|
Går jo med tankerne om, at starte selv. Hvad med hvis mand laver en etableringskonto og indskyder 50000,- 1. kan jeg trække dem fra på min selvangivelse ? For 2013 2. Må jeg bruge dem til, hvad som helst ? Bare jeg laver et cvr.nummer og bliver selvstændig. Selv om det er Bi-erhverv i starten. Eller skal pengene bruges til firma købte ting, eller kan jeg købe en privat varevogn som jeg bruger i firmaet. Håber lidtdet er til, at forstå :) |
Lillebæk:Hvad med hvis mand laver en etableringskonto og indskyder 50.000 kr
Din mand vil skulle stifte virksomheden hvis det er hans etableringskonto tror jeg men han må gerne give dig en gave på op til 58.700 p.a. uden gaveafgift, og du kan så skyde dem ind på etableringskonto - skattemæssigt er det ikke sikkert det har nogen som helst betydning samlet da I vel sambeskattes - Dog må du godt arbejde i din mands virksomhed etableret for etableringskonto som den der udfører arbejdet mener jeg. Jeg har en baghovedfornemmelse, at man for at kunne lave etableringskonto skal være lønmodtager når den laves i en eller anden form, men om dagpenge ex rækker ved jeg faktisk ikke - andre kan byde ind
nej de skal være indbetalt senest 15/1 i året efter - så jeg vil som jeg husker det mene at løbet er kørt for 2013Lillebæk:1. kan jeg trække dem fra på min selvangivelse ? For 2013
Nej de skal bruges til drift i selskabet - og jeg er lidt usikker på krav i forhold til bi-erhverv - det skal være et aktivt driftsselskab og jeg mener der er et krav om aktiv beskæftigelse i 50 timer om måneden, hvilket nok vanskeliggør bi-erhverv men jeg er ikke sikkerLillebæk:2. Må jeg bruge dem til, hvad som helst ? Bare jeg laver et cvr.nummer og bliver selvstændig. Selv om det er Bi-erhverv i starten.
til ting til firmaet og ikke en privat bil absolut - og jeg mener der er mindstekrav om køb af aktiver o.l. for 80.000 krLillebæk:skal pengene bruges til firma købte ting, eller kan jeg købe en privat varevogn som jeg bruger i firmaet.
Du kan givet google etableringsskonto - og der er også en anden mulighed som jeg mener hedder noget med iværksætterkonto som er for folk med topskat, hvor etableringskonto giver fradrag i bundskat med ca 33% (ikke i am bidrag) giver den anden fradrag i topskat men som jeg husker det kan man ikke i virksomheden trække noget fra i forbindelsen med midlernes anvendelse
Google løs for begge dele - og vent på andre med større paratviden svarer også
vh
Bliv gratis medlem