Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! Boligsituation..

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg skriver til jer, da vi står med et spørgsmål og et godt råd på vejen fra jer.

Vi bor til leje i et hus, hvor vi betaler hvad vi ihvertfald skal betale for 145m2, huslejen er på 8.600,00kr hver måned, så i vores verden er huset + forbrug betalt og mere til da det rent ud sagt er gammelt lort vi bor i!

Vi har boet her i knap 3 måneder og i nogle gange op til 5 dage af gangen mener vores udlejere vi kan leve og fungere i huset, uden toilet.
Vores rør til vores hus er åbenbart fra huset næsten blev bygget, så det vil sige der gror rødder og der er en revne i røret så den suger vandet fra jorden, samt hvis der nu går igennem de forskellige steder.
Vores tålmodighed har været meget stor, da det nu er 4-5 gang det sker inden for vores knap 3 måneder.

Kan man evt. opsige lejemålet med øjeblikkelig virkning? Trække dagene fra hvor toilettet ikke er funktionelt, fra huslejen? Eller hvad kan vi stille op?

Håber at høre fra jer, da vi tvunget til at opfinde os ude af vores hjem fra vi vågner til sengetid, når huset ikke kan beboes uden toilet.

Venlig hilsen

Camilla

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Camilla,

Det ville naturligvis være dejligt, hvis man bare kunne opsige noget, man ikke var tilfreds med, med en dags varsel. Men sådan fungerer det desværre ikke.

Du er nødt til at overholde spillereglerne, ellers ender du med at blive den store taber.

Du er nødt til at gå til LLO og melde dig ind der. De kan så gå til huslejenævnet og klage over, at du betaler for noget, der ikke virker. Du kan samtidig klage over, at du betaler for meget i husleje, hvis det er, da der findes klare regler for, hvor meget huslejen må være i gammelt byggeri (bygget før 1982, mener jeg det er).

Du må samtidig dokumentere dine påstande og skrive ned hvergang tingene ikke fungerer og hvor længe de ikke fungerer. Altså skal du levere skyts til LLO, hvis de skal køre en sag for dig.

Når lige præcis toilettet ikke fungerer, så har du virkelig en god sag for at tvinge noget igennem og jeg håber at nogen andre her i tråden kan bidrage.

Læs dette linkhttp://www.ret-raad.dk/Offices/Helsingor/Private/Articles/Article%20List/Lejers-rettigheder.aspx#.UhnG7tK-2So 

Heri står blandt andet: "

Såfremt du under lejeperioden opdager mangler ved det lejede, skal du reklamere til udlejer straks herefter. Det er udlejers pligt at sikre, at lejemålet fungerer optimalt. Hvis udlejer ikke reagerer på din henvendelse, skal du sørge for at rette skriftlig henvendelse til udlejer for at kunne løfte bevisbyrden for, at du har reklameret retmæssigt.

Reagerer udlejer ikke på dine henvendelser, eller er du i øvrigt utilfreds med det udlejer har gjort for at hjælpe dig, er det en god ide at rette henvendelse til en advokat for at få råd og vejledning.

Såfremt du er utilfreds med huslejens størrelse og mener, at den er urimelig, kan du klage over denne til huslejenævnet. Det koster et gebyr og huslejenævnet vil herefter tage stilling til huslejens størrelse. Såfremt huslejenævnet når frem til, at huslejen er urimelig, kan du kræve det beløb, du har betalt for meget pr. måned retur af udlejer."

Du har altså rettigheder, men kun såfremt du følger reglerne.

Held og lykke med det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16

umiddelbart er prisen for 145 m2 absolut i den rimelige ende - men det afhænger jo af om det ligger i Hellerup eller på en mark på Lolland

Som anbefalet - meld jer i LLO og se om de vil tage sagen. Normalt skal man ha været medlem inden sagen opstår for at få noget ud af at melde sig ind i organisationer og forsikringer, så check det før i skal betale medlemskab

Toilettet skal I selvklart skriftligt klage over - jeg ville bruge anbefalet brev - og samtidigt i det sætte en frist for opsigelse af lejemålet - Hvis det slet ikke virker, så ville jeg sætte en ret kort frist for at det skulle virke permanent - og så opsige lejemålet med samme korte frist hvis ikke det var bragt i orden inden (det er svært at sige hvad den korte frist er, men man kan jo prøve med 14 dage eller en måned - det kan altid ende i en tvist når man ikke bare bruger kontraktens opsigelsesfrist)

Regn også med, at udlejer måske vil betvivle at det ikke virker - eller hævde at I smider ting i toilettet som ikke skulle i, vatpinde, bleer osv - så I kan sagtens ende i en konflikt ligemeget hvad, men kan I bevise at toilet slet ikke fungerer i et lejemål, så står I stærkt uanset hvad, hvis ikke udlejer næsten står på hovedet for at udbedre det omg.

Find lige et andet lejemål samtidigt, så I under alle omstændigheder kan sige op med normal frist, og har et andet sted at bo. Bare at opsige med kort frist og evt slutte med at betale husleje, vil let betyde I står uden tag over hovedet
Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:22

Cookie - John Hannover:
Toilettet skal I selvklart skriftligt klage over - jeg ville bruge anbefalet brev - og samtidigt i det sætte en frist for opsigelse af lejemålet - Hvis det slet ikke virker, så ville jeg sætte en ret kort frist for at det skulle virke permanent - og så opsige lejemålet med samme korte frist hvis ikke det var bragt i orden inden (det er svært at sige hvad den korte frist er, men man kan jo prøve med 14 dage eller en måned - det kan altid ende i en tvist når man ikke bare bruger kontraktens opsigelsesfrist)

Dette er jeg ret sikker på, at man ikke må.

Til gengæld mener jeg, at man må udbedre for udlejers regning, hvis han fortsat ignorerer kravet, men dette må en jurist vide.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40

Jeg ved ikke om det var det med at opsige skriftligt med kortere varsel end kontrakten hvis ikke en f.eks 30 dages frist om at toilettet skulle virke blev overholdt - som du mener man ikke må?
Som jeg skriver, man skal være klar over det kan gi en tvist, men omvendt, kan jo ingen bo i et hus i 30 dage uden en så afgørende ting som et toilet, og alternativet kunne være at skulle tviste om at udlejer skal betale for noget andet med toilet medens man venter

Det er ikke let at forestille sig, at man kan lade det udbedre for udlejers regning, hvis vi taler om det der beskrives, rør der er faldet sammen og har rødder der gror ind i rørene - det vil være alt for dyrt.

Vist kan det gi tvist og bedst hvis LLO vil tage den selv om man jo melder sig ind efter problemet var kendt - men måske de i alle fald gir et gratis råd

Alt andet end at opsige efter aftalte varsler kan gi tvist - men omvendt står udlejer skidt hvis opsigelsen er en følge af et toilet der ikke har virket og ikke er bragt i orden på 30 dage (og måske er kontrakten ikke længere end 30 dage tilmed :))

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)