Jeg overvejer at købe en gulpladebil til brug for mit firma. Jeg har sommetider brug for, at vi er flere end to med i bilen og derfor overvejer jeg en lukket kassevogn med plads til ekstra passagerer (mandskabsvogn)
Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man som firma køber sådan en bil, så skal man være flere ansatte f.eks byggefirma med behov for at transportere flere ansatte til opgaver. Mit behov strækker sig til at have unger med på en udstilling eller en opgave, hvor vi skal sætte telte op i en weekend.
Der er udelukkende til brug for transport i firmamæssig henseende og ikke til at handle i Bilka med ungerne. Dertil har vi en privatbil.
Men er der krav om at vi skal være flere ansatte, hvis jeg vil trække momsen fra på sådan en bil?
Jeg blev lidt nysgerrig, for det er et meget godt spørgsmål - uagtet at jeg ikke har hørt at antallet af ansatte skulle have indflydelse på momsfradraget. Jeg ringedet til SKAT, men de kunne ikke finde noget lige umiddelbart i vejledningen, så han foreslog at jeg mailede spørgsmålet til dem, og fik et svar den vej.
Det har jeg gjort - og så må vi se hvad de siger.
Eller om der kommer nogen forbi inden, som kender svaret :-)
som jeg har forstået reglerne på det område da jeg selv var vorngmand, med divers opgaver også flytninger, så skal der være et begrundet behov for mange siddepladser i en gulpladebil.
Jeg ved der er direkte krav til en mandskabsvongs dekoration, når man ønsker at fratrække momsen.
Dog har jeg hørt fra tidliger samarbejdspartner (flytteforretninger) af de ikke han haft problemer med at fratrække momsen på en mandskabsvogn. for lige for flyttefolk skal der jpo som regeln mange hænder til en given opgave - lidt hen af at sætte telte op
efter en telefonsamtale med TOLD mens jeg sad og skrev dette har jeg erfaret følgende.
Der er momsfradrag for køb af en mandskanbsvogn efter alm. moms regler - under forsudsætning af køretøjet er på gule plader og kun bruges erhvervsmessigt - jeg nævnte at jeg kun havede brug for ekstra hænder i weekenderne og ellers kunne klare opgaverne i hverdagen med en alm. varevogn - hun så ingen problemer i at anskaffet en mandskabsvogn til brug for transport af både mænd og materiel bare denne ikke blev brugt privat.
Så kom der svar fra SKAT, og det lyder som følger:
"Skattecenter Køge skal vejledende oplyse:
MANDSKABSVOGN: vognen skal anvendes til transport af materiel og ansat personale, jf. Punktafgiftsvejledningen, afsnit E.1.2.5. Det er ikke et krav, at der skal være ansatte, men det er et krav, at såfremt, der er persontransport, skal det være ansatte. Det er derfor i Deres beskrevne situation ikke muligt, at anvende en mandskabsvogn.
VAREBIL, under 3 tons i totalvægt: Bilen skal anvendes 100 % erhvervsmæssig for at momsen kan fratrækkes ved køb af bilen. Driftsudgifter vil kunne fratrækkes uanset at bilen også anvendes privat. I den beskrevne situation, er det muligt, at andre deltager i kørslen, såfremt den er 100 % erhvervsmæssig.
Har De yderligere spørgsmål, er De velkommen til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen, Anja Bialas, Skattecenter Køge"
Bilen skal anvendes 100 % erhvervsmæssig for at momsen kan fratrækkes ved køb af bilen. Driftsudgifter vil kunne fratrækkes uanset at bilen også anvendes privat. I den beskrevne situation, er det muligt, at andre deltager i kørslen, såfremt den er 100 % erhvervsmæssig. Har De yderligere spørgsmål, er De velkommen til at kontakte undertegnede. Med venlig hilsen, Anja Bialas, Skattecenter Køge''
Tusind tak for hjælpen. Jeg er ikke lige helt sikker på, at jeg forstår den sidste del. Taler de her om en alm. varebil med plads til 1-2 passagerer?