Hej alle Aminoer! Jeg håber, nogen kan være mig behjælpelig i denne situation. Jeg har en kiosk, hvor jeg pt. har en ansat til ca. 27 timer, som er meget ustabil. Vedkommende har haft 20 sygedage på 13 måneder over 5 omgange - plus vedkommende havde nogle dage sidste vinter, hvor den omtalte sneede inde, og derfor var forhindret i at møde på arbejde, som ikke er inkluderet i de 20 dage. Da jeg mener, at dette er et meget højt sygefravær, og der er mistanke om tyveri (som jeg endnu ikke har kunnet finde stensikre beviser på), så står jeg lidt i den kedelige situation, hvor jeg mener, det er bedst at afskedige min ansatte. Dels fordi min ansatte er ustabil, og der er mistanke om tyveri. Hvorledes gør man i sådan en situation? Kan man opsige vedkommende og fritstille for for højt sygefravær? Jeg ønsker egentlig at komme ud af det bedst muligt uden at miste for mange penge. For da jeg mistænker vedkommende for at stjæle, så kan det blive en dyr omgang, hvis vedkommende har set sig sur på vores virksomhed og skal arbejde i opsigelsesperioden. Men hvis jeg skal fristille hvedkommende med dertilhørende løn, så bliver det dyrt for mig. Har nogle gode erfaringer eller råd, som de vil dele med mig? |
du bør nok søge konkret hjælp hos en advokat med speciale i ansættelsesret men
20 sygedage på 13 mdr over 3 gange (og sneproblem) vil ikke isoleret overhovedet gi dig ret til opsigelse. Du kunne ha en regel i stil med den du måske kender som omfatter 120 sygedage inden for 12 mdr - men det du viser, er bare mange dage (og kan omfatte barns første sygedag) men desværre slet ikke voldsomt (vi taler om ca 8% mod et snit i mange brancher på over 5)
Tyveriet kan du heller ikke bruge til noget som helst når du ikke kan bevise det, andet end at hun stævner dig for beskyldninger og du kan ikke sætte special overvågning op mod hende heller
så ? 1 er om du overhovedet kan fyre hende hvis du samtidigt ansætter en anden - du kan i alle fald næppe bruge sygedag - og er hun i fagforening går de på dig
Så er der fritstilling . og det du ønsker er bortvisning uden løn, hvad du absolut ikke kan, men du kan fritstille med løn
Du må nok tale med en jurist med erfaring i ansættelseslov for ikke at komme galt af sted. Pas på hvis din kiosk hedder det du skriver i navnet, så kan medarbejderen måske finde indlægget også
venligst