Generelt synes jeg at Joomla klarer sig rimelig godt i forhold til SEO - der er bestemt plads til forbedringer, men hvordan klarer de sig i forhold til wordpress - nogen der har konkrete erfaringer?
Det jeg umiddelbart ser som WordPress' fordel er ping mulighederne, som er noget begrænset med Joomla.
Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop Kvalitets-webhosting
hm... det er jo to forskellige systemer, som bruges til to forskellige ting... jeg vil mene, med den rette opsætning, så kan de være lige så gode til SEO... jeg er blevet indekseret godt med Joomla på nogle websites... og jeg er blevet indekseret godt med Wordpress på andre websites...
Jeg tror du skal vælge ud fra hvad du skal bruge websitet til... for begge systemer har masser af SEO plugins hjælp... skal du blogge, brug wordpress.. skal du have en artikel database, brug Joomla...
Dit spørgsmål kan ikke besvares! Ingen af de to systemer er "gode til SEO", men er to helt forskellige platforme til publicering på Nettet. Disse kan så have færre eller flere forhindringer for at søægemaskinerne overhovedet kan forstå dem - der er de begge OK. Dertil kan der så være en masse fede features som kan hjælpe dig med optimeringen - det har ingen af dem.
Dertil kommer det absolut vigtigste: DIG! Jo mere du ved om hvordan du skal udarbejde en god strategi, og ikke mindst forfølge den, jo bedre klarer du dig. Når først de værste forhindringer er fjernet, som kan være indbygget i nogle systemeter, så er er resten op til hvor mange optimeringsfeatures der er (ingen!) og hvor dygtig du er (?)
Jeg har selv stor erfaring med Joomla og kender de svagheder der er i systemet. Wordpress bruger jeg personligt på en blog, men kender det stort set kun som bruger, hvor jeg arbejder professionelt med Joomla. Jeg er helt med på hvor og hvornår de 2 systemer har deres styrker i forhold til hvad man vil publisere.
Det jeg er i tvivl om, er hvorvidt de features Wordpress har mht. til at pinge forskellige tjenester som Technorati, Ping-o-matic osv har en fordel for SEO hvilket er disciplin hvor Joomla står svagere.
Men som jeg læser dit svar Mikkel, så er pinging ikke en faktor der vejer tungt i forhold til de 2 systemer?
Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop Kvalitets-webhosting