Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning af aktiver fra et firma til et andet.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har et firma med en kammerat, som vi er blevet enige om at lukke da igen af os er specielt engagerede længere.
Nu er det så sådan at jeg har købet en iMac til 20.000 igennem firmaet, og vil helst slippe for at betale de 5.000 tilbage i moms for at beholde den.
Så nu er spørgsmålet om jeg ikke kan flytte den fra det firma vi vil lukke over i mit andet firma, og så bruge den der i stedet?

Kan jeg bare sælge den til mit andet firma for én korne eller noget i den stil, eller er der andre veje jeg skal gå?

På forhånd mange tak! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten S. Hansen:

Du kan sælge pc'en til den afskrevne værdi til det andet firma.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789599 

Momsen af 20.000 kr. er iøvrigt 4.000 kr.

Jeg mener ikke afskrevet værdi har spor med prisen at gøre. Det skal være markedsværdi og absolut ikke under med så nært forbundne personer/virksomheder

Er den købt i år vil jeg mene det er samme pris faktisk - sælge for så 20.000 kr (og ja hvis det var den samlede pris så er det 16.000 kr + moms) som bliver til indtægt i det selskab der skal lukke og udgift i det nye fælles selskab

Netop der er der en klar opmærksomhed netop på noget sådan, at prisen skal være markedsbaseret og er den ny fra i år og mellem helt forbundne . så tag samme pris - det flytter jo bare fra skat i det ene til skat ned i det andet. Lav først en stor skattenedskrivning i det som lukker, og så samme i det nye selskab for den samme computer og den er absolut gal

Afskrivningsværdi har mig bekendt intet med prisen at gøre den er kun til noget i forhold til den indtægt der kommer hos sælger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeps - skal sælges til markedsværdi. Som nævnt af John er der nødvendigvis ikke sammenhæng mellem afskrivninger og markedsværdi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu tænker jeg jo at hvis jeg skal sælge den til mit andet firma og lukker mit gamle, så skal jeg jo betale personlig skat af de 16.000 som jo er havnet på kontoen i det firma jeg gerne vil lukke. Og så er jeg så sådan set lige vidt... Der er ikke andre måder at gøre det på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppe Wraae:
så skal jeg jo betale personlig skat af de 16.000 som jo er havnet på kontoen i det firma jeg gerne vil lukke. Og så er jeg så sådan set lige vidt...
'

Ja - havde forestillet dig, at man kunne få skatte fradrag for 16.000 kr og så lukke virksomheden uden at det skulle rulles den modsatte vej?

Desværre nej - du skal tage indtægten ind i din virksomhed når du lukker den. Det er en overvejelse man altid må ha når man lystigt køber - alt man køber, ting - lager og hvad ved jeg.

Du skal også overveje om der er andet -. ex en mobiltelefon købt og fratrukket, printer, udstyr, varer og andet som nu skal ud - for ALT skal købes ud af dig selv personligt, eller den nye virksomhed eller en 3.part og alt til markedsværdi hvis du skal se skat i øjnene hvis de dumper forbi i forbindelse med noget Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Effekten er ikke saa slem. I/S faar en indkomst og dit eget firma et tilsvarende fradrag. Vel retfaerdigt nok - og vel retfaerdigt nok at din partner ikke skal "snydes".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lugter lidt af at jeg bare må købe den ud så, håbede lidt på en smart løsning efter som jeg jo står som ejer begge steder ;)

Men mange tak for hjælpen i hvert fald! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe Wraae:
håbede lidt på en smart løsning efter som jeg jo står som ejer begge steder ;)
jamen i det ene vel sammen med en partner men lad os "lege" du er ejer begge steder - så får du 16.000 kr i indtægt og 4000 i salgsmoms i det ene (I/S der lukker) og 16.000 kr i udgift og 4000 kr i salgsmoms i det nye og alt i samme år - det ville jeg mene gik helt lige op for dig - også selv om der afskrives når det er så meget som 16.000 kr, men det ændrer ikke ved princippet, at den jo kun afskrives med en del af de 16.000 i år 1

Eneste er hvis din makker jo faktisk  ejer I/S sammen med dig og skal ha halvdelen af fortjenesten, for så  får han jo halvdelen af indtægten når du køber den der (og halvdelen af skatten)

Der er ikke andre kringler at lave, men jeg kan heller ikke se det slemme. Jeg ville overveje at få en revisor til at gennemgå lukningsregnskab i I/S så i får det korrekt i forhold til hinanden og skat - og så får du automatisk givet hvad der skal tages ind i det nye. Det behøver ikke koste en herregård - prøv www.agera.dk jeg tror du kan få noget til at gå det igennem for 2.3000 kr i alt og så er i begge langt sikrere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)