|
Hej Amino. Jeg er lige startet som selvstændig med en enkeltmandvirksomhed. Jeg er momsregistreret. Mit spørgsmål er så: Hvis jeg nu vælger at bruge et online regnskabsprogram (www.dinero.dk), alt jeg så behøver er det at udskrive faktura, krediteringer, købsfaktura mv., og gemme dem i 5 år? Og ellers kan jeg bare anvende programmet som min bogføring, og selvfølgelig indberette moms udregnet af regnskabsprogrammet? Yderligere, hvad med SKAT?: Jeg er fuldforstået med at man selv skal udregne momsen og indberette den vha. tastselv erhverv. Men hvordan foregår det med den normale SKAT? Hvordan udregnes eller betales det? Er det noget jeg skal gøre via tastselv, eller sender de mig en regning? Og som følge af ovenstående spørgsmål, hvad er så smartest - At bruge sin private bankkonto til virksomheden, eller at få en seperat? Og hvordan fungerer SKAT så, med hhv., privat eller seperat bankkonto? På forhånd 100tak for jeres hjælp! :-) |
Iværksætterenn:Hvis jeg nu vælger at bruge et online regnskabsprogram (www.dinero.dk), alt jeg så behøver er det at udskrive faktura, krediteringer, købsfaktura mv., og gemme dem i 5 år? Og ellers kan jeg bare anvende programmet som min bogføring, og selvfølgelig indberette moms udregnet af regnskabsprogrammet?
ja hvis du kan finde ud af at bogføre korrekt - ex ved om der er fradrag for repræsentation osv så ja
dit årsresultat opgiver du til skat i udvidet selvangivelse. Det kan være det som dinéro opgiver dig men der kan også være poster der ikke er skattefradrag for - igen repræsentation - gaver - og ting med ingen moms selv om det står på regningen, så du kan jo la en med lidt økonomividen gennemse efter første kvartal og fremover et par gange for at se om du gør det retIværksætterenn:Yderligere, hvad med SKAT?:
Her kan du læse om din SKAT VED PERSONLIG VIRKSOMHED og her om REGNSKAB I PERSONLIG VIRKSOMHED
At ha en konto til hver ting. enten to personlige eller en personlig og en erhvervskontoIværksætterenn:hvad er så smartest - At bruge sin private bankkonto til virksomheden
de er i princip ligeglade i en personlig virksomhed men det bliver lettere for dig at dokumentere regnskabet og holde ting hver for sigIværksætterenn:Og hvordan fungerer SKAT så, med hhv., privat eller seperat bankkonto?
god vind med det
john hannover
Bliv gratis medlem