Jeg er ved at springe ud som pop art kunstner og har en forkærlighed for den gamle tv serie Batman fra 1966 og er derfor ved at lave nogle billeder digitalt og på lærred med stencils og billeder fra de gamle afsnit af serien, men er så blevet i tvivl om om man skal have licens for at sælge billeder/malerier med disse motiver eller om de kun kan bruges til eget brug/gave? Jeg har selvfølgelig også tænkt mig at lave andre billeder/malerier med egne lavede stencils og fotografier, men lige nu er det lettere og sjovere at bruge ovennævnte serie, som inspiration, da der er rigeligt billedemateriale. Hvordan er det for resten med regler for kunstnere i forhold til skat/moms og hvis man evt. har virksomhed ved siden af? |
Du skal regne med at billeder af batman er copyright beskyttede uanset hvad der står, så det ville jeg holde mig fra
Moms kan være kunstnermoms, det må du google og se om du hører under det -- og skat er som al anden indtægt - man skal opgive sin indtægt til skat og betale skat af den - og er det som virksomhed - sit overskud og betale skat af det - og man skal uanset hvad, føre regnskab og gemme det og kunne fremlægge det.
vh