Hej Amino'er Jeg er i forbindelse med min elektronik konsulent enkeltmandsvirksomhed kommet ud i den dejlige situation at jeg har teamet op med en makker som jeg arbejder rigtig godt sammen med, og vi har fået udviklet et produkt som allerede nu har samlet godt 70.000 kr. ind gennem Kickstarter. I den forbindelse har min makker nævnt for mig et par gange at det rent interesse mæssigt ville være mest fair hvis han også juridisk blev en del af virksomheden, nu da han jo også har lagt en hel del arbejde i det og det jo er givet pote. Derfor har jeg gået med overvejelserne om at lave virksomheden om til et I/S for på den måde at få en lignende selskabsform men hvor vi begge er ejere og hæfter solidarisk. Spørgsmålet til alle jer kære Amino'er er nu derfor om der er nogle aspekter i denne overvejelse som vi skal være særligt opmærksomme på. Hvilke konsekvenser har det for bogføring, regnskab mm. Og hvordan med den nuværende enkeltmandsvirksomhed, får den så helt nyt CVR nummer og oprettelsesdato? En anden mulighed som har været oppe og vende var at oprette et nyt I/S som så kunne blive kædet sammen med min nuværende enkeltmandsvirksomhed til en hvis grad. På den måde har jeg stadig alle rettighederne til min gamle virksomhed, hvor jeg jo gerne vil være sikker på navnet især da det er knyttet til mig, hvilket jeg ikke hvor om jeg kan være hvis nu at vi ændrer det til et I/S og det så ender med ikke at gå godt? Kan det nye I/S så lukkes mod at begge partner er enige og kan jeg så oprette et enkeltmands igen i samme navn? Men det med oprettelsen af et nyt I/S vil kræve dobbelt bogføring og hvilke positive og negative aspekter vil der være ved dette på længere sigt? Jeg ser frem til jeres svar i denne afgørende situation :-) Mvh. Thomas Jespersen |
jeg vil mene I skal oprette et nyt I/S og du kan beholde dit CVR eller du kan lukke det som det passer bedst
I skal absolut ha en I/S AFTALE som forklaret i linket - det er supervigtigt.
Der er ikke noget dobbelt ekstra bogholderi. Det nye I/S fører regnskab helt som du har gjort og i aftalen bestemmes hvordan overskud skal fordeles praktisk og skattemæssigt (samme sag)
Det er nok meget klogt hvis til at vende afgtalen du/I føler jeg på bar bund at lige få en økonomipersontil til at vende aftalen og regnskabet når I er igang, så I får det rigtigt
Du kan godt beholde retten til navnet det skal så være del af I/S aftalen og du kan vel teoretisk også lade navneretten bliver i dit personlige selskab men jeg synes bare det er rod og langt lettere at ha det i I/S aftalen
vh John