Hejsa Engang for mange år siden satte jeg nogle penge ind på en etablerings konto for at få et skatte fradrag og så fordi jeg havde en plan og at starte selvstændig. Siden hen er jeg også blevet selvstændig men uden de store etableringsudgifter og derfor har jeg ikke brugt af kontoen. Der er kun tale om ca. 16.000 kr. men der er jo en regel om at man skal etablere sig for ca. 110.000 kr. (sidst jeg undersøgt det) for at få dem udbetalt. Jeg har pt. ingen ideer om hvad jeg skulle starte og putte 110K i noget som jeg ikke brænder for, virker også lidt dumt. Eneste plan for at udvide forretningen jeg har pt. er at lave et mødelokale med plads til 100 personer i et udhus (bor på nedlagt landbrug) Men det er bare ''nice to have'' og ikke ''need to have'' Kan faktisk nemt gøres for 30-40K Har du en anden ide til hvordan man evt. kan få dem ud at arbejde uden at skulle putte 110K oven i hatten. Lige nu arbejder de kun for banken til en dårlig rente. |
Keld_J:Der er kun tale om ca. 16.000 kr. men der er jo en regel om at man skal etablere sig for ca. 110.000 kr. (sidst jeg undersøgt det) for at få dem udbetalt.
Grænsen for etablering er for 2013 - 80.000 kr. og i 2014 81.500 kr.
Med mindre du rent faktisk bruger kontoen som tiltænkt er der ingen mulighed for at hive pengene ud uden enten genbeskatning eller afgift.
Mon ikke det vil være mest økonomisk bedst at lade pengene afvente på kontoen. Hvis du hæver pengene uden for ordningen sker der efterbeskatning af de opsparede midler, som i denne forbindelse forhøjes med 3 % for hvert år der er gået siden opsparingsåret.