Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nemkonto i forbindelse med CVR

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg har et lille dilemma, i det jeg for et par år siden fik mig et CVR nr (enkeltmandsvirksomhed) for virkelig at køre derudaf, som selvstændig konsulent/freelancer. Men jeg løb ind i det problem, at Skat krævede en nemkonto for moms afregning og da jeg kontaktede min bank for hjælp nægtede de.

Sagen er den, at jeg er registreret i RKI og selvom jeg havde oprettet en separat konto til brug for freelance arbejdet (i mit CPR nr via netbank), så jeg kunne holde tingene adskilt, ville de ikke tilmelde den nemkonto i forhold til CVR nummeret. De insisterede på at det skulle være en erhvervskonto, og sådan en ville de ikke oprette til mig (selvom jeg ikke skylder dem noget, andet end en løbende kassekredit), da jeg formoder at. RKI er en hindring.

Og skat insisterede på en nemkonto separat for virksomheden, selv efter jeg forklarede dem situationen, og kunne ikke gøre brug af mit eksisterende, personlige nemkonto.

til sidst opgav jeg det hele og opsagde CVR nr, og sendte regning/faktura på CPR og gjorde op over b-skatten.

Nu er sagen den, at jeg har rigeligt at se til, og får højst sandsynligt brug for et CVR igen, men er bange for at løbe panden mod muren igen. Så ville høre om I havde nogle inputs og erfaringer herinde?

Finder det underligt og irriterende, at bureaukrati skal komme i vejen for en, når man blot ønsker at forbedre ens økonomiske situation og komme ovenpå igen!

Takker på forhånd, for jeres tid.
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 00:11

Nu har jeg selv enkeltmandsvirksomhed/personlig virksomhed og har været så heldig at få mig en erhvervskonto. Jeg har dog fået af vide af flere forskellige at jeg bør gøre det over min private og der intet krav skulle være for at have erhvervskonto, når man kører selvstændig virksomhed.

Men omvendt, hvis du har godt gang i butikken og der er fode udsigter, kan jeg ikke forstå at banken ikke er med på den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19

Det bedste var jo hvis du kunne se at få betalt gælden og komme ud af RKI - for det vil være en hindring i forhold til bank og måske også andet

Det er desværre i bankens ret at nægte erhvervskonto - bla.a fordi netop moms jo trækker deres tilgodehavende helt uden banken ved det inden - sådan er erhvervskonti mod ex. moms - ligesom der kan være dankort transaktioner som trækkes tilbage og du har måske ikke penge - banken skal lægge ud - Netop f.eks. moms er årsag til at de ikke vil tilmelde dit CVR nummer til din private konto - pludseligt trækker moms 50.000 kr overnight

Du har sikkert bemærket, at moms ikke fremgør af PBS desværre, så det er meget vanskeligt at kontrollere. At ha en konto tilknyttet CVR giver den konto nogle muligheder NETS og andet - som banken ikke ønsker den skal ha.

Erhvervskonto får man generelt problem med hvis man er i RKI også uden at skulle ha kassekredit (og så har du åbenbart en løbende kassekredit oveni)

Det har ikke det store med bureaukrati at gøre, men med at bankerne er noget mere forsigtige end tidligere, og havde du det svært for nogle år siden med RKI og erhverskonto, så vil jeg ikke bilde dig ind det er lettere idag.

Du kan prøve en stribe banker og se om nogle af de små er mere sultne - men mit gæt er at privatdelen så skal med, og så skal den der løbende kassekredit med - og med RKI - jeg tror det bliver svært og kan du på nogen måde komme af med gælden og få betalt så du slettes i RKI - så går det lettere

Du kan sige at det ikke giver en der ligger ned chancen for at komme op, men bankerne vil nok mene, at det heller ikke er deres opgave. Deres opgave er at tjene penge og undgå unødig risiko. Jeg forstår din ærgelse - men RKI er en blokade for meget.

god vind med det i alle fald - prøv en række små banker, det er nok eneste udvej

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 16. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:29
Hej John,

Tak for svaret, det afklarede jo en del. Men havde været rart, hvis banken selv havde forklaret situationen med moms hævninger. Og nu var kritikken ikke så meget rettet mod banken, men mere Skat, da det jo er dem (det offentlige) som har indført og kræver nemkonto. Og selvfølgelig er de, banken, i sin ret til, at nægte sådan en konto, når fremgangsmåden fra skat er som du forklarer.

Så må jeg holde bibeskæftigelsen på lige under 50.000 om året, indtil jeg får renset kredithæftet og finde et alternativ ellers :-)

Ville man løbe i samme problemer med et ApS, hvis det var?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:11

Samanci:
Og nu var kritikken ikke så meget rettet mod banken, men mere Skat, da det jo er dem (det offentlige) som har indført og kræver nemkonto

Den er for let købt den kritik. For det første er der intet krav om at en virksomhed skal bruge en erhvervskonto som NEMkonto. Der var intet til hindrer for at du kunne bruge den konto som du oprindeligt havde oprettet. Hvis Banken ikke ville tilmelde denne som NEMkonto - så ville en henvendelse til Bankens klageansvarlige have løst det problem (hvis ikke din filialdirektør ville gribe ind hurtigere).

At have en erhvervskonto er ikke automatisk det samme som at SKAT uden videre kan trække moms fra kontoen. Det skal du give dem lov til. Derimod er der i ofte i forbindelse med NETbank indbygget en teknisk kredit, som mange banker bruger som undskyldning for at nægte folk, der er registreret i RKI en netbanksaftale.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58

Henrik Koudahl:
At have en erhvervskonto er ikke automatisk det samme som at SKAT uden videre kan trække moms fra kontoen. Det skal du give dem lov til
ja kunden skal, men banken skal ikke gi lov, så har kunden en erhvervskonto kan denne bare tilmelde til moms - og banken skal let ikke blandes ind - derimod, som det viste sig fra trådstarter - kræver moms at det er en erhvervskonto hvis den skal være tilmeldt den helt automatiske betaling - Momsen kan normalt ikke ses i PBS i banken af bank eller kunde inden den hæves

Helt korrekt at staten ikke kræver nemKonto til erhverv, men det betyder så også at der ikke kan knyttes ex NETS og dankort til når DE så kræver erhvervskonto - hvilket igen er bankens forsvar, da tilknytning af NETS og Dankort betalinger giver banken en risiko hvis beløb går ind - kontohaver hæver, og betaler kræver penge retur grundet problemer ved handlen med ex kreditkort - (normalt en NETS garanti men banker betaler ganske meget tilbage til kunder der har overført via kort og siden ikke fået leverancen/rejsen/hvad ved jeg) Det kunne også ske personlig konto men risiko øes

Enig I at banken SKAL godkende en personlig konto (og kun EN per person ialt for alle banker) som NemKonto - og denne kan bruges i rigtigt mange sammenhæng for trådstarters virksomhed og bør være løsingen - med selvbetalt moms og oftest uden NETS

Der er kun at shoppe rundt og se om man kan finde en bank der vil oprette erhverskonto trods RKI - eller at betale momsen selv via personlig konto og undvære NETS når de ikke vil godkende (evt. Paypal o.a.) - Det går jo ofte at løse

Staten KUNNE kræve at bankerne stillede konto tilknyttet et CVR til rådighed men i en ny form hvor moms ikke kunne tilknyttes art betaling og NETS aftaler ikke kunne laves - i alle fald uden bankens ok - men det vil jo bare være en ny personlig konto og ikke erhverv, og ikke flytte noget i forhold til at løse moms, NETS, dankortautomat problemer.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)