Hej Amino. Jeg går og overvejer at starte en virksomhed, da jeg har fået en kunde, som ønsker at jeg skaber et produkt til ham. Jeg er pt. ansæt som fuldtidsprogrammør i anden virksomhed, og dette produkt ville jeg skulle lave i min fritid. Vi snakker udvikling for minimum 20.000,- kr, men nok nærmere 50.000 kr. Til mit arbejde, vil jeg gerne have flere ting, jeg vil gerne en dedikeret arbejdsbærbar, med docking station ( da jeg skal lave arbejde hjemmefra men også i den virksomhed jeg skal arbejde for). Derudover vil jeg gerne have et nyt skrivebord samt kontor stol. Det ser jeg jo helst at jeg kan trække fra, fremfor at købe ud af min personlige lomme. Mit gæt er at jeg kan trække computeren fra, men ikke skrivebord og stol. Men når vi snakker "trække fra", er det så kun moms, eller er det også skat? For køber jeg en kontorstol og et skrivebord, så giver det vel et mindre overskud i virksomheden, som jeg jo så ikke får i "løn". For at opsummere: - Kan jeg trække de dele fra? - Hvad vil det sige at trække fra(kun moms, eller snakker vi også fra i skat)? - Kan jeg blot lade vær at trække moms fra, men købe skrivebordet til virksomheden og få mindre løn. - Og lige som et bonus spørgsmål, vil min virksomhed påvirke mine skatte forhold i forhold til mit fuldtidsjob? |
Nu er jeg ikke på nogen måde ekspert i skatteregler, men har du en virksomhed, kan virksomheden selvfølgelig købe ting der er arbejdsrelateret, og derved kan du trække momsen fra.
Er det et skrivebord der skal stå i dit private hjem, så skal du dog være opmærksom at du så kun må bruge det skrivebord til arbejde. Det vil sige at du må ikke sidde og lave private ting.
Og lukker eller sælger du virksomheden, så er skrivebordet en del af det.
Så ofte vil det ikke være "besværet" værd at købe gennem virksomheden, når det står hjemme privat.