|
Hej Amino. Jeg prøver lige at illustrere et scenarie for jer, som beskriver min problemstilling. A står til at overtage en virksomhed, og han har to muligheder. Han kan købe virksomheden kontant, eller han kan overtage virksomheden "gratis," hvis han bare overtager gælden i virksomheden. Gælden er 20.000 kr., og A skal betale 20.000 kr. for at overtage virksomheden kontant. B ejer pt. forretningen, men ønsker at skibbe den afsted grundet tidsmangel. C ejede forretningen før, men solgte den til B. B mangler at betale C 20.000 kr., og C har accepteret, at få betaling hvert kvartal igennem firmaet. A kan overtage virksomheden, og så afdrage de 20.000 kr. til C, eller købe det kontant for 20.000 kr., så B kan komme af med hans gæld. Men A har ladet sig fortælle, at man vidst kan trække ens gæld fra i skat. Så hvis A overtager virksomheden "gratis," så bliver de 20.000 kr. altså bare trukket fra i skat i virksomheden, når jeg har tjent det beløb, som der nu skal til, for at ramme 20.000 kr.? Eller hvordan skal dette forståes? Og ville det bare være bedst, at få betalt de 20.000 kr. med det samme? Hvad ville I gøre? :-) |
nej - gæld kan ikke trækkes fra - kun udgifter - penge i banken betaler man heller ikke skat af når man køber - så det hele ligger i prisen
Hvad er det for en virksomhedstype - Er det en personlig virksomhed eller hvad - og hvorfor vil du egentlig købe hvis du skal overtage en gæld som ikke tidligere har kunnet betales? Hvorfor skal B ikke betale sin gæld til C helt enkelt
Du skal se de 20.000 kr som en ren pris for at overtage uden skattefradrag - men du skal overveje hvorfor den gæld ikke har kunnet blive betalt - jeg personligt hader at overtage andres rod med betaling og ville kræve B klarede den selv og så betale det jeg ellers syntes forretningen var værd MAX og helst mindre - og skulle jeg overtage gælden, ville jo på forhånd forhandle den voldsomt ned, da jeg måske ikke tror C regner med at B betaler i alle fald
vh
Bliv gratis medlem