Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning når partner købes ud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er partner med en anden person i et personlig ejet selskab. Det er en lidt sjov konstruktion, men sagen er der er en anden partner som ejer 50%.

Jeg køber denne partner ud, men jeg vil lige høre i forhold til bogføring og skat.

Jeg betaler et mindre beløb til personen, hvilket jo er et aktiv jeg køber. Kan dette trækkes fra? Og er der i så fald krav om afskrivninger?

Havde det været et salg må det jo være indkomst berettiget, så formoder det gælder begge veje.

I afskrivningslovens kunne jeg ikke finde svar, så formoder det er en straksafskrivning?

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

er det et I/S I driver sammen? Det må det være hvis I ejer noget fælles i personlig virksomhed - I kan ikke eje noget fælles i en personlig virksomhed 2 mand - så det må være I/S og der kan du ikke bare købe partneren ud og selv køre det videre

I så fald skal det lukkes og du skal starte ny personlig virksomhed. Inden lukning kan du købe de aktier ud du skal bruge, og i det omfang det giver overskud bliver det jo i I/S lukningsregnskabt delt mellem jer (og evt skat) og du vil så har afskrivninger på aktiverne - med mindre det er lager hvor det jo bare går ind som lagerværdi, men med lukning af I/S vil jeg anbefale du tager en revisor med indover
Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 16:30

Det er en noget sjov konstallation. Det er en kontrakt imellem et personligt ejet selskab og en privatperson.

Ved ikke hvad loven siger men der er en kontrakt med 50% ejerskab til hver

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 16:42

Derudover er det værd at nævne der ikke er tale om hele virksomheden, men en hjemmeside. Kontrakten siger sådan set bare at firmaet ejer 50%, og privatpersonen ejer 50%. 

Om man overhoved kan gøre sådan ved jeg ikke, men det er der i hvert fald underskrevet på. Derudover er der skrevet ind at vi kan købe hinanden ud for et beløb.

Der er tale om et beløb i 10-20.000 kroners størrelsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

så er den anden ikke som sådan ansvarlig ejer, men du kan jo godt ha en aftale med ham om hvordan han kommer ud af et samarbejde - men det er ikke hans andel du køber
Jeres aftale burde jo regulere hvordan, men i alle fald vil din partner med al sandsynlighed blive beskattet af en fortjeneste - som vel er hele beløbet da han ikke er ejer -
Da det er en meget uklar situation og jeg ikke kender kontrakten, kan jeg ikke sige andet, end medejer er han ikke og hvis ikke jeres aftale siger alt klart og du og partneren ved hvordan I håndterer den betaling du skal give (som altså ikke er for ting han ejer hvis de er købt i dit personlige CVR) og herunder helt specielt skattemæssigt håndterer den korrekt - så betal en revisor
Du kan risikere, at skat vil se det som kamufleret løn hvis du behandler det forkert - som om du betaler sort arbejde uden at indberette, så jeg tror det er meget vigtigt for din virksomheds fremtid, at det håndteres korrekt og at det kræver revisor der også ser kontrakten. Det kan sikkert klares på en times tid eller 2

Jeg kan anbefale Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ men du kan også få tilbud fra www.agera.dk gratis
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 17:19

Mange tak for hjælpen John - det er jeg virkelig glad for. Det vil jeg gå videre med.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)