Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi af holding med skattemæssigt underskud/kan det sælges

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har et Holding ApS som er "tomt", men der er et skattemæssigt underskud på cirka 100-140.000 kr. efter frasalg af den virksomhed som selskabet ejede.

Der har med andre ord aldrig været nogen aktivitet i selskabet, udover det har ejet et andet selskab. Der har derfor aldrig været bogført en enest udgift, eller trukket en eneste krone ud.

Selskabet er stiftet med 80.000 kr. i egenkapital som nu ikke længere er til stede, men der er omvendt heller ingen gæld.


Giver det mening at sælge selskabet og har det nogen værdi for en køber? Jeg kan vel alternativt vælge at lukke selskabet ned (der er jo intet skyldigt til nogen i selskabet) og få tabet på de 80000 kr. fratrukket i min personlige indtægt.

 

Jeg håber naturligvis på at der er nogen der er interesseret i at købe sådant et selskab så jeg kan få lidt indtægt, for jeg har ikke længere noget at bruge det til. Der er aflagt årsregnskab fra 2012 til E&S så der er ingen problemer på den konto.

 

Venlig hilsen Peter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter J.:
der er et skattemæssigt underskud på cirka 100-140.000 kr. efter frasalg af den virksomhed som selskabet ejede.
jeg går ud fra, at sambeskatning er sket i 2012 og taget hensyn til ved frasalg af den virksomhed selskabet ejede og at Holding har fået korrekt bogført indtægten ved salget af den virksomhed det ejede og at du har et regnskab i holding efter salget og hvis det er sket i 2013 - en skatteberegning på det - Den del har du forhåbentlig enten check på - ellers nap en revisor ind over.

Peter J.:

Giver det mening at sælge selskabet og har det nogen værdi for en køber?
hvis du mener om en køber kan bruge underskuddet til noget i forbindelse med skat - så nej i det du beskriver  det krævede at der var netop aktivitet og risiko som blev overtaget og det er der jo slet ikke

Dertil ville - selv hvis det nu bare havde været tomt en sælger være bange for det store underskud - at der skulle være nogen gælds skeletter i skabet (siger slet ikke der er, men det er risikoen ved at købe et ApS) Man kan ikke længere købe sig til underskud og udnytte dem i andre selskaber når det som sådan bare er skattemæssigt

Peter J.:
Jeg kan vel alternativt vælge at lukke selskabet ned (der er jo intet skyldigt til nogen i selskabet) og få tabet på de 80000 kr. fratrukket i min personlige indtægt.
som fradrag i tab på aktieindkomst ja - ikke i personlig indkomst

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Super godt, jamen så kan jeg da godt se at det ikke har nogen værdi ved et salg når det er tomt.

 

Hvis jeg istedet sætter det i drift med lidt køb/salg af varer til kunder i en periode op til et salg, er det så en anden sag? Så er der jo en igangværende virksomhed med risiko og det hele. Tror nu nok jeg kan finde en køber i mit netværk der kender mig og derfor ikke vil være nervøs for skeletter i skabet.

 

Hpber du kan give et lille uforpligtende fingerpeg om det er en ide jeg skal smide væk eller ej.

 

Hav en god aften, PEter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter J.:
Hvis jeg istedet sætter det i drift med lidt køb/salg af varer til kunder i en periode op til et salg, er det så en anden sag? Så er der jo en igangværende virksomhed med risiko og det hele. Tror nu nok jeg kan finde en køber i mit netværk der kender mig og derfor ikke vil være nervøs for skeletter i skabet
nah der mangler et eller andet - for det der underskud, hvordan er det kommet uden en gæld - er der slet ikke en gæld at overtage så er der jo ikke en forpligtelse i forbindelse med underskuddet og det kommer der ikke af at du sælger lidt i det nu. At udnytte skatteunderskud kræver man overtager den del der har skabt underskuddet - og ikke et tomt selskab hvor du nu sælger et eller andet

Du skal lige vente og se om andre svarer - eller høre en revisor, men jeg tror ikke den duer overhovedet - en køber vil nok kunne overtage ud fra din nye drift, men ikke dit gamle underskud vil jeg klart mene

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)