Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT tilbageholder selskabs penge - pga. en deltager skylder personligt - lovligt??

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

håber en af eksperterne kan hjælpe på et teknisk spørgsmål

vi har et smba der bla handler med biler. vi havde en bil som var svær at få solgt i danmark, vi gjorde en dårlig handel og købte den for dyrt, og kunne simpelthen ikke få den solgt til en pris vi ville kunne forsvare, så vi fandt med nød og næppe en køber i udlandet som gerne ville købe bilen til en pris der betød at vi så kunne, ved at få afgiften tilbage, få vores penge hjem igen. Vi søgte om bindende svar gennem smba'et og fik at vide hvor meget afgiften var (ca 40 tkr), og kunne se at det derfor ville gå cirka op i 0 hvis vi gjorde det på den måde. Efter vi har solgt bilen , og eksporteret den og SKAT nu skal til lommerne og tilbagebetale afgiften har den ene af deltagerne i smbaet fået et brev tilsendt hans personlige adresse og adresseret personligt til ham, hvor der står at SKAT har brugt pengene til modregning i hans gæld til det offentlige.

Nu står vores selskab, smba'et, og mangler de penge, og denne deltager har slet ikke de penge til at ligge dem fra egen lomme til selskabets konto.

Denne deltager oplyser i øvrigt han er igang med at afdrage på hans gæld til det offentlige gennem SKAT allerede.

Selskabet har ingen sager hos SKAT, betaler moms hver 3. måned, og skylder intet.

Er denne fremgangsmåde fra SKAT overhovedet lovlig? Må de godt tilbageholde et selskabs penge, fordi en deltager i selskabet skylder nogle penge personligt?

Jeg kunne ikke forestille mig det var lovligt, og hvis det ikke er, ville det være rart med noget lovstof man kunne henvise til når vi skal ringe til dem i morgen.

Alternativet er at de må lukke selskabet, og skyde en hvid pil efter de knap 55.000 vi skal betale i moms næste gang - for de penge er der ikke, da vi har købt andre biler bl.a. med de penge der skulle bruges til at betale moms, fordi vi ingen anelse havde om risikoen for at skat skulle lave dette nummer.

Håber i kan hjælpe os.

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes den er vanskelig at forholde sig til da oplysningerne jo ikke nødvendigvis er fuldkomne men om skat må holde penge tilbage fra EN deltager i et SMBA kan andre givet svare på - jeg ville holde øje med Henrik K

Pancamo:
Alternativet er at de må lukke selskabet, og skyde en hvid pil efter de knap 55.000 vi skal betale i moms næste gang - for de penge er der ikke, da vi har købt andre biler bl.a. med de penge der skulle bruges til at betale moms, fordi vi ingen anelse havde om risikoen for at skat skulle lave dette nummer.
Det så faktisk grunden til at jeg svarer, for det noget bøvl. I kan ikke ha brugt pengene i skal betale moms med på at købe en bil - det er rent likviditet og noget regnskabs sludder Moms er aldrig en del af jeres resultat som sådan og det kan ikke hænges sammen med hvad skat kræver af en af SMBA deltagerne. Det lyder tosset med at skat kræver som de gør - men det bør ikke kunne rodes ind i jeres selskab som jeg ser det - Tal med en revisor - i lyder til at få rodet selskab og privat sammen og det lyder mystisk at skat kræver jeres selskab for en deltagers anden gæld, men jeg tror der er et hul i forklaringsrækken

I vil derimod kunne komme i problem med fremtidige stiftelser, og for den sags skyld personligt - hvis I kommer bagud med moms og skat - så tag en revisor ind over NU og vent ikke kun på lidt svar her, for det kan ende galt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05

Pancamo:
Er denne fremgangsmåde fra SKAT overhovedet lovlig?

Måske!

Som udgangspunkt kan SKAT ikke  gøre udlæg for en selskabsdeltagers personlige gæld i et selskab med begrænset hæftelse. Derfor bør I naturligvis også gøre indsigelse til fogedretten med det samme.

Omvendt - og derfor de vage formuleringer ovenfor - så har SKAT i flere tilfælde fået medhold i at udlæg, som de har foretaget for en selskabsdeltagers personlige gæld, har været lovlig. Det har alle tilfælde været i situationer, hvor der har kunnet være rejst tvivl om SMBA'et nu også et SMBA. SKAT føler sig ikke  bundet af om en virksomhed er et smba i selskabsretlig henseende, hvis ikke smba'et opfylder betingelserne for det.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:52

hej begge to tak for jeres svar

Henrik - har du evt noget lovstof du kan henvise til vedr at skat som udgangspunkt ikke kan gøre udlæg for en selskabsdeltagers personlige gæld i et selskab med begrænset hæftelse?

Du skriver vi skal gøre indsigelse til fogedretten med det samme. Kan du fortælle hvordan dette fungere? Jeg har aldrig hørt om at gøre indsigelse til fogedretten over en offentlig myndighed.

Ved vores burde der ikke kunne blive rejst tvivl om hvor vidt det er et smba, vi har tydelige vedtægter hvoraf alt fremgår, og vi handler bl.a. med biler og har faste prøveskilte, hvilket man ikke kan få som privat jo.

Jeg har siddet i kø hele morgenen hos SKAT og blive stillet fra den ene afdeling til den anden for at se om de måske selv kan se der er lavet noget forkert.

PÅ modregnignen oppe i venstre hjørne står der "CVR: " efterfulgt af denne deltagers personlige CPR.. det giver heller ikke megen mening at de går ind og tager selskabets penge, de penge kommer jo til at mangle i kassen og gud ved hvordan fanden man skriver dem ud af regnskabet så. De ville selv komme efter os hvis vi blandede vores privat og selskabs økonomi sammen, men det gør åbenbart ikke noget når de selv gør det... 

Det er fandme surt når man forsøger at drive en ærlig forretning, at ens tid skal gå på sådan noget pjat i stedet for :-(

Beklager de måske komplekse spørgsmål henrik, men vi står virkelig med håret i postkassen, så håber du vil se dig tid til at svarer :-(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03

jeg tror ikke du behøver særlig lovhenvisning i forhold til OM man generelt kan gøre private udlæg mod ejer af kapitalselskab eller om du vil SMBA for privat gæld - det ved skat godt, så det er efter min mening bare at hænge i over for skat i telefonen i første omgang - det er jo normalt en ventetone, men meget over 30 minutter har jeg sjældent oplevet. Spørgsmålet er så om du kan komme igennem til den kompetente person der kan svare dig på jeres konkrete tilfælde. Der er vel ikke et telefon nummer eller afdeling på det bred du har med udlægget?

Jeg ville mase på for at få forklaringen som jo må ha at gøre med enten en fejl eller en underkendelse af hans forhold til SMBA og jeres SMBA hvilket jeg finder mystisk, hvis ikke de har gjort konkret opmærksom på det mildest talt. 

Du bør i løbet af dagen kunne få klarhed over hvorfor og derefter beslutte teksten i indsigelsen

Indsigelse til fogedretten - med påpegning af at det er en personlig gæld og at det er personnummeret der er angivet i kravet - fejlagtigt er rettet mod jeres SMBA CVR nr xxx indgives helt som i forhold til anden gæld - se evt her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1949298&chk=203356&layout=353121 

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15

SMBA er omfattet af liv om erhvervsdrivende virksomheder. I lovens paragraf 3 fremgår det at en virksomhed med begrænset ansvar er en virksomhed, hvor ingen af deltagerne hæfter personligt, uden begrænsning og solidarisk.

Inden I gør indsigelse så prøv at få fat i den pågældende pantefoged eller hans chef. Det kan være at det kan løse situationen.

Hvis ikke det løser situationen så klag over udlægget direkte til pantefogeden eller den fogedret som I hører under.

Hvis I skulle få problemer med momsen så søg om henstand med denne med henvisning til ovenstående tvist.

Men hvis der ikke kan udsættes noget på jeres SMBA så ligger den lige til højrebenet og burde kunne behandles hurtigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:48

hej begge to

tusind tusind tak for jeres meget fine svar, så fik vi lidt koldt vand i blodet. vi har siddet halvanden time i telefonkø hos skat i morges (10-1130) indtil vi fik fat i en medarbejder der var særdeles flink og SÆRDELES uforstående overfor hvad der er foregået. Hun lovede at undersøge det og vende tilbage. Hun ringede så tilbage og bad om en kopi af brevet omkring tilbageholdelsen af pengene, som jeg straks fik fat i, og mailede til dem, og hun sagde så at den sagsbehandler der har lavet tilbageholdelsen skal fortælle hvorfor hun har gjort det, og hun vil ringe til sagsbehandleren og bede denne kontakte mig ASAP. Så nu sidder vi bare og venter på telefonen ringer.

Igen, mange tak for hjælpen - så er der alligevel en mulighed, såfremt de ikk vil lytte til fornuft.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:55

lyder godt for jer - hold os gerne lidt orienterede så vi kan lære hvordan hvad sker i sådan en sag

den ejer som har gælden til skat skal jo så nok belave sig på personligt at finde en løsning hvis de som ventet tager jeres SMBA af krogen

venligst John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02

Den pågældende havde jo en aftale i forvejen - så det bliver bare business as usual.

Det er desværre ikke altid at SKAT's fogeder hører til de skarpeste øhhmmm..... Ellers undskylder de sig med systemfejl.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:03

Ja nemlig Henrik.

Tak for de fine svar fra jer begge to, det hjalp os med at få koldt vand i blodet. Vi blev ringet op af SKAT og jeg fik lov at tale med dem, og redegøre for at det ikke var min partners private penge men vores selskabs penge. Sagsbehandleren fortalte at der var kommet ny lovgivning per 0108 der gav dem lov til at gøre som de gjorde. Jeg spurgte om jeg kunne få et link til læsestof om denne nye lov, for den undre mig meget, og derudover vil jeg gerne have de henviser mig til en revisor der i så fald kan fortælle hvordan man overhovedet skriver dette ud af regnskabet, de kunne naturligvis ingen af delene, efter ldit diskussion, måtte jeg fortælle at jegh ar talt med et par eksperter som har vejledt mig, og såfremt de hverken kan henvise til konkret lovstof der giver til hjemmel til at agere som de gør, så vil jeg både indgive en klage over dette, da jeg mener jeg har krav på at få dette af vide, men derudover vil jeg også indsende sagen til fogedretten.

Jeg modtog et par timer efter en mail fra en leder formoder jeg det var , som beklagede sagsbehandlingen og bekræftede beløbet ville blive sat til straksudbetaling så vi har det sidst på ugen eller starten af næste.

Endnu engang mange tak for hjælpen begge to.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)