Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække en "studie bærbar" fra i moms?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige bestilt en Macbook Pro, som jeg har fået 12% af fra mit studie på CBS. Eftersom den skal bruges til mine virksomheder og skole kan jeg så trække noget fra i moms

Mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:50

Overordnet set den del du bruger firmamæssigt - men det er klart - skat kan forkaste - og de kan jo godt stille spørgsmål tegn ved din "virksomheder" om de er drevet så du har fulde momsfradrag.

Man kan ikke bare ha en virksomhed der trækker moms fra hvis den ikke er drevet seriøst nok til at gi en indtægt som man så også har til skat og moms - hvis formået i hovedsagen er at skabe momsfradrag - Jeg tror faktisk ikke jeg ville kaste mig ud i at købe den med tilskud eller rabat fra CBS og så bruge den til fradrag samtidigt- men jeg ved andre herinde bare vil svare - "hvis du kan begrunde virksomheds anvendelsen" uden advarsels trekant opsat  - Det er ikke forkert - at hvis man kan begrunde så JA - men det er ikke den type råd jeg vil gi uden advarsels trekant så det er vel to forskellige "skoler"

Der er så også en anden sag - de 12% du har fået er vel formentlig for at bruge den til studie og inkluderer en studiebaseret software - Det ville jeg også anse for lidt snyd at køre som firma software faktisk - men igen - vent bare - der er sikkert nogen der vil mene, at de skal du se stort på Big Smile

Kunne din studievejleder gi dig et råd - han burde som en på CBS ha et netværk at trække på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:22

Hej Thomas,

John antager i sit svar, at du driver en hobbyvirksomhed (altså en virksomhed med underskud), og at SKAT efterfølgende vil underkende dine momsfradrag på alle køb.

Men da du intet oplyser omkring din erhvervsmæssige aktivitet, så vælger jeg at tro på, at du driver en reel (overskudsgivende) virksomhed ved siden af dit studie. Hvilken virksomhed du driver er dermed afgørende for, om du skal følge Johns eller mit råd.

I så fald kan du få udbetalt den erhvervsmæssige andel af momsen, mens den private andel kan fradrages i din skat.

Der er ingen lovmæssige eller skattemæssige problemer i, at du har fået studierabat, og derefter fradrager den erhvervsmæssige andel af momsen, og derefter resten af den totale omkostning til køb af computer i virksomheden.

Du vil ikke blive beskattet af fri computer, selvom du fradrager hele købet i virksomheden - du skal bare huske at opdele momsen i en privat og erhvervsmæssig andel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34

jamen jeg er enig med Martin - hvis du ved siden af studiet driver en fuld seriøs virksomhed så kan du jo trække den fra, det er kun at rabatten indikerer du skal bruge den ganske meget i dit studie som giver rabatten og KAN indikere at du så har svært ved at være så meget i gang med arbejdet - Det er mere det, at hvis arbejdsdelen kan anses for måske 20% af dit samlede behov på studiecomputeren, så gad jeg ikke rode med momsen - men der er jo også selve fradraget for omkostningen

Husk også lige den med at den kan være installeret med studie soft-ware (f.eks office pakke i studieversion) og tager du den ind i virksomheden (på den måde har købt af firma) tror jeg ikke du må benytte rabatteret studie software til firmaet - men det er ikke det samme som at blive "opdaget" - jeg tog det bare med, fordi hvis det er ren studie software og du køber den gennem din virksomhed - så har du en mulig konflikt allerede der, også lidt derfor jeg ikke ville ha gidet rode med momsen - men smagssag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)