Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og trække køb af materialer fra

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg går og overvejer at starte en virksomhed, da jeg har fået en kunde, som ønsker at jeg skaber et produkt til ham.

Jeg er pt. ansæt som fuldtidsprogrammør i anden virksomhed, og dette produkt ville jeg skulle lave i min fritid. Vi snakker udvikling for minimum 20.000,- kr, men nok nærmere 50.000 kr.

Til mit arbejde, vil jeg gerne have flere ting, jeg vil gerne en dedikeret arbejdsbærbar, med docking station ( da jeg skal lave arbejde hjemmefra men også i den virksomhed jeg skal arbejde for). Derudover vil jeg gerne have et nyt skrivebord samt kontor stol.

Problemet er vel? at det er en arbejdsplads hjemme hos mig selv, pt. har jeg et "kontor", hvor både min kærestes og jeg har et skrivebord hver, men da jeg nu skal bruge mange arbejdstimer på dette projekt og har problemer med min ryg, skal jeg helst have et hæve sænkebord og en ergonomisk stol. 

Det ser jeg jo helst at jeg kan trække fra, fremfor at købe ud af min personlige lomme. Mit gæt er at jeg kan trække computeren fra, men ikke skrivebord og stol. Men når vi snakker "trække fra", er det så kun moms, eller er det også skat?

For køber jeg en kontorstol og et skrivebord, så giver det vel et mindre overskud i virksomheden, som jeg jo så ikke får i "løn". 

For at opsummere:

- Kan jeg trække de dele fra?

- Hvad vil det sige at trække fra(kun moms, eller snakker vi også fra i skat)?

- Kan jeg blot lade vær at trække moms fra, men købe skrivebordet til virksomheden og få mindre løn.

- Og lige som et bonus spørgsmål, vil min virksomhed påvirke mine skatte forhold i forhold til mit fuldtidsjob?

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 16:30

Nu er jeg ikke på nogen måde ekspert i skatteregler, men har du en virksomhed, kan virksomheden selvfølgelig købe ting der er arbejdsrelateret, og derved kan du trække momsen fra.

Er det et skrivebord der skal stå i dit private hjem, så skal du dog være opmærksom at du så kun må bruge det skrivebord til arbejde. Det vil sige at du må ikke sidde og lave private ting.

Og lukker eller sælger du virksomheden, så er skrivebordet en del af det.

Så ofte vil det ikke være "besværet" værd at købe gennem virksomheden, når det står hjemme privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51

Jeg tror Lars svarede ret godt men vil tilføje, at med EN kunde kan skat måske mene du er honorar eller lønmodtager og så vil de måske undre sig hvis du får nye møbler osv i fradraget når du ellers også passer fuldt normalt arbejde ved siden af, men ER det kun til virksomheden så er det jo det
Se evt lidt om lønmodtager contra selvstændig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

Det har en vis betydning for om du er egentlig virksomhed med moms osv ligesom du skal drive den intensivt for at kunne få fradrag for evt underskud i personlig indkomst

Moms skal altid deles i privat andel og virksomhed - også hvis du kan bruge computeren privat også
Du forskudsregistrerer din indtægt og dit fradrag i forbindelse med alm arbejde bliver så nedsat med det du skal betale i b-skat - og efter 0 vil du få b-skatteopkrævninger

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Skrevet kl. 16:56

For mig lyder det lidt som jeg regnede med:

Computer kan købes af virksomheden og trækkes fra derigennem.

Skrivebord og Stol, skal jeg betale privat.

Men jeg fik ikke helt fat i det du sagde, John, mht. til:

Cookie - John Hannover:
Moms skal altid deles i privat andel og virksomhed - også hvis du kan bruge computeren privat også
Du forskudsregistrerer din indtægt og dit fradrag i forbindelse med alm arbejde bliver så nedsat med det du skal betale i b-skat - og efter 0 vil du få b-skatteopkrævninger

Jeg ser det helst sådan, at alt mit fradrag går til mit faste arbejde, og alt jeg tjener i min virksomhed, betaler jeg fuldt skat af.

Mht:

Cookie - John Hannover:

Så skal mit arbejde med denne virksomhed gerne ende ud at jeg eller vi har et produkt der kan sælges videre, til andre virksomheder. Derfor er udsigten altså at der skal skabes en seriøs forretning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43

Kagnito:
eg ser det helst sådan, at alt mit fradrag går til mit faste arbejde, og alt jeg tjener i min virksomhed, betaler jeg fuldt skat af.
Når du forskudsregistrer som du skal - eller fremadrettet kan du ikke få det sådan. Skat vil ændre dit fradrag ned mod eller til 0 for at få skatten af din virksomhed via den løn indkomst og derefter udstede B skattekort. Der er ikke en mulighed for at holde det hver for sig - skat sikrer sig hvor de kan og vil ikke gi dig fradrag for din lønindkomst for derefter at opleve, at du ikke kan betale skat af din virksomheds indkomst

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Skrevet kl. 21:37
Det giver bare ikke helt mening i mine øre. Det ødelægger stabiliteten i mit daglige job, og gør det betydeligt mere usikkert for mig at starte virkaomhed
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)