Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel trækkes fra alligevel?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må trække de udgifter fra, som medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst din selvstændige virksomhed, så hvis det er nødvendigt at køre ud til kunder, leverandører osv., er de udgifter, du har i forbindelse hermed, fradragsberettiget.

Du kunne f.eks. tage en taxa, leje en bil eller køre i din private bil. Hvis du eller din samlever har en bil, er der nogle særlige skattemæssige regler for det, men det er angiveligt ikke tilfældet. Hvis du lejer en bil, må du trække udgiften fra efter regning. Og jeg kan forstå, det er tilfældet: Du lejer en bil af en anden virksomhed. Men du kunne lige så godt leje den hos et biludlejningsselskab, hvilket måske er dyrere (men bedre af hensyn til forsikringsspørgsmål). Du er nødt til at have en kvittering fra dem, du lejer bilen af, så du kan dokumentere udgiften.

Det er ikke skattesnyd. Snyd ville være, hvis du trak en udgift fra, du ikke havde afholdt. Hvordan du lige faktuerer dine kunder, herunder om der er en specificeret kørselsopgørelse på fakturaerne, har intet med sagen at gøre. 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:19

Tak skal du have Anette :)

Men det ville ikke være det samme hvis bilen var min egen?

Der er nemlig allerede en pæn ordrebunke og derfor overvejer jeg at købe en lille lastbil med lift eller en kassevogn. Kan jeg så stadig trække det fra - for hvis ikke, siger et hurtigt regnestykke mig, at det ikke kan betale sig for mig at købe en bil....

Mette

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du overvejer at købe en bil, skal du lave nogle beregninger på, hvad der bedst kan betale sig. Det er lidt for kompliceret til at klare over debatten her, men der er forskel på, hvad det vil koste dig, alt efter om vognen er med gule eller hvide plader, og hvis gule plader om du så også skal bruge den til at køre privat i eller ej. Der kan være tale om, at firmaet kører bilen, og du bliver beskattet af at bruge den privat, der kan være tale om en deleordning mellem dig og firmaet, eller der kan være tale om at bilen er privateget, og du får kørselsgodtgørelse efter statens takster. Hvis det er en gulpladebil, som kun bruges i firmaregi, er hele udgiften inkl. momsen af udgiften fradragsberettiget.

Men ja: Du kan trække udgiften fra. Det er bare et spørgsmål om at finde den mest korrekte og fordelagtige måde at gøre det på. 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:35

Kanon!

Og nej, jeg vil ikke selv køre i den, heller ikke hvis vi en dag skal flytte - jeg er klar over at der er ulemper og fordele, min mand er også selvstændig og har en bil i firmaet og en privat. Desværre kan hans firmabil ikke bruges af mig - den er ikke stor nok :)

Tusind tak for hjælpen!

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:44

Jeg har lige snakket med skat og de siger, at betingelsen for at kunne trække kilometre fra, er at det er min egen bil.

Når jeg lejer/låner en, kan jeg trække lejeudgiften og brændstof fra, men ikke andet. Det kan derfor helt klart betale sig for mig allerede nu, at købe min egen bil - for selvom den er momsregistreret og jeg kan bruge den privat, kan jeg altså trække kilometerne fra.

Hvis lejeudgiften var højere end kilometerpengene var det naturligvis en anden sag, men jeg giver 500,- for lejen og en tur til Ålborg er langt over 1.000,- i kilometer.

Så fik vi det på plads :)

Mette

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 09:45

Anette, når jeg er mere forsigtig med at udtale mig skråsikkert om emnet, så skyldes det, at der i meget små virksomheder kan være ting, der får et kundeforhold til at ligne et arbejdssted. En af de ting, der kan være afgørende, er økonomien i projektet.

Der har historisk været meget uenighed om, hvordan den slags håndteres af skattemyndighederne, og jeg har set et eksempel på, at en kommunes skattekontor har skriftligt godkendt transporfradrag, og at en anden kommune så bagefter, med tilbagevirkende kraft, har annulleret dette, efter en flytning. Skattefar vandt i retten.

Så hvis man vil sikre sig mod dumme skatteregninger, så skal man sikre sig, at man kan dokumentere, at ens handlinger er god økonomi, og at intentionerne i skattelovgivningen er overholdt. Og om det er tilfældet, skal skatteforvaltningen rådgive om, gratis :-)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)