Hej, En svensk kunde, som har betalt for lang tid siden, har gjort mig en en tjeneste. Jeg vil egentlig gerne sende hende en flaske vin som tak. Imidlertid er det lidt besværligt at sende vin til Sverige, så jeg vil egentlig hellere give hende en rabat på det, hun allerede har betalt. Er det muligt, at lave en kreditnota på fx SEK 120,- ex moms og så sende hende SEK 150,- som bankoverførsel så hun selv kan købe vinen? Og vil det være det samme princip med danske kunder i Danmark? Og gør det nogen forskel om det er en tjeneste/venlighed, de allerede har gjort/udført eller noget jeg beder dem om at gøre/udføre for fx en flaske vin eller kreditnota. Hvis jeg ikke lige har begrebet kreditnota helt på plads undskylder jeg på forhånd. Oh hvordan skriver jeg en kreditnota i et regnskab? /anders |
Anders Nielsen:gør det nogen forskel om det er en tjeneste/venlighed, de allerede har gjort/udført eller noget jeg beder dem om at gøre/udføre for fx en flaske vin eller kreditnota.
hvis du sendte vin ville du være omfattet af beskatning af gaver som jo er langt ringere end ved at sætte prisen på varen ned. Jeg ville nok ikke rode med at sende kredit nota som "gave" - det skal du bruge til egentlige krediteringer af noget leveret, men du kan jo sagtens tilbyde folk xx% rabat på næste køb og på den måde både få et næste køb og få givet den ønske rabat
Generelt skal du ikke bruge kreditnota som tak for tjeneste/venlighed og slet ikke for noget der kunne minde om arbejde for dig - det er sorte penge helt enkelt - det skal opgives til skat uanset hvad - ellers får du store problemer ved en skattekontrol
Der har været en god tråd hvor bl.a. Martin Jensen (martin123) klart påviste, at kreditnotaer ikke måtte bruges som omvendt faktura - men skulle være knyttet til en tidligere udstedt faktura (og naturligvis ikke begrundet med tak her er en gave)
vh