Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Færøerne

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Jun 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en webshop, der sælger til privatkunder i Danmark. Vi har nu fået en forespørgsel fra en person på Færøerne, som gerne vil købe vores produkt.

Men det er da vist ikke bare lige sådan at sende kunden en faktura og så sende pakken afsted, som jeg forstår det. Kan det passe, at vi først skal kontakte Erhvervsstyrelen og blive registreret som eksportør for det ene salg? Vores produkt koster 500 kr, så det virker lidt vildt at skulle igennem et længere bureaukratisk forløb for at sende et enkelt produkt til en person på Færøerne.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12910
Skrevet kl. 10:03

mette_skov:

Vores produkt koster 500 kr, så det virker lidt vildt at skulle igennem et længere bureaukratisk forløb for at sende et enkelt produkt til en person på Færøerne.

Hvordan er du kommet frem til at du skal gennem et længere bureaukratisk forløb?  Det eneste det kræver er at du sætter et enkelt kryds på dit firma registreringsbevis.  Det burde kunne gøres online via Web reg.

Husk at du ikke skal opkræve dansk moms på de vare du sælger til lande udenfor EU bl.a Færøerne, Grønland, Norge.   

Tilmeldt 16. Jun 11
Skrevet kl. 10:06

Det tager 14 dage, i følge Erhvervsstyrelsen, at blive godkendt, og vi skal have oprettet vores digitale medarbejdersignatur først, hvilket også tager tid.

Så vi skal oprettes som eksportør for at sende en enkelt pakke ud?

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 10:55

Hej Mette

Jeg tror efterhånden Erhvervsstyrelsens standard svar er 14 dage for alt!

Det skulle ikke være nødvendigt med en medarbejdersignatur, du vil faktisk kunne bruge din personlige nem id til at rette oplysningerne.  når oplysningerne er indtastet i webreg så ringer du til SKAT og får dem til at indsætte oplysningerne i deres system. 

Som jeg husker det er der en eller anden beløbsgrænse, men du må spørge SKAT. 

Tilmeldt 4. Oct 11
Indlæg ialt: 109
Fra  Neslo Skrevet kl. 20:14
Tilmeldt 16. Jun 11
Skrevet kl. 10:59

Tusind tak for jeres hjælp! Big Smile

Det var sørme bare at logge på virk.dk med min egen Nem-ID og sætte et nyt kryds. Tænk at det kunne være så let. Har læst et sted, at hvis pakken har en værdi for under 7.000 kr, så skal der blot proformafaktura med, og så er det det.

Jeg har dog sendt faktura til kunden inkl. dansk moms, hvilket så åbenbart ikke var meningen...

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 11:49

mette_skov:

Jeg har dog sendt faktura til kunden inkl. dansk moms, hvilket så åbenbart ikke var meningen...

Dejligt at du kunne bruge mine råd ;-) 

Som sagt skal du fakturere kunden uden dansk moms. Kunden vil blive opkrævet færøske moms og told.

Tilmeldt 16. Jun 11
Skrevet kl. 11:52

Ja, det er vist noget rod. Jeg returnerer momsen til kunden, så hun ikke kommer til at betale dobbelt-moms.

Jeg sender varen som brev, og som jeg kan læse mig frem til, så skal jeg vedlægge en faktura ude på brevet, hvor der står værdi osv. Er det korrekt? Og det er så det. Så har jeg afsendt varen korrekt?

Vi skulle vist aldrig have sagt ja til at sælge til kunden, for jeg må indrømme, at jeg synes, at det er kompliceret.

Tilmeldt 16. Jun 11
Skrevet kl. 12:07

Jeg har kontaktet Skat, som ikke kunne hjælpe mig. De siger, at jeg skal snakke med PostDK.

Så kan nogle bekræfte om følgende gætterier er korrekte:

1. Jeg skal returnere moms til kunden

2. Jeg smækker en faktura ude på brevet

3. Jeg smutter på posthuset og sender varen som brev og får en indleveringsseddel

...jeg undrer mig over nr. 2, for det har jeg ret svært ved at se rent konkret, hvordan skal løses.

Tilmeldt 16. Jun 11
Skrevet kl. 12:26

Jeg svarer lige selv, for PostDK kom med gode svar, som jeg vil videregive til andre.

Der skal faktura uden på brevet. Dertil skal der en grøn toldetiket J19 på (gratis), og så skal jeg have en indleveringsattest (koster 19 kr).

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)