Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny IT forening under opstart - skal vi indkræve moms af vores billetpriser til egen IT konference

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 21
Fra  Nioba Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Af forskellige årsager ønsker vi at oprette en forening, der skal stå bag afholdelsen af en IT konference i år. Vi har ikke et ønske om at tjene penge, eller drive forretning, men ønsker bare at gøre administrationen så nem som muligt. Vi mener, det bliver nemmere ved at starte en forening.

Når vi så skal sælge billettertil konferencen - skal vi så lægge moms oveni?

Mvh

Regin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

I skal se på, om I på 12 mdr i træk kommer til at omsætte for mere eller mindre 50.000 kr. Hvis i kan forvente det, skal I momsregistreres, eller kan I lade helt være at registrere noget og gøre det i en persons navn uden moms. Jeg vil ikke mene i kan lave en "forening" som kommer til at beskytte jer mod krav ud fra det formål du beskriver (som ex en akvarieklub kan) - for selv om jeres formål ikke er at tjene penge, så synes jeg en IT konference lyder erhvervsmæssig. 

I skal føre fuldt regnskab og gemme alle bilag og indberette resultat til skat hvis det ses spor erhvervsmæssigt som jeg tror det gør, også selv om det bliver 0 til sidst - men hvordan man lige styrer det, så det ender i 0 kan jeg ikke se. Det må vel kunne blive både et mindre + eller mindre - 

Undersøg lige hvordan det er med det med "forening" - om det er noget der stiller jeg anderledes i dette tilfælde, end bare at gøre det i en enkeltpersons CPR i hæftelse og skatte spørgsmål. Det kan der sagtens være nogen her inde som ved det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51

Spørgsmålet er om der er tale om økonomisk virksomhed i momsmæssig forstand. Hvor går grænsen? Den er ikke nødvendigvis lige til højrebenet!

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:05

Foreninger er ifølge skat momspligtige på lige fod med virksomheder. Hvis i forventer at omsætte for 50.000 kr. eller mere over 12 sammenhængende måneder, skal i momsregistreres og afregne moms.

I skal sikre jer at i er en forening i følge skat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=57351 

I menuen i venstre side kan i også læse om skattepligt.

--

Foreninger kan dog i visse tilfælde fritages for momspligten, men jeg tror ikke det er muligt i jeres tilfælde.

Enkeltarrangementer kan i visse tilfæde fritages for momspligt.

I begge tilfælde skal der søges fritagelse hos skat.

Vejledning: http://kvistjensen.dk/momspligt-i-foreninger-og-organisationer/ 

DIF's vejledning (PDF-FIL): http://www.dif.dk/~/media/foreningsliv/pdf-filer/pjecen_moms.pdf 

--

Det nemmeste vil i mine øjne være at føre et almindeligt momsregnskab og afregne moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35

Karsten S. Hansen:
Det nemmeste vil i mine øjne være at føre et almindeligt momsregnskab og afregne moms.

Det nemmeste vil i mine øjne være at trådstarter gør op med sig selv om han vil rode med moms eller ej.

På dette stadie kan en forening stadigvæk organiseres, således at den forbliver momsfri.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)