Jeg har lige bestilt en Macbook Pro, som jeg har fået 12% af fra mit studie på CBS. Eftersom den skal bruges til mine virksomheder og skole kan jeg så trække noget fra i moms? Mvh Thomas |
Overordnet set den del du bruger firmamæssigt - men det er klart - skat kan forkaste - og de kan jo godt stille spørgsmål tegn ved din "virksomheder" om de er drevet så du har fulde momsfradrag.
Man kan ikke bare ha en virksomhed der trækker moms fra hvis den ikke er drevet seriøst nok til at gi en indtægt som man så også har til skat og moms - hvis formået i hovedsagen er at skabe momsfradrag - Jeg tror faktisk ikke jeg ville kaste mig ud i at købe den med tilskud eller rabat fra CBS og så bruge den til fradrag samtidigt- men jeg ved andre herinde bare vil svare - "hvis du kan begrunde virksomheds anvendelsen" uden advarsels trekant opsat - Det er ikke forkert - at hvis man kan begrunde så JA - men det er ikke den type råd jeg vil gi uden advarsels trekant så det er vel to forskellige "skoler"
Der er så også en anden sag - de 12% du har fået er vel formentlig for at bruge den til studie og inkluderer en studiebaseret software - Det ville jeg også anse for lidt snyd at køre som firma software faktisk - men igen - vent bare - der er sikkert nogen der vil mene, at de skal du se stort på
Kunne din studievejleder gi dig et råd - han burde som en på CBS ha et netværk at trække på
vh