Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobiltlf., tv og bredbånd udgifter gennem virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver virksomhed fra eget hjem med eget CVR nummer.

Jeg har nu fået, at vide at man køre hjemmets telefoner samt udgifter til tv og internet gennem virksomheden ved at betale en slags multimediaskat.

Kan dette passe ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49

millerbean:

Jeg driver virksomhed fra eget hjem med eget CVR nummer.

Jeg har nu fået, at vide at man køre hjemmets telefoner samt udgifter til tv og internet gennem virksomheden ved at betale en slags multimediaskat.

ja telefon - mod at lægge 2500 kr oven i din indtægt så du skatter af det beløb. Det betyder at dit abonnement i princip skal være 2500 for at nå samme beløb 

TV og tv pakker nej som absolut udgangspunkt det er privat men internt ja -og det udløser ikke multimedieskat (som er ændret til skat af telefon) hvis det er nødvendigt for virksomhedens drift

vh

Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 18:54

Ok.

Så alle hjemmets tlf. kan gøres med dette med én multimedieskat ?

Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 18:55

Jeg har købt en bærbar PC.

Skal den også beskattes ift. de 2500 kr ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

nej - du skal ikke beskattes af din bærbare pc - men hvis du har den til rådighed også privat, så skal du dele momsen så du kun trækker fra i forhold til fordeling privat og virksomhed - ex halv moms fra eller hvad forholdet nu er, resten af momsen er så alm. udgift

Eneste du skal være opmærksom på er at ved en evt afslutning af virksomheden skal du købe den ud igen med moms og - du skal gerne ha så seriøs/intensiv drift, at skat ikke kan stille spørgsmål ved evt underskud

vh

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 21:29

En lille rettelse til Johns indlæg om fri telefon - der sker beskatning af DKK 2.500, som om det var en ekstra løn du fik, så det er altså skatteværdien som skal være lavere end de aktuelle omkostninger. Ellers enig i samtlige betragtninger Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56

Steffen Borg:
En lille rettelse til Johns indlæg om fri telefon - der sker beskatning af DKK 2.500, som om det var en ekstra løn du fik, så det er altså skatteværdien som skal være lavere end de aktuelle omkostninger. Ellers enig i samtlige betragtninger

ikke med- for vist er det skatteværdien og det var jo aktuelt hvis det var en ekstern arbejdsgiver der betalte men betaler man selv, skal man jo - lad os sige abonnement koster 2.500 kr - af med de 2.500 kr i virksomheden - og sparer skat (lad os sige 50% for at regne hurtigt) og man betaler så efter skat i virksomheden 1250 kr -. og så lægger man 2.500 på sin indtægt oven i og betaler 1250 kr .- og samlet bliver det til 2.500 kr det koster at tage telefonen via en personlig virksomhed eller selskab med kun en selv som ejer

Man får jo ikke telefonen gratis betalt, man betaler den selv via firmaet - så derfor  -ca 2500 kr i abonnement før det i rent abonnement betaler sig, og mange betager måske 1500 kr med 5 timers tale og masser af data per år

vh

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 10:57

Jeg synes det er hårdt at sætte den sådan op - du har jo fradrag for abonnement i virksomheden - dermed fradrag skattmeæssigt.

Normal situation: Jeg betaler selv min telefon, DKK 200 pr. måned = 2.400 altså min udgift.

Firma betalt: Firma betaler mine DKK 200, disse kan firma fratrække skattemæssigt. Jeg bliver selv beskattet af 2.500 = 1.250 / 12 = 104,16 pr. måned.

Desuden har firma jo fradrag for 200 * 0,8 = 160, så faktisk "tjener" du, hvis vi ligger privatperson og firma sammen, 55 kr. på at have fri telefon hver måned - hvis vi sætter den på spidsen..

Er du enig i ovenstående, bare så vi taler samme sprog og undgår misforståelser Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

ja men det er også noget andet end det du skrev - her er du med på, at firma jo betaler for det men jeg er ikke helt med på

Steffen Borg:
Desuden har firma jo fradrag for 200 * 0,8 = 160

Ja det er så momsen du tager med ind uden nogen privat andel - helt OK. Så har du i firma omkostnng på 160 kr og  du har et værdi af fradrag for ting du køber via firma på normalt 44% = personskatten og betaler selv 56% af prisen =  i dit eksempel betaler du selv 89,60 kr  kr per måned for firmaet kan betale telefon på 200 kr efter moms

Der til har du selv 2500 kr pap = 208 kr per måned i skat af fri telefon og det koster dig 44% = 91,66 kr personligt. 

Firma koster dig efter fradrag et frit overskud på 89.60 og personligt skatter du 91,66 kr af den fri telefon på 200 kr om måneden = 181,26 kr per måned mod hvis rent privat 200 kr - så ja en lille besparelse som kommer af momsen helt enkelt

---------------------------------------------------------

Tag et mere typisk abonnement eksemel. Du betaler 149 kr per måned inkl. 6 timer fri tale og data (og vi må glemme moms for ikke at overkomplicere men den gir en fordel)

Du lader firma betale og betaler skat af fri telefon og har så en personlig en omkostning på 2.500 kr tlf skat x 44% typisk inkl am bidrag = 1.100 kr personligt omkostning

Dertil betaler firma nu 149 - moms = 120 kr x 12 = 1.440 og har fradrag så din andel af det er 54% af beløbet (de 44% sparer du i personlig skat ved udgiften) = udgift i firma 778 kr per år eller 65 kr om måenden

Pr år: Som person 1.100 kr + omkostning i firma efter din personskat er rent fradrag 778 = 1.878 kr det har kostet dig ialt mod hvis du selv gav 149 kr = 1.788 kr

Det har kostet dig 100 kr om året at ha den over firmaet + du skal ligge og rode med at angive korrekt til skat. Det kan så nok ligge i moms fordelen måske - men eksemplet viser bare, at mange helt glemmer, at de jo selv betaler normalt 66% af af deres omkostninger i deres personlige virksomhed selv.

Det er nok omkring disse ca 1800 kr i årligt abonnement eller 2000 hvis man roder med momsen også, som er grænsen for hvornår det betaler sig at lade et abonnement køre via firma. 

Køb er noget andet men kan jo ikke holdes fri af abonnement

Det du klemmer er at du som person jo kun sparer 44% af firmaets besparelse efter moms - resten havde du jo fået i overskud efter skat - du glemmer de 54% af dine 160 kr i dit eksempel = 86 kr du ville ha fået ud efter skat af overskuddet hvis ikke firmaet betalte din telefon

Det er som nævnt noget andet for en ansat, for han har jo slet ikke firmaomkostningen

venligst

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)