Hey Amino, Jeg er helt ny her på siden, men jeg har oprettet en bruger, da jeg har et par spørgsmål. Jeg vil starte min egen virksomhed, hvor jeg laver hjemmesider, webshops, SEO, og andre web og tryk relaterede opgaver. Jeg har derfor brug for en bærbar og en skærm der kan klare at vise de grafiske opgaver i korrekte forhold, farver osv. Da jeg vil drive virksomheden fra mit hjem, er det naturligt at jeg også vil komme til at bruge skærmen og bærbaren privat. Hvordan betaler jeg/griber jeg dette an, så jeg ikke kommer til at snyde SKAT? Da jeg ikke har startet virksomheden endnu, kan jeg da købe varerne med mit eget Dankort, eller skal jeg vente til jeg har fået oprettet en konto tilhørende virksomheden? Mvh. Anders |
første sag kan være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, men det er jo ikke bare til computer og alt andet - drives den som hobby en time her og der kan du højst komme ned på 0
Det du køber til virksomheden bliver virksomhedens og er en udgift der DOG - da du også vil bruge den privat/kunne bruge den privat når den står hos dig, så skal du fordele momsen i forhold til den del den bruges privat/firma. Hvis nu det var 50/50 så kan du trække halvdelen af moms fra ved købet (altså 12,5% i stedet for 25%) men hele resten af beløbet er så en udgift regnskabsmæssigt
Du kan godt købe inden du stifter, op til max 6 mdr plejer skat at acceptere, men det er ikke lovfæstet, så hold det lidt tæt tidsmæssigt hvis muligt, og ja du kan bruge dit dankort og gemme kvitteringen og så lægge den ind i dit regnskab når du starter virksomhed
Jeg har skrevet lidt bredere om køb af aktiver fra start - eller inden i DETTE LINK
vh