Hej, Vi har en kunde, der har valgt at reklamere 3 dage før reklamationsrettens udløb. Fred være med det, det har man jo ret til. Men hun reklamerer over 6 forskellige - alle periodiske fejl. Værkstedet vælger i første omgang at lave en software-opdatering på produktet, hvilket ikke løser problemet, men til gengæld forlænger reklamationsretten med 3 år ( ...... ). Kunder kan så nemt bare postulere at en eller flere af de periodiske fejl stadig er der, og det gør hun også. Igen, og igen, indtil hun nu har krævet købet ophævet. Der er jo ikke nogen - hverken hende eller os - der er i tvivl om, at det her er "ond tro" og udnyttelse af Købeloven. Der opstår ikke 6 periodiske fejl 3 dage før reklamationsretten udløber. Men jeg vurderer samtidig, at risikoen for at hun rent faktisk får medhold i en eventuel forbrugersag er for stor. Således, at det er bedre, at bare give de 3300kr tilbage, end at risikere at betale 15.000kr (sagsomkostninger, sagkyndig og ophævelse af købet). Jeg håber til, at nogle her, har nogle idéer til hvad vi kan gøre. Det er virkelig bittert at skulle ophæve et køb for en kunde, der så åbenlyst udnytter Købeloven. Jeg har været ude i, at det jo er hende der har bevisbyrden, men i og med at værkstedet har repareret enheden, og ikke afvist den, må man jo antage at de har "fundet fejl" (selvom vi alle her godt ved, at de opdaterer softwaren bare for at gøre det, og det på ingen måde forudsætter at de overhovedet har testet telefonen). |
jeg vil forsvare hende - uden at ane om det er rigtigt, men jeg har selv lidt af periodiske fejl på et internetstyret kameraovervågnings anlæg. Jeg levede med dem og noterede dem ned, og inden fristen udløb (nok ikke 3 dage men ikke længe inden) gik jeg med samlet beskrivelse til sælger som så faktisk har kæmpet loyalt i nu 6 mdr med at rette - først det ene, så det andet - så det tredie
Jeg har lidt svært ved at se hvad køber har ud af at påstå disse fejl. Hvis produktet ellers virker, hvorfor så undvære det og lade det "reparere" software opdatere? Jeg synes det tyder på, at der er den eller du fejl, måske sammenhængende typer - så jeg ville gi den en chance mere hos et værksted og se om ikke også de oplever fejlen - evt stille et låneprodukt til rådighed fordi periodiske fejl tager tid - og først da - hellere opgive og betale tilbage frem for en forbrugersag - og som nævnt, de færreste gider protestere og undvære til service bare for at provokere en ny frem, hvis eller tingen virker perfekt
vh