Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Digital kamera

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have brugt nogle penge og vil gerne investere i et godt digital-kamera. Hvad skal jeg købe? I dag har jeg et efterhånden gammelt Nikon, som jeg har været ret glad for. Kvaliteten på specielt zoom og skarpheden er dog ikke så god, som da kameraet var nyt. OG hvordan med linser og andet? Jeg er ikke fotograf, men jeg bruger kameraet professionelt alligevel...

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:14

Hej

En af mine webshops er www.digital-spejlrefleks.dk, så jeg vil da lige give mit besyv med. Jeg formoder det er et spejlrefleks du allerede har, når du skriver om "linser". Spejlrefleks er da også det helt rigtige valg til proffessionel fotografering.

Hvis du skal genbruge dine linser skal du have fat på et Nikon kamera igen, og da der formentligt ikke er autofokusmotor indbygget i linserne må du nok se bort fra begyndermodellerne D40 og D40x. Den billigste Nikon model du kan købe fra ny og som vil kunne genbruge linserne er D80:

http://www.digital-spejlrefleks.dk/default.asp?nodeid=201&itemno=nikond80-02&country=dk

Ellers skal du finde et D50 eller D70s som er udgåede modeller, men stadig gode kameraer. Havde det ikke været for linserne ville jeg nok have anbefalet et Canon EOS 400D som er forholdsvis billigt og med et rigtigt stort udvalg af linser til.

Mvh Jesper

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 12:24

Jeg har selv lige købe et IXUS 75 fra Canon, og det er jeg rigtig glad for. det tager nogle rigtig gode billeder og så er det super kompakt, hvilket betyder at jeg nemt kan have det liggende i en bukselomme. Du kan læse lidt om det her: http://www.netmag.dk/ixus-75-digitalkamera-28.html

Hvis det ikke er et du har brug for at tage med dig rundt hele tiden og kompaktheden ikke betyder så meget, så var et Canon EOS 40D, måske et bedre valg.

På hjemmesiden http://www.dpreview.com, kan man læse anmeldelser om forskellige digital kamera. Siden er på engelsk.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:03

Hvis du ikke er indstillet på at bruge en ordentlig sjat midler, men har brug for et tåleligt all-round kamara, får Olympus SP-550 UZ en glimrende anmeldelse i det seneste nummer af Digital Foto.

Den har 18x zoom, svaende til et 28-504 mm objektiv i gammeldags spejlreflex-termer.

Det er ikke et spejlreflexkamera, og man kan ikke skifte objektivet ud - hvorfor skulle man også det, med den brændvidde.

Ulempen er, at det tager lang tid at zoome pga det avancerede objektiv. Mon ikke også det er lidt lyssvagt i.fht. spejlreflexkollegerne?

mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 21:20

Jeg har gode erfaringer med et IXUS 40. jeg aner ikke hvad forskellen er mellem de forskellige numre, men Jyllands Posten har vist lige testet nogle kameraer og IXUS 70 klarede sig fint (bedst?). Det var(/er?) på tilbud i Japan Foto til 1500 kr.

De små IXUS'er er helt perfekte til lommen (eller dametasken Smile)

Hilsen Louise

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:27

Lad mig fortælle lidt om min kamerahistorie, det kan måske bruges til noget...

De første hed Zenith, Yashica og Contax, men de er uinteressante i den her historie. Det er derimod interessant at jeg på et tidspunkt købet et ældre Nikon SLR (kan ikke huske modelnavn, men har stadig huset liggende), som jeg var meget glad for. Det lå godt i mine hænder og gjorde præcist som jeg bad det om.

Da digitalkameraerne begyndte at komme ned i pris købte jeg et Fujifilm et-eller-andet - og blev frygteligt skuffet. Det havde indbygget forsinkelse og gjorde i det hele taget alt muligt andet end hvad jeg forventede. Bægeret flød over da jeg havde ligget på lur i 20 min og ventet på at en lom på rede skulle rejse sin hals igen, og kameraet så pludselig bestemte sig for at holde fyraften og højt og larmende rullede linsen ind...

Det digitale blev lagt på hylden lige så stille (ingen grund til at provokere udtalelser fra min bedre halvdel frem) og det gamle Nikon fundet frem igen. På et senere tidspunkt fik jeg så en opgave der indeholdt så meget fotografering at jeg kunne forsvare at købe det digitale Nikon, jeg havde gået og sukket efter. Det blev en D50'er.

Jeg havde lidt travlt i den periode, så der gik en fjorten dage før jeg fik tid til at prøve det af. Jeg tog en fridag(!), pakkede kaffekande, madpakke og fototaske og kørte ud i det ganske danske land på jagt efter gode motiver. Et sted ude i midten af ingenting parkerede jeg og gik på fotojagt. Alt blev fotograferet: fugle, insekter, horisonter, blomster og bier.

Efter et kvarters tid bemærkede jeg at der var sådan et underligt skær på min kind hver gang jeg havde taget et billede. Det var naturligvis fordi kameraet viste det netop eksponerede billede på skærmen, men det var i den periode ikke rigtig gået op for mig at jeg havde fingre i et nyt kamera - så meget lignede funktionerne det jeg kendte!

Som det kan forstås er jeg MEGET glad for min D50 og er endnu ikke rendt i noget der kunne have forsvaret at jeg skiftede til en nyere/større version. Det eneste jeg mangler er at kameraet har indbygget gps og kan ligge positionen ind i EXIF - og dem er der ikke ret mange af!

Jeg tager omkring 3000 billeder om året (flere og flere) og er glad og tilfreds for mit nye Nikon. Jeg har en 28-80 fra mit gamle Nikon som er den jeg bruger mest. Den bliver i specielle tilfælde erstattet af en 18-55 eller 70-300, de dækker mit behov glimrende. Jeg savner min Carl Zeiss T* 50/f1.4 tilbage fra min Contax tid, men jeg har ikke råd til at købe noget tilsvarende - og ville nok også komme til at savne zoommuligheden hvis jeg skiftede min standardlinse ud. Jeg har prøvet et enkelt VR (anti-ryste teknik), men blev chokeret over vægten af (og prisen på!) objektivet.

Fra Taastrup
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 09:11

Hej

Jeg har et Canon EOS350D og det er et rigtigt godt kamera. Det er funktionsvenligt og napper nogle gode billeder, så Canon kan varmt anbefales herfra.

God dag

Stones

www.swhandel.dk

Dit e-byggemarked

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 00:25

Hej Betina

Jeg vil klart anbefale at du vælger et DSLR Canon eller Nikon kamera, og har du i forvejen gode oplevelser med Nikon - så ville jeg vælge det.
Det er de mest udbredte mærker - og derved også disse 2 mærker du lettest kan få hjælp til.

Du kan sige at der findes 2 lejre - en Canon og en Nikon lejr - der herftigt debatterer hvilke mærke der er bedst, og du får aldrig en entydig konklusion. Forskellen for en semi pro er ikke så væsentlig endda.

God jagt.

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24

Jeg har besluttet mig for et Nikon D80. Og ja, det lader til at være et religionsspørgsmål, om man køber Nikon eller Canon Wink

En af mine gode venner mener kun, at Canon dur. Men nu har han heller ikke andet selv, så er det jo nemt at sige. Han mente dog at have fået mig omvendt til Canon-lejren nu, men det blev så ikke tilfældet. Det er lidt ligesom vores diskussion vedr. biler... Vi kører Skoda, og han kører Seat. At han så mener, en Skoda er lavet af tjekkiske øldåser er lige meget for mig. Det er i så fald nogle gode øldåser!

Det er godt, vi så er enige om, at Mac bare dur! hehe

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 09:52

Hej Bettina

Uanset hvad har du fået et godt kamera som jeg er sikker på du vil blive glad for og som passer til dine gamle objektiver. Folk der går religiøst op i sådan noget som kamera- og bilmærker misser ud på en masse gode muligheder fordi de ikke kan vurdere en vare ud fra hvad den reelt kan.

/Jesper

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)