Du må trække de udgifter fra, som medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst din selvstændige virksomhed, så hvis det er nødvendigt at køre ud til kunder, leverandører osv., er de udgifter, du har i forbindelse hermed, fradragsberettiget. Du kunne f.eks. tage en taxa, leje en bil eller køre i din private bil. Hvis du eller din samlever har en bil, er der nogle særlige skattemæssige regler for det, men det er angiveligt ikke tilfældet. Hvis du lejer en bil, må du trække udgiften fra efter regning. Og jeg kan forstå, det er tilfældet: Du lejer en bil af en anden virksomhed. Men du kunne lige så godt leje den hos et biludlejningsselskab, hvilket måske er dyrere (men bedre af hensyn til forsikringsspørgsmål). Du er nødt til at have en kvittering fra dem, du lejer bilen af, så du kan dokumentere udgiften. Det er ikke skattesnyd. Snyd ville være, hvis du trak en udgift fra, du ikke havde afholdt. Hvordan du lige faktuerer dine kunder, herunder om der er en specificeret kørselsopgørelse på fakturaerne, har intet med sagen at gøre. |
Tak skal du have Anette :)
Men det ville ikke være det samme hvis bilen var min egen?
Der er nemlig allerede en pæn ordrebunke og derfor overvejer jeg at købe en lille lastbil med lift eller en kassevogn. Kan jeg så stadig trække det fra - for hvis ikke, siger et hurtigt regnestykke mig, at det ikke kan betale sig for mig at købe en bil....
Mette