Hej håber en af eksperterne kan hjælpe på et teknisk spørgsmål vi har et smba der bla handler med biler. vi havde en bil som var svær at få solgt i danmark, vi gjorde en dårlig handel og købte den for dyrt, og kunne simpelthen ikke få den solgt til en pris vi ville kunne forsvare, så vi fandt med nød og næppe en køber i udlandet som gerne ville købe bilen til en pris der betød at vi så kunne, ved at få afgiften tilbage, få vores penge hjem igen. Vi søgte om bindende svar gennem smba'et og fik at vide hvor meget afgiften var (ca 40 tkr), og kunne se at det derfor ville gå cirka op i 0 hvis vi gjorde det på den måde. Efter vi har solgt bilen , og eksporteret den og SKAT nu skal til lommerne og tilbagebetale afgiften har den ene af deltagerne i smbaet fået et brev tilsendt hans personlige adresse og adresseret personligt til ham, hvor der står at SKAT har brugt pengene til modregning i hans gæld til det offentlige. Nu står vores selskab, smba'et, og mangler de penge, og denne deltager har slet ikke de penge til at ligge dem fra egen lomme til selskabets konto. Denne deltager oplyser i øvrigt han er igang med at afdrage på hans gæld til det offentlige gennem SKAT allerede. Selskabet har ingen sager hos SKAT, betaler moms hver 3. måned, og skylder intet.
Jeg kunne ikke forestille mig det var lovligt, og hvis det ikke er, ville det være rart med noget lovstof man kunne henvise til når vi skal ringe til dem i morgen. Alternativet er at de må lukke selskabet, og skyde en hvid pil efter de knap 55.000 vi skal betale i moms næste gang - for de penge er der ikke, da vi har købt andre biler bl.a. med de penge der skulle bruges til at betale moms, fordi vi ingen anelse havde om risikoen for at skat skulle lave dette nummer. Håber i kan hjælpe os.
|
Jeg synes den er vanskelig at forholde sig til da oplysningerne jo ikke nødvendigvis er fuldkomne men om skat må holde penge tilbage fra EN deltager i et SMBA kan andre givet svare på - jeg ville holde øje med Henrik K
Det så faktisk grunden til at jeg svarer, for det noget bøvl. I kan ikke ha brugt pengene i skal betale moms med på at købe en bil - det er rent likviditet og noget regnskabs sludder Moms er aldrig en del af jeres resultat som sådan og det kan ikke hænges sammen med hvad skat kræver af en af SMBA deltagerne. Det lyder tosset med at skat kræver som de gør - men det bør ikke kunne rodes ind i jeres selskab som jeg ser det - Tal med en revisor - i lyder til at få rodet selskab og privat sammen og det lyder mystisk at skat kræver jeres selskab for en deltagers anden gæld, men jeg tror der er et hul i forklaringsrækkenPancamo:Alternativet er at de må lukke selskabet, og skyde en hvid pil efter de knap 55.000 vi skal betale i moms næste gang - for de penge er der ikke, da vi har købt andre biler bl.a. med de penge der skulle bruges til at betale moms, fordi vi ingen anelse havde om risikoen for at skat skulle lave dette nummer.
I vil derimod kunne komme i problem med fremtidige stiftelser, og for den sags skyld personligt - hvis I kommer bagud med moms og skat - så tag en revisor ind over NU og vent ikke kun på lidt svar her, for det kan ende galt
vh