Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab - Årsafslutning (varelager)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende mit regnskabs årsafslutning, og på begyndelse af næste års regnskab.

jeg bruger P.T. FinansCE, som regnskabsprogram, hvor man skal oprette et nyt regnskabs år manuelt, ved årsskift.

Når jeg starter et nyt regnskabsår, starter jeg med at oprette nogle posteringer, så jeg får opdateret mine bank og kasse indestående, her bruger jeg en mod konto "overført fra tidligere år"

Men mit spørgsmål er vedrørende mit varelager.

Mine vare har jo en købsværdi, og hvis den ikke bliver overført til det nye år, vil alt mit salg jo 100% overskud, hvor det jo normalt er salgspris-købspris, som er overskud.

Og det er jo væsentligt, da det jo er overskudet, som der skal betales skat af.

Kan jeg også lave en postering, hvor jeg bruger vare køb og "overført fra tidligere år" som posterings konti ?

Mvh

Poul

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender slet ikke dit program - men i princippet skal jo alle status poster føres over til næste år når det gamle er afsluttet - og varelager vil være en af disse poster som så mange andre statusposter - sammen med årets resultat udgør det din primo balance. Det var lidt udsædvanligt, at du ikke automatisk kan afslutte det gamle regnskabsår - få et resultat og lave opret nyt år som overfører alle statusposter korrekt. Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan du kan ha balance i status (samme aktiver og passiver) i det nye regnskab - helt som du har det i det afsluttede år forhåbentligt

Du har i alle fald ret i at varelager skal over

Et andet problem vil ofte være moms og moms afregning som skal NULSTILLES som vist i linket

Jeg kunne være lidt nervøs for, om dit gamle år er korrekt også i forhold til varelager og ex bank og kasse som du nævner - overføres jo også bare til samme status fra 31/12 til nye år?

Er der ikke en support eller hjælp til det program? 

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)