Vi har i mange år haft en hjemmeside med selskabets egne indspilninger af klassisk musik (ca. 350 varer). Senere kom der en knap i menuen, hvor man kunne klikke sig over i en simpel bestillingsshop, hvor man så skulle finde de CD'er man ville købe og bestille dem der. Ikke særlig brugervenligt, for nu at sige det mildt. Vi har gang i et få udviklet en samlet løsning som een webshop i Magento, som helt lever op til dagens standarder og skifter samtidig fra .dk til .com, da shoppen (kun) henvender sig til det internationale marked. Redirect skal selvfølgelig sættes. Den gamle løsning har gennem flere år samlet tilmeldinger til et nyhedsbrev, som bare aldrig er blevet brugt til rent faktisk at sende nyhedsbreve ud, men adresserne har vi. Nu er spørgsmålet så, om vi allerede nu skal sende et nyhedsbrev ud om det nye der er på vej, eller om vi skal vente til shoppen er køreklar? Adressekartoteket falder i 3 grupper:
1 og 3 ligger jo lige til højrebenet, men hvad med gruppe 2? Den gamle shop er/var indrettet sådan, at det dels var den med nyhedsbrev svært at få øje på og dels kunne man få det indtryk, at det ville ske automatisk. Noget snavs ... ja, jeg ved det godt. Shoppen sælger til alle undtagen i Danmark, så jeg er i tvivl om hvordan spamlovgivningen er derude. Vil det være direkte ulovligt at sende en særlig version til gruppe 2, hvor vi mumler noget om at vort gamle system ikke kan kende forskel på om man har tilmeldt sig eller ej og at vi derfor tillader os at sende til dem alligevel? Og hvad er så bedst: At skrive at de nu er tilmeldt, men at de kan afmelde sig på medfølgende ling, eller at dette nyhedsbrev er engangs, med mindre de herefter aktivt tilmelder sig på et medfølgende link? |
Snart ny shop - hvad skal vi sende til hvem og hvornår?
- 1
Reglerne er de samme som i DK i stort set hele EU. Jeg ville derfor overhovedet ikke overveje at sende til denne gruppe. 1 og 3: hvorlænge siden er det de har tilmeldt sig, uden at modtage et nyhedsbrev.? Et tilsagn kan nemlig også blive forældet, hvis der ikke er gjort brug af det. |
Ok, tak for oplysningen. Jeg kender ikke forældelsesfristen, men de ældste overskrider den sikkert. Alt ialt nogle overvejelser som jeg selv må gøre mig. |
Jeg fik vist stillet for mange spørgsmål i samme post. Nu hvor det »juridiske« er afklaret, er det følgende jeg gerne hører panelets mening om:
|
Læste et andet sted, at det med at tilmelde sig et nyhedsbrev har en forældes frist, såfremt det ikke havde været brugt. Så dette synes jeg du skal undersøge |
Ifølge lovgivningen er det en spam mail, hvis man ikke har tilmeldt sig nyhedsbrev. hvilket jo ikke er etisk korrekt jeg ved ikke om det er lovligt, Men vis folk ikke har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev, synes jeg ikke i skal sende til den gruppe. af hensyn til jeres dit spørgsmål, med hvornår i skal sende det ud til de interesseret - synes jeg da godt i gøre dem opmærksomme på at i snart åbner den nye shop, når den så er 100% klar, kan i skrive en ny mail, evt. hvor de kunne få noget rebat i den nye shop. ? bare et forslag. |