Lad mig fortælle lidt om min kamerahistorie, det kan måske bruges til noget...
De første hed Zenith, Yashica og Contax, men de er uinteressante i den her historie. Det er derimod interessant at jeg på et tidspunkt købet et ældre Nikon SLR (kan ikke huske modelnavn, men har stadig huset liggende), som jeg var meget glad for. Det lå godt i mine hænder og gjorde præcist som jeg bad det om.
Da digitalkameraerne begyndte at komme ned i pris købte jeg et Fujifilm et-eller-andet - og blev frygteligt skuffet. Det havde indbygget forsinkelse og gjorde i det hele taget alt muligt andet end hvad jeg forventede. Bægeret flød over da jeg havde ligget på lur i 20 min og ventet på at en lom på rede skulle rejse sin hals igen, og kameraet så pludselig bestemte sig for at holde fyraften og højt og larmende rullede linsen ind...
Det digitale blev lagt på hylden lige så stille (ingen grund til at provokere udtalelser fra min bedre halvdel frem) og det gamle Nikon fundet frem igen. På et senere tidspunkt fik jeg så en opgave der indeholdt så meget fotografering at jeg kunne forsvare at købe det digitale Nikon, jeg havde gået og sukket efter. Det blev en D50'er.
Jeg havde lidt travlt i den periode, så der gik en fjorten dage før jeg fik tid til at prøve det af. Jeg tog en fridag(!), pakkede kaffekande, madpakke og fototaske og kørte ud i det ganske danske land på jagt efter gode motiver. Et sted ude i midten af ingenting parkerede jeg og gik på fotojagt. Alt blev fotograferet: fugle, insekter, horisonter, blomster og bier.
Efter et kvarters tid bemærkede jeg at der var sådan et underligt skær på min kind hver gang jeg havde taget et billede. Det var naturligvis fordi kameraet viste det netop eksponerede billede på skærmen, men det var i den periode ikke rigtig gået op for mig at jeg havde fingre i et nyt kamera - så meget lignede funktionerne det jeg kendte!
Som det kan forstås er jeg MEGET glad for min D50 og er endnu ikke rendt i noget der kunne have forsvaret at jeg skiftede til en nyere/større version. Det eneste jeg mangler er at kameraet har indbygget gps og kan ligge positionen ind i EXIF - og dem er der ikke ret mange af!
Jeg tager omkring 3000 billeder om året (flere og flere) og er glad og tilfreds for mit nye Nikon. Jeg har en 28-80 fra mit gamle Nikon som er den jeg bruger mest. Den bliver i specielle tilfælde erstattet af en 18-55 eller 70-300, de dækker mit behov glimrende. Jeg savner min Carl Zeiss T* 50/f1.4 tilbage fra min Contax tid, men jeg har ikke råd til at købe noget tilsvarende - og ville nok også komme til at savne zoommuligheden hvis jeg skiftede min standardlinse ud. Jeg har prøvet et enkelt VR (anti-ryste teknik), men blev chokeret over vægten af (og prisen på!) objektivet.