Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandske Rejseudgifter for ApS ejeren (ikke ansat)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg skal snart tage 2 ugers forretningsrejse til Kina. Til forskellige by for at besøge mine nuværende samarbejdspartner/leverandør og finder potential samarbejdspartner. Men jeg ved ikke om hvordan jeg skal beregne/ bogføre mine rejseudgifter:

- Flybilletter (både DK-Kina, og mellem forskellige by i Kina), tog, bus, taxa, evt. omkostning ved at leje bil. 

- Hotel

- Mad

Jeg har forsøgt at læse indlæg om rejseudgifter på Amino, men de fleste spørgsmål gælder kun til enkeltmandsvirksomhed eller lønmodtager. Jeg er den eneste ejer af mit ApS, og jeg er ikke ansat hos mit ApS, dvs. jeg modtager ikke løn. Hvad skal jeg gøre så?

Jeg håber at nogle af jer, der gider at give mig nogle gode råd. På forhånd tak!

Mvh,

Anne Z.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13

Anne Z:
Jeg er den eneste ejer af mit ApS, og jeg er ikke ansat hos mit ApS, dvs. jeg modtager ikke løn. Hvad skal jeg gøre så?
Jeg tror du skal tale med din revisisor for du kan ikke fratrække noget som helst vedr rejsen som ikke ansat - med mindre du fakturer og det kan du ikke til dit eget selskab - du kan sagtens fradrage omkostninger for rejsen i selskabet i dit selskab. men den der tvist , at der ikke er nogen ansatte betyder, at du skal ha mere råd end jeg i alle fald kan give. Er det ikke noget din revisor hvis du har en sådan kan svare?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 08:50

Det lyder meget alvorligt. Det er en stor del af min virksomheds omkostninger, og jeg afhænger af disse aktiviteter for at skabe flere kunder og tjene penge for virksomheden.

Jeg arbejder hver dag full-tid for virksomheden. Jeg har bare ikke givet mig løn endnu. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg ansætte mig selv og modtage løn nu for at jeg kan trække disse omkostninger fra? Er der nogen anden mulighed?

Mvh,

Anne 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:03

Træk du roligt dine udgifter fra efter gældende regler.

Du er vel ansat - står opført som direktør - i dit ApS. At du så ikke udbetaler løn pt. er en helt anden sag, som ikke har indflydelse på om du kan fratrække udgifter i forbindelse med din tur.

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 09:10

Henrik Koudahl:
Træk du roligt dine udgifter fra efter gældende regler.

Hejsa,

Tak for svaret. Hvad mener du med gældende regler? Er det rejsegodtgørelse xxx kr. pr dag + logigodtgørelse xxx kr. pr dag eller noget andet?

Mvh, Anne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54

Henrik har selvfølgeligt ret - udgifterne er jo udgifter. Jeg svarede som om du slet ikke var ansat - men du må givet ha direktør aftale - og så er løn uvæsentlig. D.v.s. sige helt almindeligt fratræk af de faktiske omkostninger så - som jo kan omfatte specielle regler for fratræk af ex moms/kinesisk VAT hvor det vel følger alm. regler, ex 50% af momsen kan fratrækkes osv som du kan se i denne

http://www.danskrevision.dk/Nyheder/Documents/Marts%202012%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf 

Det jeg rodede ind var om du kunne få diæter i stedet for at få betalt efter regning. Kan man det så er det jo et alternativ - men Henrik ved givet om man må modtage rejsediæter - når du ikke står som ansat - ikke modtager løn - ellers er de for en ansat- alternativet - ikke at få betalt de faktiske omkostninger men modtage skattefri diæter

• Kost, pr. døgn, 455,00 kr.
  • Logi, pr. døgn, 195,00 kr.
  • 25%-godtgørelsen, pr. døgn, 113,75 kr
Det er jeg bare som i første svar ikke overbevist om du må uden at være lønmodtager i dit ApS (man må ikke få kørepenge efter statens takster uden at være lønmodtager) og hvis man ikke må det, så er det bare de faktiske omkostninger som er relateret til firmaet under rejsen du kan fratrække som i skemaet fra danskrevision - Det er så nok det nemmeste
vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:02

Det som Henrik også er onde på er, at du bør få lavet en direktør kontrakt.
Denne sikrer, at du ikke får problemer senere hen hvis der skulle opstå forespørgsler fra skat mv.

Du kan finde et eksempel her; http://startvaekst.dk/file/9439/Direktørkontrakt-eksempel.pdf

Statsautoriseret revisor - København

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 11:09

Tak, John! Nu forstår jeg meget bedre.

Jeg skal forsøge at få papir af de faktiske omkostninger i orden (nogle gange er det lidt svært at få faktura fra de små butikker og restauranter i Kina). 

Det er et godt link du har vist. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Anne Z:
nogle gange er det lidt svært at få faktura fra de små butikker og restauranter i Kina).
Jep - og det er ofte på kinesiskBig Smile men ja - dokumentationen skal være i orden somehow

god tur

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:24

Hej Anne

M.h.t. den forestående forretningsrejse til Kina, så er det vigtigt med en udførlig beskrivelse af formålet og ikke mindst de leverandører/kontakter du besøger bliver noteret.

Du kan læse mere på disse links fra SKAT

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083499&vId=208670&search=rejser%A4selskab%A4uden%A4ansatte

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064206&vId=0&lang=DA

Hvorvidt du kan modtage skattefri rejsegodtgørelse (diæter), når du ikke er lønmodtager er tvivlsomt, men du har under alle omstændigheder fradrag for de betalte omkostninger, når rejsen er erhvervsmæssig.

Hvis der er tale om et samtidigt besøg af familie eller rejsen er af mere generel karakter, så kan det blive tale om kun delvist fradrag for rejseomkostningerne.

Tilslutter mig også Christians (Cef) indlæg om at få udarbejdet en direktørkontrakt.

God rejse.

Tonny

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)