra G+, og du plejer sgu da at vide mere om den slags.
Bitcoin har en endelig mængde, hvorimod pengesedler, som for noget i retning af 97% består af digitale penge, kan udvides i en uendelighed.
Jeg vil ikke tage stilling til for eller imod bitcoin, men det er en misforståelse at en valuta der kan udvides uendeligt er det samme som en med en øvre begrænsning i antallet af "coins".
Jo flere bitcoins der kommer i cirkulation, des langsomme bliver de at mine. Når man kommer til 21 millioner kan der ikke mines flere, og dermed skabes ikke inflation, eftersom pengemængden er fast og ikke kan udvides yderligere. Dette skal ses i forhold til verdens pengemængde, der så vist jeg husker, udvides med omkring 6 % om året i snit og dermed giver omkring 2% i inflation (pengemængden øges mere end resultatet bliver i inflationen bl.a. pga produktionsstigninger).
En valuta der har en endelig mængde kan aldrig betragtes som værende "same shit" som en valuta som kan udvides i det uendelige.
Jeg har ik sat mig 100% ind i Bitcoin, fordi der er så mange huller i den valuta. Men Bitcoin er ligesom alle andre penge, FIAT money. Dvs det har kun en værdi, så længe folk har tillid til den...
Når befolkningen i verden vokser og vokser, så er det også nødvendigt at pengemængden vokser, for ellers løber man ind i problemer. Jeg siger ik, at det system som vi har idag er godt, men i alle systemer er pengemængden nødtil at vokse... Og her opstår problemerne for Bitcoin.
Der skabes måske ik inflation i selve Bitcoin "miljøet", men inflationen rammer Bitcoin, når en handel skal veksles om til normale valutaer. Og da Bitcoin er en virtuel valuta, som ik har et fast holdepunkt, skal den konstant veksles om, ihvertfald for virksomheder mm...
Dertil kommer at Bitcoin mere er en investering, end det er en valuta. En valuta kendetegnes ved, at den benyttes til handel, mens Bitcoin indtil nu primært har været en investering i fremtiden ala aktier, dog uden nogen bagvedliggende værdi...
Og så er der ingen sikkerhed ved Bitcoin. Fair nok de er anonyme og alt det der, men hvordan er man stillet, hvis du overfører xxx Bitcoin til mig for en vare, som aldrig bliver leveret? Ja så er det bare bad luck, hvilket betyder, at der før eller senere hen vil opstå en hel fraudbranche indenfor Bitcoins...