Forleden var min kone og jeg ude til en fremvisning af en skøn landejendom med 20 ha. jord og noget, der ligner 1000 m2 udhuse. Vi var meget positive overfor ejendommen og kunne godt tænke os, at give et bud på det. Vi har ikke tænkt os at drive landbrug der, så jorden vil i givet fald skulle lejes ud.
De sidste fire år har jeg arbejdet som selvstændig IT-konsulent, og har derfor en allerede enkeltmandsvirksomhed og bruger i den forbindelse virksomhedsskatteordningen til at opspare overskud i virksomheden. Lige for tiden arbejder jeg fire dage om ugen hjemmefra og en enkelt dag fast ude hos en kunde.
Kan det lade sig gøre at opkøbe jorden og udhusene igennem min enkeltmandsvirksomhed og lade virksomheden tage lejeindtægterne på jorden og udgifterne på lånet til den del? Og så købe selve stuehuset privat?
Hvordan gør man typisk i sådan en type handel? Nogle, der kan komme med nogle betragtninger? |
Jens Madsen:Forleden var min kone og jeg ude til en fremvisning af en skøn landejendom med 20 ha. jord og noget, der ligner 1000 m2 udhuse. Vi var meget positive overfor ejendommen og kunne godt tænke os, at give et bud på det. Vi har ikke tænkt os at drive landbrug der, så jorden vil i givet fald skulle lejes ud.De sidste fire år har jeg arbejdet som selvstændig IT-konsulent, og har derfor en allerede enkeltmandsvirksomhed og bruger i den forbindelse virksomhedsskatteordningen til at opspare overskud i virksomheden. Lige for tiden arbejder jeg fire dage om ugen hjemmefra og en enkelt dag fast ude hos en kunde.Kan det lade sig gøre at opkøbe jorden og udhusene igennem min enkeltmandsvirksomhed og lade virksomheden tage lejeindtægterne på jorden og udgifterne på lånet til den del? Og så købe selve stuehuset privat?Hvordan gør man typisk i sådan en type handel? Nogle, der kan komme med nogle betragtninger?
Hej Jens
Ved købet af en landbrugsejendom, så vil forpagtningsindtægter m.v. samt den erhvervsmæssige del af ejendommen automatisk være selvstændig virksomhed, uanset om du har en enkeltmandsvirksomhed i forvejen.
Den er erhvervsmæssige del vil derfor også blive omfattet af beskatningsreglerne jvf. Virksomhedsskatteordningen.
Ejerbolig-delen, jvf ejerboligværdien, vil være som ethvert andet køb af privat ejendom.
Jeg vil dog anbefale dig at tage regnskabs- og skattekyndig med ind og foretage beregningerne af økonomien og beskatningen ved et køb af ejendommen, således I har det bedst mulige udgangspunkt for et bud på ejendommen.
Tonny