Hvis det er ejerandele, så er det i selskaber - idet man jo næppe crowfunder til et I/S hvor investor pludseligt for en ejerandel på 2% bliver personligt solidarisk ansvarlig for al gæld i selskabet
I og med det såldes er ejerandele/anparter i selskaber så vil køber (og det er vel som køber du spørger) formentlig modtage sin andel af overskuddet som udbytte med mindre der indgås specielle royalty aftaler - men Seedmoney kan jo lige bekræfte at:
- Der er tale om at man modtager anparter i et eller andet omfang?
- Udbetaling vil oftest ske som udbytte fra selskabet?
Hvis der ligger andre planer i det, så bliver resten her noget vrøvl, men så kan det jo være svar i alle fald på hvordan det behandles hvis man ejer anparter i unoterede selskaber:
Man vil modtage udbytte som vedtaget på general forsamlingen som ejer af selskaber i forhold til ejerandel.
Det vil så skulle på selvangivelsen som aktieindkomst af ikke unoterede selskaber - Mig bekendt skal selskabet som betaler udbytte altid indberette det, og tilbageholde/indbetale 27% udbytteskat - det mener jeg også gælder for anparter på "ikke reguleret marked = uden for børsen)
Hvis det i 2014 er under 49.200 per person (dobbelt op for ægtepar) vil det så også være den endelige skat. Overstiger det bundgrænsen - vil der komme ekstra skat på 15% nemlig op til 42% som aktieindkomst skat over den lave grænse
Sælger du anparterne med gevinst eller tab - opgives dette for alm personer i rubrik 67 i begge fald (+ eller minus) http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=393181
Du fradrager tab på unoterede aktier i aktieindkomst som omfatter udbytte og gevinst på alle aktier og overstiger årets tab gevinsten, modregnes skatteværdien i din øvrige skatter (skatteværdien igen 27/42%)
Det som kan være interessant i denne forbindelse er, at tabet jo skal være konstateret = anpartens værdi er tabt og for unoteret selskab vil det sige - enten at den kan sælges til andre ejere til meget lav pris - eller selskabet lukker.
Selve det at der ikke har været overskud som kan bruges til udbytte vil ikke betyde at investeringen er tabt, og den kan reelt set eksistere i masser af år, uden at modtage udbytte.
Jeg ved at 1st mile - crowfunding afholder gratis crowfunding seminar i Lyngby på torsdag kl 13:30. Om der er flere pladser ved jeg ikke - google dem og check (håber ikke seed money finder det forkert lige at nævne den mulighed i tråden)
vh John Hannover