Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S - VSO - flere ejere - løn til én - skift i regnskabsår

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Fra  Nyt Fundament Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kloge mennesker.

Jeg har en hel bunke spørgsmål som jeg håber at i måske kan hjælpe med :)

Info: Det er en I/S virksomhed med 2 ejere.

Når nu vi nærmer os slutningen på året, så går jeg ud fra at vi skal indberette overskuddet i vores virksomhed til skat.

Q1: Hvornår skal dette gøres, og hvor? :/

En af ejerne ønsker at få nogle penge ud, men den anden må ikke tjene mere i år, grundet SU.

Q2: Kan man godt trække penge ud, kun til den ene part? - så har den anden vel på en eller anden måde et tilgodehavende?
Kan man komme uden om dette ved f.eks. at købe noget i virksomheden til den anden part - en tablet f.eks. - På denne måde tjener han jo ikke noget, men har bare brugsret til en virksomhedsejet tablet.

Så kan man melde sin virksomhed til VSO (virksomhedsordningen).

Q3: Hvordan gør man det?
Beløbet som man indberetter til VSO, vil det bare være det resterende overskud ved årsskiftet, altså minus hvad der er blevet trukket ud i "løn"?

Ved brug af VSO, hvordan fungerer det så i forhold til personlig indkomst?

Q4: Overskuddet som oplyses til VSO, indgår den stadig i den personlige indkomst? Og hvis den gør, fungerer det så i praksis bare således at man tager det samlede overskud og deler det i 2 (2 ejere) og indberetter dét på sin selvangivelse?

Jeg håber at i kan hjælpe :)

Mange tak! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til overskriften - Der findes ikke løn i I/S  I må som personligt selskab hæve det I har lyst til - det er overskud der afgør skat - men likvidt har det naturligvis betydning hvis en hæver en masse og den anden intet. Læs om HVORFOR IKKE LØN I PERSONLIG VIRKSOMHED 

TroelsMulvad:
Når nu vi nærmer os slutningen på året, så går jeg ud fra at vi skal indberette overskuddet i vores virksomhed til skat.

Q1: Hvornår skal dette gøres, og hvor? :/

I har vel ført regnskab efter årsregnskabsloven og jeres overskud - det forventede har I vel opgivet til forskud hver i sær hvis i deler 50/50 men i alle fald - det er jeres overskud - indtægter minus udgifter I betaler skat af og har I ikke forskudsregistreret og betalt kommer der en rente på for den for sene betaling næste år og lidt senere i året yderligere strafrente

TroelsMulvad:
Q2: Kan man godt trække penge ud, kun til den ene part? - så har den anden vel på en eller anden måde et tilgodehavende?
Kan man komme uden om dette ved f.eks. at købe noget i virksomheden til den anden part - en tablet f.eks. - På denne måde tjener han jo ikke noget, men har bare brugsret til en virksomhedsejet tablet.

Så kan man melde sin virksomhed til VSO (virksomhedsordningen).
Man kan trække alle de penge man vil hver især men den "rigeste" kan ende med at stå med gælden . og nej man kan ikke gi ham privat rådighed over ting, for de vil være virksomhedens og udløse skat og moms ved udtræden og eller lukning

TroelsMulvad:
Ved brug af VSO, hvordan fungerer det så i forhold til personlig indkomst?
Så er vi ovre I at kun hævninger giver personlig skat og resten beskattes 25% i virksomheden, men det er mere kompliceret, og I synes helt at mangle en I/S overenskomst som regulererer jeres mulige hævninger og pligter - men læs om VSO som gælder både personlig virksomhed og hver af jer i I/S VSO LINK 

TroelsMulvad:
Q4: Overskuddet som oplyses til VSO, indgår den stadig i den personlige indkomst? Og hvis den gør, fungerer det så i praksis bare således at man tager det samlede overskud og deler det i 2 (2 ejere) og indberetter dét på sin selvangivelse?

forklaret i samme link, men dels kan I ikke med den viden jeg tror I har, køre VSO uden en revisor kommer med, og både sikrer adskillelse af privat og virksomhed og laver det som hedder korrekt hæverækkefølge - men uden VSO og hvis I ikke har aftalt anden deling end 50/50 så er det halvdelen af overskuddet op hver forskud og årsopgørelse - og med VSO vil det være muligt at nøjes med 25% virksomhedsskat og personlig skat af resten - men som nævnt - jeg tror som ikke en gang uden VSO I får det helt korrekt når I skal lave regnskabet færdigt og slet ikke hvis I vil køre VSO som minder mere om egentligt selskabs regnskab

De penge I mener at spare på ikke at bruge revisor kan blive de dyreste penge i har sparet. Kontakt enten f.eks. Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ som jeg tør anbefale eller ta 3 gratis tilbud via www.agera.dk - så I får en helt konkret rådgivning, også evt i forhold til SU og hvornår det evt betaler sig at overhovedet overveje VSO

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)