Af forskellige årsager ønsker vi at oprette en forening, der skal stå bag afholdelsen af en IT konference i år. Vi har ikke et ønske om at tjene penge, eller drive forretning, men ønsker bare at gøre administrationen så nem som muligt. Vi mener, det bliver nemmere ved at starte en forening.
Når vi så skal sælge billettertil konferencen - skal vi så lægge moms oveni?
I skal se på, om I på 12 mdr i træk kommer til at omsætte for mere eller mindre 50.000 kr. Hvis i kan forvente det, skal I momsregistreres, eller kan I lade helt være at registrere noget og gøre det i en persons navn uden moms. Jeg vil ikke mene i kan lave en "forening" som kommer til at beskytte jer mod krav ud fra det formål du beskriver (som ex en akvarieklub kan) - for selv om jeres formål ikke er at tjene penge, så synes jeg en IT konference lyder erhvervsmæssig.
I skal føre fuldt regnskab og gemme alle bilag og indberette resultat til skat hvis det ses spor erhvervsmæssigt som jeg tror det gør, også selv om det bliver 0 til sidst - men hvordan man lige styrer det, så det ender i 0 kan jeg ikke se. Det må vel kunne blive både et mindre + eller mindre -
Undersøg lige hvordan det er med det med "forening" - om det er noget der stiller jeg anderledes i dette tilfælde, end bare at gøre det i en enkeltpersons CPR i hæftelse og skatte spørgsmål. Det kan der sagtens være nogen her inde som ved det
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Foreninger er ifølge skat momspligtige på lige fod med virksomheder. Hvis i forventer at omsætte for 50.000 kr. eller mere over 12 sammenhængende måneder, skal i momsregistreres og afregne moms.