|
Hej alle i kloge mennesker. Jeg har en hel bunke spørgsmål som jeg håber at i måske kan hjælpe med :) |
I forhold til overskriften - Der findes ikke løn i I/S I må som personligt selskab hæve det I har lyst til - det er overskud der afgør skat - men likvidt har det naturligvis betydning hvis en hæver en masse og den anden intet. Læs om HVORFOR IKKE LØN I PERSONLIG VIRKSOMHED
TroelsMulvad:Når nu vi nærmer os slutningen på året, så går jeg ud fra at vi skal indberette overskuddet i vores virksomhed til skat.
Q1: Hvornår skal dette gøres, og hvor? :/
I har vel ført regnskab efter årsregnskabsloven og jeres overskud - det forventede har I vel opgivet til forskud hver i sær hvis i deler 50/50 men i alle fald - det er jeres overskud - indtægter minus udgifter I betaler skat af og har I ikke forskudsregistreret og betalt kommer der en rente på for den for sene betaling næste år og lidt senere i året yderligere strafrente
Man kan trække alle de penge man vil hver især men den "rigeste" kan ende med at stå med gælden . og nej man kan ikke gi ham privat rådighed over ting, for de vil være virksomhedens og udløse skat og moms ved udtræden og eller lukningTroelsMulvad:Q2: Kan man godt trække penge ud, kun til den ene part? - så har den anden vel på en eller anden måde et tilgodehavende?
Kan man komme uden om dette ved f.eks. at købe noget i virksomheden til den anden part - en tablet f.eks. - På denne måde tjener han jo ikke noget, men har bare brugsret til en virksomhedsejet tablet.
Så kan man melde sin virksomhed til VSO (virksomhedsordningen).
Så er vi ovre I at kun hævninger giver personlig skat og resten beskattes 25% i virksomheden, men det er mere kompliceret, og I synes helt at mangle en I/S overenskomst som regulererer jeres mulige hævninger og pligter - men læs om VSO som gælder både personlig virksomhed og hver af jer i I/S VSO LINKTroelsMulvad:Ved brug af VSO, hvordan fungerer det så i forhold til personlig indkomst?
TroelsMulvad:Q4: Overskuddet som oplyses til VSO, indgår den stadig i den personlige indkomst? Og hvis den gør, fungerer det så i praksis bare således at man tager det samlede overskud og deler det i 2 (2 ejere) og indberetter dét på sin selvangivelse?
forklaret i samme link, men dels kan I ikke med den viden jeg tror I har, køre VSO uden en revisor kommer med, og både sikrer adskillelse af privat og virksomhed og laver det som hedder korrekt hæverækkefølge - men uden VSO og hvis I ikke har aftalt anden deling end 50/50 så er det halvdelen af overskuddet op hver forskud og årsopgørelse - og med VSO vil det være muligt at nøjes med 25% virksomhedsskat og personlig skat af resten - men som nævnt - jeg tror som ikke en gang uden VSO I får det helt korrekt når I skal lave regnskabet færdigt og slet ikke hvis I vil køre VSO som minder mere om egentligt selskabs regnskab
De penge I mener at spare på ikke at bruge revisor kan blive de dyreste penge i har sparet. Kontakt enten f.eks. Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ som jeg tør anbefale eller ta 3 gratis tilbud via www.agera.dk - så I får en helt konkret rådgivning, også evt i forhold til SU og hvornår det evt betaler sig at overhovedet overveje VSO
vh
Bliv gratis medlem