Hej Aminoer, Jeg har planer om at starte en enkeltmands virksomhed snarrest og køre den som bi-erhverv da jeg er på a-kassen pt. (Regler herom er undersøgt). Det bliver en IT-konsulent virksomhed med reperation, vedligeholde, recovery, installation, undervisning osv af IT. I første omgang til private, da jeg ikke helt har styr på kontrakter til erhverv endnu og er bange for at brænde nallerne. Jeg har gjort en del research, men har nogle spørgsmål jeg håber nogle venlige Aminoer kan hjælpe med at svare på. 1)Kan man cvr-registrere sig med ét firmanavn, men køre med flere forskellige "under-firmanavne"? Lad os sige jeg lavede en hjemmeside og kalde det Oles-IT-reperation.dk, en der hed Oles-IT-undervisning.dk og en der hed Oles-Iphone-reperation.dk 2)Findes der en brancheforening eller andet, hvor man kan få fingrene i nogle gode fyldestgørende kontrakter til erhverv inden for IT-konsulent arbejde? Jeg har PT ikke råd til 5.000-10.000kr til advokatudførelse. 3)Bør man have en kontrakt til privatkunder ved Fx reperationer af PCer, hvor man frasiger sig ansvar for evt. skader/garantiophøring på produktet ved åbning af PC? 4)Som det eneste har jeg i opstartsfacen brug for at købe en PC til firmaet. Rent praktisk, gør jeg så bare det at jeg går ud og Fx køber den kontant, gemmer kvitteringen til bilag og bogføre købet i mit firma-regnskabsprogram? 5) Rent praktisk er det smattest at have flere firmakonti til Fx at overføre moms til løbende, eller er én firmakonto til at overskue? 6)Da jeg bor til leje og ikke må føre virksomhed hjemme fra er jeg nød til at leje et virtuelt kontor/adresse-service er der nogen der har erfaringer med noget jeg skal være opmærksom på der?
Det var liige det for nu :) - håber en eller flere kan være behjælpelige også skal jeg gøre mit bedste for at være behjælpelig i en evt. anden sammenhæng. |
OK - så du må ha fået OK til at starte op som bibeskæftigelse - med nyt CVR - finoDaneng:eg har planer om at starte en enkeltmands virksomhed snarrest og køre den som bi-erhverv da jeg er på a-kassen pt. (Regler herom er undersøgt).
Daneng:1)Kan man cvr-registrere sig med ét firmanavn, men køre med flere forskellige "under-firmanavne"?
Lad os sige jeg lavede en hjemmeside og kalde det Oles-IT-reperation.dk, en der hed Oles-IT-undervisning.dk og en der hed Oles-Iphone-reperation.dk
Dit overordnede navn som virksomhed skal altid fremgå med CVR men du må godt ha undernavne. Jeg tror dog at A-kassen vil se lidt skævt til alt for mange undernavne hvis de ser det, da bibeskæftigelse jo skal foregå så man er fuldt til rådighed i den normale arbejdsdag som udgangspunkt og A-kassen kan sagtens ind i mellem kræve dokumentation og checke, men ja til undernavne blot hovednavn fremgår først
Daneng:2)Findes der en brancheforening eller andet, hvor man kan få fingrene i nogle gode fyldestgørende kontrakter til erhverv inden for IT-konsulent arbejde? Jeg har PT ikke råd til 5.000-10.000kr til advokatudførelse.
ved intet om branche forening men er der det må du regne med at skulle logge ind for at få tilgang til kontrakter - det kan være nogen herinde kan stille noget til rådighed
Daneng:)Bør man have en kontrakt til privatkunder ved Fx reperationer af PCer, hvor man frasiger sig ansvar for evt. skader/garantiophøring på produktet ved åbning af PC?
Ja det bør du afgjort - og måske også aftale om hvad er sker hvis kunden mener du har ødelagt mere end du fik repareret - IT kunder kan være krævende og mystiske og området ikke så let at bevise. Omvendt ville jeg da ikke lade en stikke en skruetrækker i noget som havde en garantirest hvor man ødelagde den ved at skrue i produktet - så ville jeg da bruge garantien. Jo flere forbehold generelt, jo mere nervøse kunder - men du er givet nødt til at ha skriftlige aftaler med regler
Daneng:4)Som det eneste har jeg i opstartsfacen brug for at købe en PC til firmaet. Rent praktisk, gør jeg så bare det at jeg går ud og Fx køber den kontant, gemmer kvitteringen til bilag og bogføre købet i mit firma-regnskabsprogram?
Ja - dog hvis det er din eneste computer, så vil skat nok mene du også bruger den privat og så skal momsen deles så kun firma% delen fratrækkes som moms i virksomheden
Daneng:5) Rent praktisk er det smattest at have flere firmakonti til Fx at overføre moms til løbende, eller er én firmakonto til at overskue?
Et temperament spørgsmål synes jeg - det er praktisk at ha EN firmakonto mindst - om man så vil ha to for at kunne overføre moms er rent temperament. Du kan jo ikke overføre uden at vide hvad momsen er, og ved du det, kan du jo ligeså godt ha den på samme konto som alt andet i princippet.
Daneng:6)Da jeg bor til leje og ikke må føre virksomhed hjemme fra er jeg nød til at leje et virtuelt kontor/adresse-service er der nogen der har erfaringer med noget jeg skal være opmærksom på der?
først og fremmest, at hvis ikke du kan få tilladelse til at drive IT fra hjemmet - måske tilmed som ren bibeskæftigelse - og det er første huk, at søge kraftigt om det, men er det NEJ - så har du jo behov for en anden reel adresse.
Det er ikke tilstrækkeligt med en postboks adresse til firmaet. I Danmark må man ikke drive virksomhed fra en postboks, så der skal en fysisk virksomhedsadresse til, eller en repræsentant (kunne være revisor) der vil skrive under på, at der må drives virksomhed fra dennes adresse. Det rækker således ikke med en "virtuel"