Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til rewriteurl og redirect 301 ved dannelse af seo-venlige urls

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er igang med at lave søgemaskinevenlige urls på min side og det driller. I htaccess har jeg:

RewriteRule ^mad-oversigt/([^/]*)/([^/]*)/?$ /opskrifter/soeg.php?groentsag=$1&frugt=$2

RewriteRule ^artikler/?$ /artikler/oversigt_artikler.php

Det fungerer fint. Men, som jeg har forstået det, skal jeg have redirected de gamle urls til de nye for ikke at miste link-juice. Her kommer problemerne. Jeg har forsøgt nedenstående, dog uden held.

Redirect 301 /artikler/artikel_oversigt.php http://www.minside.dk/artikler/artikel_oversigt.php

Sidste problem er at lave æøå om i urlen når der søges, fx

/opskrifter/soegtphp?groentsag=rødbede&frugt=æble

til

mad-oversigt/roedbede/aeble/

Håber meget I kan hjælpe mig videre!

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 22:23

olw:

Jeg er igang med at lave søgemaskinevenlige urls på min side og det driller. I htaccess har jeg:

RewriteRule ^mad-oversigt/([^/]*)/([^/]*)/?$ /opskrifter/soeg.php?groentsag=$1&frugt=$2

RewriteRule ^artikler/?$ /artikler/oversigt_artikler.php

Det fungerer fint.

Du burde nu ikke lave søgemaskinevenlige urls på den måde, jeg ved at nogen systemer gør det, men tag et kig på den måde Wordpress fx gør det...

Kort fortalt gør den det at den sender al trafik til indexfilen, og det er så systemet der håndterer det at vise den rette side baseret på det der efterspørges.

På den måde vil du også kunne gøre tingene meget nemmere via php og mysql, og det samme for din æøå problematik som du også vil kunne klare uden problemer. og sidst men ikke mindst vil du også nemmere kunne håndtere dine redirects.

en yderligere fordel ved at bruge den metode er at du opnår en højere performance, da fx rewrites i htaccess har stor indflydelse på webhotellets performance og dermed også stabilitet. jo flere linjer du skriver i din htaccess, især når vi snakker rewrites, jo færre beugere vil din hjemmeside kunne klare på samme tid, og jo mindre skal der til for at hjemmesiden går ned. htaccess filen læses nemlig hver geng en fil (html, js, billede, zip mf) efterspørges på serveren, og den læses linje for linje hver gang.

MVH Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 29. Dec 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:56

Hej Kim,

Tak for input. Jeg kan se fordelene. Foreløbig har jeg:

$url = $_SERVER["REQUEST_URI"];
$parts = explode("/", $url);
if ($parts[1] == 'opskrift') {
      require_once("http://www.noget.dk/resultat.php?groentsag=".$parts[2]."&frugt=".$parts[3]);
}

og det fungerer, men så kommer problemet med at redirecte de gamle gamle urls til de nye.

Jeg har forsøgt følgende ude held:

$filnavn = explode("?", basename($_SERVER["REQUEST_URI"]));
if ($filnavn[0] == 'resultat.php' ) {
    header('Location: http://www.noget.dk/opskrift/'.$_GET['groentsag'].'/'.$_GET['frugt']);
    exit;
}

Nogen bud?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)